2023. január 20. - Egy új dokumentum kiemeli az európai erdők által nyújtott ökoszisztéma-szolgáltatásokhoz kapcsolódó lehetőségeket, kihívásokat és szakpolitikai lehetőségeket.
Az általunk ismert élet nem igazán lehetséges erdők nélkül. Európa erdői és más fás területei felbecsülhetetlen értékű ökoszisztéma-szolgáltatások egész sorát kínálják. Ők adják nekünk az építkezéshez és az energiához szükséges fát, valamint a bogyókat, gombákat, juharszirupot és ginzenget, amit szívesen fogyasztunk, hogy csak néhányat említsünk. A természet szerelmeseinek kempingezési, túrázási, városnézési és egyéb szabadidős tevékenységeket is kínálnak. Ne feledkezzünk meg döntő szerepükről a talajerózió megelőzésében, a vízhozamok szabályozásában és – ami a legfontosabb – a klímaváltozás mérséklésében. Manapság az európai erdőpolitikai döntéshozók azzal a feladattal szembesülnek, hogy az erdei ökoszisztéma-szolgáltatások (FES) iránti különféle társadalmi és politikai igényeket e szolgáltatások kínálatához igazítsák.
A „Forest Policy and Economics” folyóiratban nemrégiben megjelent cikk értékes betekintést nyújt az európai FES-ellátásba, hogy a jövőbeli politikai döntéshozatalt ilyen összehangolás felé terelje. Az EU által finanszírozott SINCERE, ForestValue és CLEARING HOUSE projektek által támogatott kutatások alapján a tanulmány hat kihívást és három lehetőséget azonosít az FES-ek biztosításával kapcsolatban. Ezt követően négy utat vázol fel a jövőbeli EU erdészeti politikához a FES kereslet és kínálat összehangolása érdekében.
Kihívások és lehetőségek
A több FES kínálatával kapcsolatban Európában azonosított kihívások közé tartozik a FES kínálat és kereslet nem megfelelő összehangolása, valamint a szakpolitikai integráció vagy a fán és fatermékeken kívüli FES-ekkel kapcsolatos innovációk politikai támogatásának hiánya. Vannak továbbá kétértelmű és egymásnak ellentmondó szabályozási keretek, hiányoznak a pontos információk a FES keresletéről és kínálatáról, valamint a kettőt összehangoló innovációkról, valamint egyre nagyobb nyomás nehezedik az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásra. Végül, az európai erdők helyzetének „megdöbbentő sokszínűsége” korlátozza az egy formulában alkalmazható szakpolitikai megoldásokat. A tanulmány három lehetőséget emelt ki a több FES kínálatával kapcsolatban. Először is, az erdőtulajdonosok egyre heterogénebb céljai potenciálisan megfelelhetnek a pluralista társadalmi igényeknek. Másodszor, a társadalom növekvő kereslete az FES-ek széles spektruma iránt, valamint a diverzifikálódó erdészeti vállalkozások innovációkhoz vezethetnek az éghajlatváltozás mérséklésével, a biológiai sokféleséggel és a rekreációs tevékenységekkel kapcsolatos FES-ek biztosításában. Harmadszor, az erdők jelentős mértékben hozzájárulhatnak az éghajlatváltozás mérsékléséhez.
Politikai utak az európai erdők számára
A felvázolt kihívásokra és lehetőségekre válaszul négy különálló, de egymást kiegészítő uniós szakpolitikai utat vezettek be. Az első út a FES-kínálat és -kereslet jobb nyomon követésére helyezi a hangsúlyt, mint a politikatervezés és az innováció alapját. A második a szakpolitikai integrációra összpontosít: egy olyan következetes szakpolitikai keret kialakítására, amelyben az EU erdészeti célkitűzései és politikai eszközei koherensen összehangolva vannak. A harmadik út az ökoszisztéma-szolgáltatások felhasználói és szolgáltatói közötti önkéntes tranzakciókkal az Európai Payments for Ecosystem Services (PES) rendszeren keresztül történő FES-szolgáltatás gazdaságosságát emeli ki. „Az ÁFSZ-et olyan eszköznek tekintik, amely ösztönzi a FES kínálatát azokban az esetekben, amikor más politikai eszközök, például a szabályozás, esetleg nem megvalósíthatóak vagy nem megfelelőek, amelyeket különösen az érdekelt felek érdekei közötti kompromisszumok áthidalására terveztek” – magyarázzák a szerzők a tanulmányban. A negyedik út az „alulról felfelé irányuló részvételt, párbeszédet és hálózatépítést helyezi előtérbe a helyileg adaptált FES-ellátás elérése és az innovatív tudás és ötletek terjesztése érdekében”.
A SINCERE (Spurring Innovations for Forest ECOsystem SERvices in Europe) 2022-ben ért véget. A ForestValue (ForestValue – Innovating forest-based bioeconomy) és a CLEARING HOUSE (CLEARING HOUSE – Collaborative Learning in Research, Information-Sharing and Governance on How Support on Urban tree-based Solutions, a kínai-európai városi jövő) 2023-ban ér véget.