2024. március 27. - Az új rendelkezések azonban nem léphetik túl a kormányok szerepét az erdőpolitika stratégiai tervezésében és végrehajtásában.
Az Európai Állami Erdők Szövetsége (EUSTAFOR) alapvető fontosságúnak tartja, hogy kifejtse véleményét az európai erdők rugalmas megfigyelési keretrendszeréről szóló, 2023. november 21-i bizottsági rendeletjavaslattal kapcsolatban.
Az EUSTAFOR hangsúlyozza, hogy a kiváló minőségű, pontos és időszerű erdészeti adatok az erdők pontos tervezésének és kezelésének előfeltételei. Ez különösen fontos a gyorsan változó éghajlati viszonyok és a növekvő társadalmi igények idején, amelyek új és további kihívások elé állítják az erdei ökoszisztémákat. Ezért elsődleges fontosságú a kiegyensúlyozott megközelítés biztosítása mind az erdőgazdálkodási gyakorlat, mind az erdészeti információk felhasználási módjainak a szakpolitikai célok meghatározásához. Az EUSTAFOR, mint érdekelt fél, amely 39 Állami Erdőgazdálkodási Szervezetet (SFMO) képvisel 27 európai országban, folyamatosan támogatja a fenntartható és többcélú gazdálkodási megközelítéseket a napi erdészeti műveletek során, és előmozdítja a kutatást és az innovációt az ágazatban. Következésképpen egy uniós szintű intézkedés az innovatív technikák – például a távérzékelés – alkalmazásának elősegítésére az erdők megfigyelésében, értékelésében és jelentéstételében, valamint a tagállamok közötti együttműködés elősegítése ezen a területen, szervezetünk számára kiemelten fontos. Az EUSTAFOR osztja a következő nézeteket a Bizottság javaslatával kapcsolatban:
1. Az új uniós erdőfelügyeleti törvénynek világos célkitűzésekkel kell rendelkeznie. Az EU új erdőfelügyeleti rendelet elsődleges célja egy magas színvonalú és innovatív erdőfelügyeleti rendszer létrehozása az EU-ban, valamint a tagállamok együttműködésének támogatása. A javaslat nem magyarázza egyértelműen célját, amely költséghatékony és innovatív adatgyűjtés és jelentéskészítés kell, hogy legyen az európai erdőkről a teljes körűen tájékozott döntéshozatal biztosítása érdekében. A jogalkotási pénzügyi kimutatás 1.4.1. szakaszában az általános célkitűzések közül három az éghajlatváltozásra és a biológiai sokféleségre vonatkozik. Az erdőgazdálkodók számára elsősorban a kiegyensúlyozott, ellenálló és többfunkciós erdei ökoszisztéma hosszú távon történő kezelése a fő cél, és ezt a javaslat nem tükrözi kellően. Ezenkívül a rendelet címe félrevezető lehet, mivel a javaslat nem ír elő konkrét intézkedéseket az erdők ellenálló képességének növelésére.
2. A rendeletnek tiszteletben kell tartania a tagállamok hatáskörét, és a szubszidiaritás és az arányosság elvén kell alapulnia. Az EUSTAFOR üdvözli az EU szerepvállalását az innovatív erdőmegfigyelési rendszerek fejlesztésének elősegítésében, mind pénzügyileg, mind technikailag. Az új rendelkezések azonban nem léphetik túl a kormányok szerepét az erdőpolitika stratégiai tervezésében és végrehajtásában. Ehelyett az új eszköznek elő kell segítenie és támogatnia a tagállamok közötti együttműködést, ideértve a nemzeti erdészeti programok vagy hasonló eszközök koncepciójának előmozdítását is, azzal a céllal, hogy biztosítsa az erdőterület-használat holisztikus megközelítését az EU 2050 klímasemlegességi törekvése felé való elmozdulás során. Hasonlóképpen pontosan meg kell határozni az adatok tulajdonjogát és kezelését, különösen mivel a műholdakon gyűjtött adatok helyszíni ellenőrzést igényelnek. 1/ A jelen dokumentumban szereplő bármely kijelentés a rendelkezésre álló legjobb szakmai szakértelem tükröződésének tekintendő, és nem feltétlenül tükrözi az egyes tagszervezetek politikai elkötelezettségét. 2/4 Európai Erdőszövetség AISBL Európai Erdészeti Ház Rue du Luxembourg 66 1000 Brussel, Belgium ÁFA szám BE 0877.545.835 Telefon: +32 (0)219 23 00 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. www.eustafor.eu
3. EU- az erdőalapú megfigyelésnek a tagállamok és az érintett érdekelt felek által támogatott jól bevált rendszerekre kell épülnie. Az erdőmonitoringnak hosszú, folyamatos hagyománya van a legtöbb EU-tagállamban. A jelenlegi erdőfelügyeleti rendszerek összetettek, és kifejezetten az országos és helyi erdészeti ágazatok és körülmények igényeinek kielégítésére készültek. Az olyan tényezők, mint a kormányzati és szervezeti struktúrák, a tulajdonosi minták, a pénzügyi modellek és az erdészeti hagyományok mind szerepet játszanak. Emiatt az EU által koordinált erdőfelügyeleti rendszer egy nagyon összetett törekvés, amely megfelelő konzultációt és megbeszélést igényel a tagállamok, a Bizottság és az erdészeti érdekelt felek között a teljes értéklánc mentén. A folyamatnak átfogónak és átláthatónak kell lennie az elejétől a végéig. Az adatgyűjtési keretrendszernek (5. cikk) követnie kell a nemzetközileg elismert és jól bevált rendszereket, például a Forest Europe vagy a FAO rendszereit, mivel ezek a rendszerek már sok európai nemzeti erdőleltár (NFI) alapját képezik. Az ettől a mutatókészlettől való bármilyen eltérésről a tagállamok és a Bizottság szoros együttműködésében kell dönteni, hogy elkerülhető legyen a meglévő rendszerekkel való összeegyeztethetetlenség.
4. Az adatok tulajdonjogát és közzétételét nem szabad leltározási módszerrel és költségfedéssel meghatározni. Az EUSTAFOR elismeri a naprakész erdészeti adatok hozzáadott értékét