2023. március 27. – Erdészeti Erdei Iskolák nyílt napja
Majoros Gábor vezérigazgató köszöntője után Elmer Tamás, az Országos Erdészeti Egyesület főtitkára lépett a mikrofonhoz.
A főtitkára hangsúlyozta, hogy szerencsére már mindenütt meg tudjuk szólítani a gyerekeket és a pedagógusokat, akik partnereink az erdőpedagógia területén. Pontosabban, együtt gyakoroljuk, amit a fogalom takar. Nagy köszönet ezért minden közreműködőnek! Rendezvényünk másik hangsúlyos eleme, hogy most emlékezünk meg az Erdők Nemzetközi Napjáról, amelyhez minden évben valami fontos cél is társul. A mostani mottó: Az egészséges erdők az egészséges emberekért. Mi itt együtt és ki-ki otthon az erdejében, iskolájában, de mindenek előtt szellemiségben bizonyítjuk, hogy hozzájárulunk a mentális egészség megőrzéséhez, környezetünk élhetőbbé tételéhez, az ehhez szükséges ismeretek megszerzéséhez és továbbadásához.
Az OEE főtitkárát Pállfy Károly, a Fejér Vármegyei Közgyűlés alelnöke követte. A vármegyei vezető hangsúlyozta, pedagógusként és négy gyermekes apaként én is fontosnak tartom, hogy gyermekeink környezeti nevelését minél közelebb a természethez végezzük, hogy oda tudjuk vinni őket, ahol közvetlenül találkozhatnak a természettel, s hogy ez a találkozás élményszerű legyen, akár iskolai, akár családi keretek között is történik. A másik fontos tényező, hogy legyen hova vinni a gyerekeket, az embereket. Vagyis ki-ki tegyen minél többet a megfelelő létesítményekért, a természetes, de biztonságos helyszínek kialakításáért az erdei iskolák, tanösvények állapotának megőrzéséért. Amit e területen házigazdánk, a VADEX is példamutatóan gyakorol.
Pállfy Károly után Radicsné Klément Szilvia felkérte Szentpéteri Sándort, az Agrárminisztérium Erdészeti Fejlesztéspolitikai és Innovációs Főosztályvezetőjét, hogy nyissa meg az Erdészeti Erdei Erdei Iskolák nyílt napját.
Tisztelt Képviselő úr, Elnök úr, Vezérigazgató úr! Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Az Agrárminisztérium nevében tisztelettel köszöntöm, elsősorban az érdeklődő pedagógusokat és a bemutatkozó erdei iskolák munkatársait!
„Egészséges erdők az egészséges társadalomért.” – Így hangzik az Erdők Világnapja idei üzenete. Azt hiszem, nem lehet szemléletesebben bemutatni ennek az igazságát, mint a környezeti nevelésen, az erdészeti erdei iskola mozgalom eredményein keresztül.
Két napja, az Erdők Világnapján az Agrárminisztérium egy konferenciát szervezett a Magyar Tudományos Akadémián. A konferencia célja az volt, hogy felhívja a figyelmet arra, mi mindent is köszönhet társadalmunk az erdőknek, továbbá hogy a társadalom és az erdők egészsége mennyire egymásra utalt dolgok.
Ezen a konferencián orvosok, lelkészek, turisztikai szakemberek járták körül, ki-ki a maga szemszögéből nézve, hogy mit is adnak az egészséges erdők a társadalomnak.
Ezen a konferencián hangzott el az az elgondolkodtató adat, hogy napjainkban világszerte már több ember lakik városi környezetben, mint vidéken. Az előrejelzések szerint 2050-re pedig a lakosság 70%-a lakik majd városokban.
Mindez azt jelenti, hogy az emberek többségének már ma sincs közvetlen tapasztalata arról, hogyan kell és lehet a természetben viselkedni. Hogy milyen hasznai és lehetőségei vannak a zöld kikapcsolódásnak, a természeti erőforrások fenntartható használatának.
Éppen ezért kikerülhetetlenül fontos feladat az erdőkkel kapcsolatos ismeretátadás. Vagyis pontosan az a környezeti nevelési munka, amelyet az erdészeti erdei iskolák több mint 40 éve végeznek. Nem kell újdonságot feltalálnunk, hanem a továbbiakban is támogatni és minél szélesebb körben elterjeszteni kell a már létező oktatási formát, amely a személyes megtapasztaláson, az élmény alapú tudásátadáson alapul.
Ebben a munkában úttörő szerepet játszott az Országos Erdészeti Egyesület és az állami erdőgazdasági cégcsoport. Napjainkra a környezeti nevelés meghatározó szereplői ők. Az erdészeti erdei iskola mozgalom nemcsak százezer gyermeket fogad minden évben, hanem olyan programok is szorosan kapcsolódnak a módszertanához, mint az Erdei Vándortábor Program. A tulajdonosi jogokat gyakorló Agrárminisztérium minden évben el is várja az erdőgazdaságoktól a környezeti nevelési munka fejlesztését, és számos támogatással járul hozzá a programok megvalósításához, az intézmények felújításához és modernizálásához. Az elmúlt években az ökoturisztikai fejlesztésekre fordított 33 milliárd forint kormányzati támogatás jelentős része erdei iskolák fejlesztését szolgálta.
