2022. november 30. - A Storting egyértelművé tette, hogy az Erdészeti Törvény célja a szabadság és a felelősségvállalás.
Az erdészet vállalta ezt a felelősséget. Az NRK hétfőn közzétett egy esetet a norvég erdészeti jogszabályokkal kapcsolatban. Az ügyben kérdéseket tesznek fel többek között arról, hogy miért olyan kevés a vélemény, és hogy a legtöbb véleményt elutasítják.
- Ez egy összetett kérdés, amelyre nincs egyszerű válasz. De úgy gondoljuk, hogy a 20 éves szisztematikus környezetvédelmi munka az erdészet környezetvédelmi tanúsítása révén segített minimalizálni az olyan jellegű jogszabálysértések számát, amelyek miatt indokolt lenne büntetőeljárást indítani – mondja a Norvég Erdészeti Egyesület erdészeti és környezetvédelmi igazgatója, Hans Asbj?rn K. S?rlie . - Fontos azonban tisztázni, hogy az évi több mint 14 000 erdőkezelés mellett természetesen előfordulnak olyan esetek is, amikor a PEFC Erdészeti Szabványát és a jogszabályokat is megsértik. Az ágazat ezért szisztematikusan dolgozik a hibák kijavításán és a rutinok további javításán – mondja. A törvény alkalmazkodott a társadalom erdő- és faszükségleteihez. Az erdészeti jogszabályok az elmúlt száz évben fejlődtek. Ez látható többek között a törvény célzáradékában is. - Az idő múlásával a jogalkotó egyensúlyban tartotta a társadalomnak az erdészeti erőforrások felhasználásának szükségességét a megfelelő keretfeltételek szükségletével, mondja S?rlie.
Az 1930-as években a fakitermelésre helyezték a hangsúlyt. A háború utáni időszakban fontos volt az újjáépítéshez és az iparhoz szükséges nyersanyagokhoz való hozzáférés. Az 1970-es években az erdő többszörös használata és a szabadtéri tevékenységek még erőteljesebben érvényesültek. Napjainkban a fő hangsúly az erdőkkel való fenntartható gazdálkodáson van, ugyanakkor ügyelni kell a biológiai sokféleségre, a kulturális örökségre és a szabadidős tevékenységekre. - Ennek a szándéknak a teljesülését az Erdőtörvényen alapuló több szabályozás is megfogalmazta. A legfontosabbak talán az "áramtermelési előírások" és a mezőgazdasági utak építésére vonatkozó előírások. Úgy tervezték, hogy ösztönözzék az erdészetet, más szempontokat is figyelembe vegyenek, és hogy tisztázzák, mely keretek vonatkoznak rájuk – mondja. Ezen túlmenően több mint 20 egyéb jogszabály rendelkezik szabályozással, amelyek közvetlenül vagy közvetve iránymutatást adnak az erdőgazdálkodás számára.
Az erdő biodiverzitása pozitívan fejlődik
A jogszabályok működőképességének értékelése során nagyon fontos megvizsgálni, hogyan fejlődött az erdő Norvégiában. A Landsskogtakseringen keresztül az állam 1919 óta rendszeresen felügyeli az állapotot. - A jelenlegi erdőtörvény 2005-ös bevezetése óta az állami ellenőrzés azt mutatja, hogy több faanyag van az ország erdeiben. A kitermelés mennyisége is a politikai céloknak megfelelően nőtt, ugyanakkor jóval kevesebbet vágnak ki, mint amennyit az erdő évente produkál. Az eredmény az, hogy Norvégiában az erdők CO2-t kötnek meg, ami az ország teljes éves üvegházhatású gázkibocsátásának körülbelül a fele. Ugyanebben az időszakban szinte minden olyan élőkörnyezetben is nagymértékű növekedést tapasztaltunk, amely az erdőkben a ritka és veszélyeztetett fajok számára fontos. Lényegesen több idős, görbe és elhalt fa volt az erdőben, és több lombhullató erdőt is telepítettünk – mondja S?rlie. A szisztematikus környezetvédelmi munka az új erdészeti törvény 2005-ös megalkotásakor egyértelmű volt, hogy a „felelősség alatti szabadság” elvét folytatni kell. - Ezt a felelősséget az egész erdőgazdaság közösen vállalta a környezetvédelmi tanúsítás követelményeinek bevezetésével. A világ néhány országának egyikeként gyakorlatilag az összes erdőgazdálkodó rendelkezik a PEFC erdészeti szabvány és az ISO 14001 szerinti környezetvédelmi tanúsítvánnyal. A szabvány követelményeinek meg kell felelniük a jogszabályoknak, és gyakran szigorúbbak és konkrétabbak, mint a jogszabályok. - Ezeket szisztematikusan nyomon követik mind a belső ellenőrzésen, mind pedig egy független harmadik fél által végzett külső ellenőrzésen keresztül. Az ISO rendszer rutinokat követel meg a folyamatos fejlesztéshez, ennek biztosításához pedig a szabványtól való eltérések azonosítása és megszüntetése a legfontosabb eszköz – mondja S?rlie.
