Pécs, 2024. március 19.- Az Országos Erdészeti Egyesület Erdészeti Erdei Iskola Szakosztályának Nyitó szakosztályülése a Mecsekerdőben
A 2024. március 7-8. között tartott szakmai esemény fő témája az Országos Erdészeti Egyesület által március elején elindított „Iskolában az Erdő” program eddigi tapasztalatainak kölcsönös megosztása volt. A kétnapos rendezvényen bemutatkoztak a Mecsekerdő Zrt. erdei iskolái, valamint „Generációk és média: online illúziók, offline valóság” címmel izgalmas előadást tartott Dr. Guld Ádám médiakutató, egyetemi docens a digitális forradalomban született Alfa és Z generáció helyzetéről.
A kétnapos rendezvény első napján a résztvevő szakemberek terepi erdőpedagógiai módszerekkel ismerkedhettek meg az Almamelléki Ősbükkös területén húzódó Sasréti tanösvényen tett túra közben, majd a második napon Árpádtetőn, a Mecsek Discovery Center épületében folytatódott tovább a szakmai program. Az épületben működik a Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskola és a MecseXplorer kiállítás. Délelőtt a résztvevők Dr. Guld Ádám médiakutató, kommunikációs szakember „Generációk és média: online illúziók, offline valóság” című előadását hallgatták meg.
„A vélemények, a megfogalmazás szintjén azt látjuk, hogy az Alfa és Z generáció tagjainak növekvő igénye van a természetközelség iránt. Ezek a generációk látszólag nagyra értékelik a fenntarthatóságot, az egészséges életmódot és a környezettudatosságot. A természetközelség kínálta lehetőségek, például az erdők, parkok és természeti területek felfedezése és élvezete számukra fontos része lehetne a kikapcsolódásnak és az élményeknek. A technológia ellenére a fiatalok körében megfigyelhető az igény a természeti tapasztalatok iránt, a valóság viszont az, hogy a digitális nemzedékek 60-70%-a a szabadidő jelentős részét az otthonában tölti és médiatartalmakat fogyaszt. Ezt erősíti meg egy hazai vizsgálat is, ami arra a következtetésre jutott, hogy a fiatalok alig 7%-a jár rendszeresen a szabadban.” – foglalta össze Dr. Guld Ádám a fiatalok igényei és életmódja közti ellentmondásos viszonyt.
Scheitler Adrienn, a Mecsekerdő Mókus Suli Erdészeti Iskolájának vezetője elmondta: „Az iskolában a gyerekek a világot tantárgyakra darabolva ismerik meg, az erdei iskolában az erdő egy olyan hely, ahol a világ egységes egésszé áll össze. Az erdőpedagógiai foglalkozásokon a gyerekek meglévő ismereteire építünk, de átfordítjuk azt a gyakorlat nyelvére (pl. terepi tájékozódási feladatok, túraversenyek, ahol az elméleti ismereteket a gyakorlatban kell a gyerekeknek alkalmazni). Az erdei iskolában a tanulás/felfedezés alapvetően a saját tapasztalat szerzésén alapul. Az erdőpedagógiai foglalkozások - terepi vizsgálódások - során fejlődik a gyerekek megfigyelő, analizáló, szintetizáló, problémamegoldó és rendszerben való gondolkodási képessége. A megismerés több érzékszerven keresztül történik, a látás és hallás mellett jelentős szerephez jut a szaglás, ízlelés és tapintás is. Ez a természetközpontú nevelés lehetőséget nyújt a gyerekek számára, hogy megtapasztalhassák, megismerhessék és megszeressék a természetet, hogy az alapvető értékként épüljön, épülhessen be értékrendjükbe.”
Az erdőpedagógiai programok, foglalkozások (kiemelten a több napos, ott alvós programok) a gyerekeknek az egész életen át tartó tanuláshoz (Life Long Learning) szükséges kulcskompetenciái közül a következőket fejleszti:
gondolkodás kompetencia (adat/információ gyűjtés, rendszerezés, értelmezés, elemzés, összefüggés feltárás, kritikai gondolkodás fejlesztése)
tanulási kompetencia (saját tapasztalatra építve tanulás, az így szerzett ismeretek beépítése a már meglévők rendszerébe),
kommunikációs és szociális kompetenciák (pl. a csoportmunkák során)
Az Országos Erdészeti Egyesület Erdészeti Erdei Iskola Szakosztálya 1996 óta működik. Megalakulásában fontos szerepet játszott az ifjúság szemléletformáló, érzékenyítő környezeti nevelése iránti felelősségérzet, melyet az erdészek is feladatuknak tekintenek. A szakosztályban az állami erdőgazdaságok mellett magánerdészetek e témában tevékenykedő szakemberei vesznek részt.