A következő időszakban arra kell törekednünk, hogy minél több pedagógushoz és gyermekhez eljussanak ezek a lehetőségek. A környezeti nevelést még jobban össze kell kapcsolni a fejlesztési forrásokkal. Nemcsak az erdei iskolákban, de a turisztikai fejlesztések során is egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra, hogy bemutassuk az erdőket a társadalomnak.
A városi embereket segítenünk kell abban, hogy hogyan, hová és mikor érdemes kirándulniuk. Támogatni és ösztönözni szükséges a környezettudatos látogatási szokások kialakulását.
Megfelelő tájékoztatás és edukáció hiányában az egyre növekvő érdeklődés negatív hatással lesz az erdők állapotára. Egyes helyeken már napjainkban is tapasztalhatóak az erdők turisztikai túlhasználatának tünetei.
A klímaváltozás időszakában kiemelten ügyelnünk kell arra, hogy ne használjuk túl erdeinket, amelyek az emberi terhelés nélkül is komoly kihívások elé néznek.
Az erdészeti erdei iskolák módszertana ezen a területen kiváló lehetőséget rejt magában, hiszen az erdőgazdálkodás lépésein keresztül a gyakorlatban mutatja be a körkörös gazdálkodás megvalósulását. Ezáltal arra tanít, hogyan találhatjuk meg a kényes egyensúlyt személyes igényeink kiszolgálása és a természeti erőforrások megőrzése között.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Aki végigtekint a ma bemutatkozó erdészeti erdei iskolák standjain, csupa olyan élményalapú anyagot láthat, amely a mai kor fiataljaira az újdonság erejével hat. Az itt található ismeretek az állatbőröktől a méhkaptárig vagy a termésektől az erdei terepasztalig a természet felfedezésének ősi igényét elégítik ki, és így versenyképesek az okostelefonokkal és a digitális világgal. Arra bíztatok mindenkit, pedagógusokat és erdőgazdálkodókat egyaránt, hogy használják ki az ebben rejlő lehetőségeket. Szólítsanak meg minél több fiatalt a természet, a magyar erdők üzeneteivel. És akkor egyértelmű lesz mindannyiunk számára, hogy valóban, az egészséges erdők az egészséges társadalmat szolgálják.
Zárásként még egy gondolatot tartok fontosnak kiemelni a mai napon. Ahogy az Erdők Világnapjának üzenete is felhívja rá a figyelmet, az egészséges kikapcsolódási lehetőségekhez egészséges erdőkre is szükségünk van. A turisztikai fejlesztések csak akkor érnek valamit, a környezeti nevelés akkor valósulhat meg igazán, ha fenn tudjuk tartani, meg tudjuk őrizni erdeinket. Ha nincsenek erdők, akkor értelmét vesztik az aktív turizmus létesítményei, elszegényedik a fenntarthatóságra nevelés. Éppen ezért a kormányzat a következő uniós költségvetési ciklusban jelentős hazai források hozzárendelésével mintegy 310 milliárd forint támogatási lehetőséget biztosít a magyar erdők számára. Ez az összeg háromszor nagyobb, mint az előző támogatási ciklusban. Az a célunk, hogy Magyarországnak több erdeje legyen és jobb minőségű erdeink legyenek, amelyeket versenyképes vállalkozások kezelnek.
De nemcsak anyagiakra van szükségünk az erdők megőrzéséhez. Hanem kiemelten fontos a felelősségteljes társadalmi tudat, amelyhez az erdei iskolák és a velük partner oktatási intézmények rakják le az alapokat. Kívánom, a magunk és a magyar erdők érdekében egyaránt, hogy legyen eredményes az Önök oktató-nevelő munkája, amelyből nemcsak az egyének, hanem az egész társadalom profitál.
Köszönöm, hogy meghallgattak, gratulálok a minősítést elnyerő intézményeknek, munkájukhoz további sok sikert kívánok!
Szabó Péter, az OEE Erdészeti Erdei Iskolai szakosztály elnöke mindenek előtt bemutatta az erdészeti erdei iskolák hálózatát és ezek minősítési rendszerét. Köszöntésként külön említette a pedagógusokat és az erdőpedagógusokat, remélve, hogy előbbiek közül mind többen válnak az erdőpedagógia szakértő gyakorlóvá is. Örömét fejezte ki amiatt is, hogy hasonló pozitív szándék tapasztalható a kormányzat, illetve az erdőgazdaságok részéről is. A részvénytársaságok több mint partnerek az erdőpedagógia terén, a feltételeket biztosítják, méghozzá mind magasabb színvonalon. Mind a 21 erdészeti erdei iskola nagyon komoly minősítésen van túl. Ez kiterjedt mind a módszertanra, mind a gyakorlati képzésre. A program egységes, de a pedagógusoknak megvan az a szabadságuk, amivel ehhez hozzátehetnek, amivel a helyi adottságokhoz igazodhatnak.
Ezt követően került sor a minősítő oklevelek átadására és „Hátizsákban az erdő" projekt bemutatására.
A nyílt nap második részében a vendégek megtekintették az erdei iskolák szakmódszertani bemutatóit, valamint terepgyakorlaton vettek részt a vadasparkban. Nagy L.-Zétényi Z.