Az erdészet folyamatosan dolgozik a fejlesztésen
A szabványt ötévente felülvizsgálják az új ismeretek és tapasztalatok alapján, pontosan a fejlesztés érdekében. Legutóbb idén nyáron 15 érdekképviselet, köztük négy környezetvédelmi és klímaszervezet, valamint két zöld szervezet kötött megállapodást egy olyan felülvizsgált szabványról, amely különösen a környezetvédelem és a szabadtéri tevékenységre való tekintettel fokozottabb figyelmet von maga után. - Az a felelősség, amelyet az erdészet más társadalmi érdekekkel együttműködve vállalt, pozitív elkötelezettséget eredményezett a fenntartható erdőgazdálkodás mellett. Jó okunk van rá, hogy büszkék legyünk – mondja.
A jogszabály hivatkozik az erdészet környezetvédelmi minősítésére
Az NRK-ügyben megkérdezettek egyike Jon Atle Georgsen, az ?kokrimból. A jogszabályt homályosnak véli, kevés egyértelmű kötelezettséggel, és rámutat, hogy a fenntartható erdőgazdálkodásra vonatkozó előírások megsértése a PEFC szabványra utal. - Nem szokatlan, hogy a jogszabályok különböző ágazatok belső ellenőrzési rendszereire hivatkoznak. Ez megtalálható többek között az egészségügyben, a gyermekvédelemben és a repülésben is, és még sok más példában. A fenntarthatósági előírások két konkrét ponton hivatkoznak a szabványra a kulcsfontosságú biotópok azonosításával és gyakorlati kezelésével kapcsolatban, a többi rendelkezés teljesen önállóan áll – mutat rá S?rlie, az Erdőtulajdonosok Szövetségétől.
Georgsen azt is mondja az NRK-nak, hogy a környezeti értékek hatékony érvényesítése érdekében felül kell vizsgálni az Erdészeti Törvényt és a kapcsolódó szabályozásokat. - Véleményünk szerint például egy kijelölt kulcsfontosságú biotóp kitermelése, amely nem felel meg a PEFC irányelveinek, a "korlátozási rendelet" megsértését jelentheti, ami a lényegesség értékelése után büntetőeljárás alá vonható - mondja S?rlie. - Nem látjuk, hogy lennének olyan bírósági határozatok, amelyek arra utalnak, hogy a jogalkotás ilyen gyakorlatára nincs felhatalmazás. Úgy gondoljuk, hogy a jogi felhatalmazás kérdését azelőtt kell tárgyalni, hogy a bíróság mérlegelné, hogy szükséges-e változtatni a törvényen vagy a rendeleten. A minisztérium bízik abban, hogy a jelenlegi adminisztráció továbbra is pozitív fejlődést mutat 2021-ben a Földművelésügyi és Élelmezésügyi Minisztérium, valamint a Klíma- és Környezetvédelmi Minisztérium vizsgálta a legidősebbi erdők kezelését és a kulcsfontosságú biotópok fokozott védelmét. Ez a jelentés azt is mutatja, hogy az erdőkben több az idős állomány, megnövekedett az elhalt fa mennyisége, valamint több a nagy és böhönc fa. A jelentés következtetésében a rámutat arra, hogy a jelenlegi átfogó erdőgazdálkodás folytatása ugyanebben az irányban további fejlődést eredményez. - Meggyőződésünk, hogy a Landsskogtakseringen adatai és a minisztériumok jelentései azt mutatják, hogy a törvény és a Storting felelősségvállalási szabadságra irányuló szándéka arra irányul, hogy fenntartható erdőgazdálkodást tudjunk működtetni, amely védi a különböző társadalmi érdekeket, beleértve a fontos környezeti értékek figyelembevételét - összegezte.