
Ismert, hogy 127 évvel ezelőtt, 1882-ben, Kőrösmezőn tartotta közgyűlését az Országos Erdészeti Egyesület. A 125. évfordulón, 2007. augusztus 18-22-e között emléktúrát szervezett az OEE közjóléti szakosztálya és az egyesület választmánya a Fekete-Tisza forrásához.
A helyszínen tapasztaltak érlelték meg azt az elhatározást, hogy a Fekete-Tisza forrását újjá kell építeni, mert életveszélyessé vált. A túra résztvevői a Kőrösmezőn tartott emlék-szakestélyen elhatározást tettek gyűjtés elindítására, a szükséges költségek előteremtéséhez.
Időközben a dr. Tóth Imre vezette GEO-ENVIRON Környezetvédő Egyesület, országos hatókörű közhasznú civil szervezet pályázati úton mintegy 900 ezer Ft-ot nyert erre a célra. A nagyon szűken kalkulált költségvetés azonban mintegy 400 ezer Ft-tal meghaladja ezt az összeget.
A munkálatok előkészítésére az egyesület ez év májusában újabb helyszíni bejárást tart.
A fentiekhez kapcsolódóan közöljük dr. Tóth Imre gondolatait, amelyeket a Budapesten, az OEE székházban, 2009. március 23-án tartott megbeszélés előtt vetett papírra:
A hazai klasszikus turizmus /gyalogos/ szülőhelye a Szepesség volt, ott alakult meg a Magyarországi Kárpát Egyesület, 1873 nyarán, Késmárkon. Az angol, osztrák, svájci példák nyomán elindult útjára a hazai turizmus, 136 éve! Az új szervezet legfőbb célkitűzése a Magas-Tátra feltárása volt /menedékházak, utak építése/ stb.
Volt néhány merész vállalkozó szellemű ember, aki a fővárosban, sőt egyidejűleg Máramarosszigeten ún. osztályt alakított /1877-8O?/ majd 1882-től az ungvári és a máramarosszigeti szervezetek Keleti Kárpátok néven egyesítették erőiket. /Nem véletlen, hogy az OEE Máramarossziget központtal rendezte meg közgyűlését 1882-ben. Erről emlékeztünk meg közösen 2007 augusztusában a Tisza Lajos emlékkőnél./
Elévülhetetlen érdemei vannak a Máramarosi Havasok feltárásában Siegmeth Károlynak, a MÁV második emberének, aki a Sátoraljaújhelyről /!/ irányított szervezetnek vezetője volt, míg a titkár szigeti volt.
A vasútvonal /Királyháza-Huszt-Taracköz-Máramarossziget/ kiépítése után, hozzákezdtek a Sziget-Rahó-Körösmező szárnyvonal tervezéséhez, majd megépítéséhez. /Olasz munkások segítették a munkát, olyannyira, hogy leszármazottaik még ma is élnek Terebesfejérpatakon, Rahón./
Később a Kárpátok főgerincét egy alagúttal átfúrva Kolomeáig vezették a vasútvonalat, ahogyan ma is forgalmazzák.
Siegmeth Károly korát megelőzve /legalább is hazánkban/ "feltalálta” a "vasúti turizmust", kiterjedt irodalmi munkásságot fejtett ki a vidék megismertetése érdekében. Útirajzokat adott ki /ahogyan ő nevezte/ a vasúttal megközelíthető látnivalókról, ezeket először a Turisták Lapjában majd később az MKE Évkönyveiben, sőt önálló kiadványok formájában terjesztette. Igen értékes munkásságát 67 éves korában bekövetkezett halála akadályozta meg /1912/.Évtizedeken át beszéltek a Tisza-forrásról /ezen a mai Fekete-Tiszát értették/. A múlt század 30-as éveiben volt az első érdeklődés a méltatlanul mellékágnak tekintett Fehér Tisza iránt. /A két forráság között légvonalban legalább 50 kilométer van./
Amennyiben egyszer felmerülne a Felső-Tisza völgy /nálunk helytelenül a Tiszabecsnél belépő Tiszát nevezik Felső-Tiszának/ helyreállításának /rekonstrukciójának/ ügye, lenne javaslatunk erre vonatkozóan:
- megközelítési utak rendezése /kőszórással való stabilizálás/ Kőrösmező, de Léposmező környékén is;
- az elmúlt évtized árvizei áldozatául esett hidak /4-5/ újjáépítése /elsősorban a Fekete-Tisza völgyében/;
- nagy elődeinkhez hasonlóan megteremteni, a ma kihasználatlanul álló - még álló! - épületek segítségével egy menedék-házlánc kiépítését /nem érinti a védett Kárpáti Bioszféra rezervátum területét!/ elsősorban az apsineci, az okulai házakra, valamint a Fehér-Tisza völgyében a balcatuli épületekre gondolhatunk;
- feltétlen igényt kell tartani, a havasi pásztorok által elhagyott ka1yibákra is /01án, Kurbul, Kamna/, ezek minimális ráfordítással 3-10 fős csoportok részére alkalmas szálláshelyek lehetnének!
- az útjelzéshálózat újjászervezése, nemcsak a Kárpátok gerincén;
- a Keleti-Kárpátokkal kapcsolatos tárgyi emlékek, fotók stb. részére Rahón egy emlékszoba kialakítása az érdeklődők számára;
- az apsineci vízfogó rekonstrukciója;
- pályázatok kiírásával ösztönözni kell a kutatásokat a hegyvidék komplex vizsgálata tárgyában.
Kezdjünk hozzá! Minél előbb!
Cím: H-6726 Szeged, Csíz u. 5.
Telefon: +36 62 437 215 (kizárólag 13-14 óra között) E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: http://www.geo-environ.hu
Adószám: 18458604-1-06
Bankszámlaszám: ERSTE 11600006-00000000-25939051