2003. szeptember 4.
Nem az állatok, hanem az autók száma és az aszály növeli a mostani vadveszélyes időszakban a vadbalesetek esélyét. Akárcsak tavaly, idén is gyakoriak vidékünkön az ütközések, ezért érdemes az erdők mellett óvatosan vezetni.

Zavaró erdőközeli vállalkozások
Olvasóink jelezték, hogy a gyakori vadbalesetek miatt félnek a 83-as úton közlekedni, Győr és Tét között ugyanis erdős részeken, halad a forgalom, lassítani nehéz, mert az erőszakosabb járművek szinte leszorítják a szabályosan közlekedőt. A Kisalföldi Erdőgazdaság fővadásza szerint is érdemes mostanában az úttesten megjelenő őzektől, vaddisznóktól tartani. Törzsök Gyula lapunknak elmondta, hogy a jelzett szakasz megyénkben az egyik legveszélyesebb. És megemlítette még a Gönyű és Győrszentiván-Kertváros, a Ravazd és Pannonhalma közti részt, Dunakiliti, Rajka és Bezenye térségét. A vadbalesetek esélyét azonban szerinte nem a vadak számának növekedése fokozza. Azt a hatóságok pontosan előírják, mennyi vadat tarthat, lőhet le a vadásztársaság adott területen, ha attól eltér, több százezer forintra büntetik. Az autók száma viszont egyre gyarapodik. A vadak mozgásáért pedig az erdőközeli vállalkozói tevékenység és az aszály is okolható.
A malac se préda
Mit tehet az autóvezető, hogy az ütközést elkerülje? A vadász szerint először is komolyan kell vennie a vadveszélyt jelző táblát. Érdemes lassabban, 60-70 kilométer/órás sebességgel haladnia, akkor is, ha többen megelőzik. Az őz szeme világít, ezért ha villanást látunk, lassítsunk. A vadász tanácsa szerint ne a padkaszélen, inkább a felezővonalhoz közel haladjunk. Ha átszalad előttünk egy őz vagy vaddisznó, azonnal fékezzünk, mert csapatban szoktak mozogni. Előfordulhat, hogy a vad megáll és szembenéz a sofőrrel, ilyenkor nem szabad a kikerülésével próbálkozni, mert nem tudni, merre menekül. Érdemes megvárni, míg elmegy. Aki malacot lát, ne gondoljon arra, hogy ha elüti, könnyen hazaviheti, mert a kis vaddisznót a koca követi. És mindemellett Törzsök Gyula szerint is körültekintően kell a bozótos részek mellett vezetni, ha az úton nincs vadveszélyt jelző tábla.
Távol a kocsiktól
Mi várható el a vadásztársaságoktól a vadbalesetek megelőzése végett? Elsőként az, hogy ahol gyakrabban mozog vad, ezt táblával jelezzék. Emellett vadgazdálkodási tevékenységük ne csalja az útra az állatokat, vagyis az autóforgalom közelében ne alakítsanak ki etetőt, itatót, dagonyázót. Lehetőleg az út mindkét oldalán komplex élőhelyet biztosítsanak, akkor a vadak valószínűleg nem akarják keresztezni a kocsik útját. És elvárható a fővadász szerint, hogy vadászatkor ne az út felé hajtsák az állatokat, az utak szegélyénél a beláthatóság miatt kaszáltassanak.       R. Z.

A vad és az autó karambolja a jog szerint két veszélyes üzem ütközésének számít. Ha megtörtént a baj, az autóvezetőnek az illetékes vadásztársaságot érdemes felhívnia. Ha nem tudja a számot, a rendőrség ügyelete eligazítja. Ha a társaságnak és az autósnak sem róható fel az esettel kapcsolatosan mulasztás, akkor mindenki viseli a maga kárát.

 

No events