
2024. március 7. - Az Európai Állami Erdőszövetség (EUSTAFOR) rendezvényt szervezett „Az EU erdőirtási rendeletének gyakorlati végrehajtása az állami erdőkben" címmel.
Az esemény nagyon időszerű volt, mivel a Bizottság és a tagállami hatóságok azon dolgoznak, hogy biztosítsák a 2024. december 30-tól alkalmazandó rendelet végrehajtásához szükséges összes előfeltételt. Annak bizonyítására, hogy egy adott helyen nem történik erdőirtás, az üzemeltetők kötelesek összegyűjteni és jelenteni bizonyos adatokat és földrajzi koordinátákat azon földterületekről, ahol az árukat előállították. A földrajzi helymeghatározási koordinátákat az átvilágítási nyilatkozatok (DDS) részeként kell megadni, amelyeket be kell nyújtani a tervezett információs rendszernek a termékek EU-piaci forgalomba hozatala vagy exportálása előtt. Az EUSTAFOR-tagok többsége már rendelkezik nagyon részletes, pontos és jól működő faanyagkövető rendszerrel. Ennek ellenére a tervezett EU információs rendszer, ahogyan azt az Európai Bizottság által a közelmúltban szervezett tesztelés bemutatja, nem teszi lehetővé a két rendszer közötti információátvitelt, hanem szinte teljesen kézi adatbevitelt választ. Ez nemcsak nagyobb pénzügyi és bürokratikus terhet jelent, hanem súlyos hibák fokozott kockázatát is. Emellett egyre nagyobb aggodalmak merülnek fel az adatvédelemmel és az adatbiztonsággal kapcsolatban, mivel továbbra sem tudni, ki felügyeli az adatkezelést. Az üzemeltető adatai és azok kezelése a versenyelőnyök és az üzemeltetők piaci információjának részét képezik. Az állami tulajdonú erdővagyon őrzőiként eljáró EUSTAFOR-tagok nagyon aggódnak a javasolt DDS minősége és a világszerte növekvő számú magánfelek hitelessége miatt, amelyek megkönnyítik a kellő gondosságon alapuló beadványokat, és így hozzáférhetnek a kritikus adatinformációkhoz az általuk kezelt vagyonról. Mindezeket az aggodalmakat az Európai Állami Erdőgazdálkodási Szervezetek (SFMO-k) fejezték ki az EUSTAFOR rendezvényen, és egyértelműen felszólították a Bizottságot, hogy biztosítsa: Az (I) meglévő és (II) hatékony informatikai rendszerek elemzését, amelyek már megfelelően dokumentálják a felügyeleti láncot. Ezt kíséri egy elemzés e rendszerek használhatóságáról és alkalmazhatóságáról a DDS-nek az EUDR részeként történő működtetésére;
Teljes adatbiztonság és garancia az adatokkal való visszaélés és visszaélés elkerülésére;
Az összes érdekelt bevonása a teljes értéklánc mentén egy megfelelő rendszer kidolgozása vagy továbbfejlesztése az EUDR célkitűzéseinek és a DDS követelményeinek teljesítéséhez;
Strukturális (szervezeti) és költségekkel kapcsolatos hatásvizsgálat az EUDR további végrehajtása előtt.
Az EUSTAFOR őszintén kifejezi azon várakozását, hogy a rendelet további végrehajtását felfüggesztik mindaddig, amíg a fent említett megfelelő feltételeket nem biztosítják. A faanyag nyomon követésében éllovasok támogatásának hiánya e rendelet végrehajtásának teljes kudarcát eredményezné.


