Hétfő délután tárgyalja első olvasatban az új erdőtörvény tervezetét a parlament (ForestPress)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvényjavaslat száma: T/6934. Az általános vita megkezdése a késő délutáni órákra várható.
A napirendi pont előadója Gráf József, földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter.
A tárcavezető expozéja 25 percnyi időkeretben hangzik el. A törvényjavaslat bizottsági ajánlása a T/6934/1-4. szám alatt fut.

Módosító javaslatok bizonyára elhangzanak majd, a várható felszólalók a mezőgazdasági bizottság részéről Borenszki Ervin, a bizottság előadója [5 perc], Jakab István, a bizottság alelnöke, a kisebbségi vélemény ismertetője [5 perc]. 
A gazdasági és informatikai bizottság álláspontját dr. Szanyi Tibor, a bizottság előadója ismerteti [5 perc], majd a környezetvédelmi bizottság következik. Kis Péter László, a bizottság előadója [5 perc], majd őt követik a vezérszónoki felszólalások 20-20 percben.

Amint arról korábban beszámoltunk, az OEE és az MGSZH évzáró sajtótalálkozóján a Kiss János, az FVM Természeti Erőforrások Főosztály vezetője előadást tartott az erdőtörvény tervezet legfontosabb változásairól. Ezeket az alábbiakban foglalta össze:

Az új erdőtörvény előremutató intézkedései

1. Állami tulajdonú erdők forgalomképességének szabályozása.
a védelmi, közjóléti, valamint az 5 hektárnál nagyobb kiterjedésű erdők forgalmának szigorú szabályozása
2. Szabad rendelkezésű erdő bevezetése
közösségi, vagy nemzeti támogatás nélkül létrehozott erdők esetében a tulajdonos szabadon gazdálkodhat. Szándéka szerint bármikor megváltoztathatja az erdő művelési ágát díjfizetés nélkül. Gyakorlatilag nem kukoricát vet, hanem néhány évtizedig fát termeszt, de ez nem azonos a fásszárú energetikai ültetvényekkel. Ez a lehetőség hozzájárul az ország erdősültségének növekedéséhez, oly módon, hogy a gazdálkodás szabadságát is garantálja.
3. Az jogosult erdőgazdálkodásra – annak minden jogosultságával és kötelezettségével -, akit az erdészeti igazgatás jogerősen nyilvántartásba vett.
Ez az egyik eszköz az illegális fakitermelések visszaszorítására. Manapság van aki kihasználja, hogy polgárjogi szerződése van a használatra a tulajdonosokkal, de még nincs bejegyezve erdőgazdálkodónak. Így jogilag bizonytalan helyzet áll fenn a gazdálkodási jogosultság tekintetében, mialatt az erdő letermelésre kerül.
A használatra jogosító szerződés kötelező tartalmát szabályozzuk, ami a jogbiztonságot növelni fogja.
4. Létrejön az Országos Erdő Tanács, mely szervezet az erdőgazdálkodásért felelős miniszter munkáját segíti.
Részt vesznek benne a kormányzati, érdekképviseleti, tudományos és civil szervezetek illetve intézmények. Ez biztosítja a társadalmi elvárások és a gyakorlati megvalósíthatóság összhangját az ágazat körültekintő vezetése érdekében.
5. Bevezetjük az üzemmód fogalmát
A gyakorlati életben ezt már használja a szakma, amit a jogszabályoknak is meg kell jeleníteni. Ezzel a finomabb, természetszerűbb gazdálkodást segíti a tervezet. A médiában hallhatunk a folyamatos erdőborítást biztosító gazdálkodásról (más néven szálalás, amely elsősorban az állami területeket kezelő erdőgazdaságok területén valósul meg, mértéke jelenleg 15 000 hektár), melynek elősegítését a tervezet fontos feladatának tekinti. A körzeti erdőtervezés során a gazdálkodók figyelmét felhívja a szálalás szakmailag megalapozott lehetőségére, ezzel segíti annak minél nagyobb területen való elterjedését.   
6.  A gazdálkodás engedélyezési eljárásának ésszerűsítése.
10 éves keretterv alapján lesz lehetőség a gazdálkodásra. Éves szinten a tervezetben előírt szakmai háttér biztosítása mellet be kell jelenteni a tervezett munkákat. A gazdálkodók számara ez a bürokratikus terhek nagy mértékű csökkenését eredményezi. Az igazgatásnak tudomása lesz minden tervezett és elvégzett munkáról, így a beavatkozás lehetősége biztosítva lesz a gazdálkodás bármely szakaszában. A tervezet jelentős előrelépést jelent abban a tekintetben, hogy az érvényben lévő eljárásrend szerint ugyanazt a tevékenységet háromszor egymás után engedélyeztetni kell, ami felesleges bürokratikus terhet és kiadást jelent a gazdálkodás számára, melynek értéke 3000 Ft/ha/év. Az erdők védelmének szintje nem fog csökkenni, csak a felesleges adminisztratív terhek csökkentésére kerül sor, így igazgatásunk hasonlóvá válik más EU tagállamok szabályozásához. 
7. Az erdőtervezés folyamatában biztosítjuk a részvételt minden erdő iránt felelősséget érző állampolgár, szervezet részére, ezzel is biztosítva az erdő több funkciós szolgáltatásainak figyelembe vételét.
Fontosnak tartjuk a társadalom szereplőinek részvételét a 10 évre szóló tervezés folyamatában. Az erdészeti igazgatás szerepe, hogy összefogja az erdő érdekében felmerülő javaslatokat és megvalósítható, a társadalom szereplői és a gazdálkodó számára egyaránt elfogadható megoldásokat találjon.
8. A kisebbségi tulajdonosok és az erdő védelme érdekében biztosítékadási rendszert vezetünk be, a véghasználattal érintett területeken, melynek alkalmazását a kisebbségi tulajdonosok kérhetik.
A jogintézmény hozzájárul ahhoz, hogy a levágott erdők helyen biztosan el legyen végezve az erdő felújítása, amit az erdőtörvény megkövetel, oly módon, hogy az erdőtulajdonosoknak rendelkezésére álljon az ehhez szükséges anyagi forrás. 
9. Az erdők védelmével kapcsolatosan a következő intézkedéseket tervezzük.
 - faanyag származási igazolási rendszer bevezetése, ami könnyen ellenőrizhetővé teszi a szállított, vagy raktározott faanyag származását
 - az erdészeti igazgatáson belül egy erdővédelmi szolgálat felállítása, melynek feladata a faanyag származási rendszer működtetése, ellenőrzése, helyszíni ellenőrzések végzése, kapcsolat tartása más szervezetekkel (rendőrség, katasztrófavédelem, APEH, természetvédelmi őrszolgálat, polgárőrség) az erdők védelme érdekében elvégzendő feladatok tekintetében, elsősorban az erdőtüzek és az erdőt károsító biotikus és abiotikus károsítások megelőzése és felszámolása területén
 - az erdészeti szakszemélyzet (az erdőn dolgozó erdészek) intézkedési jogosultságainak kiterjesztése az erdők védelme érdekében (elveheti a károsító eszközt például motorfűrészt, járművet, továbbá a faanyagot)
10. Az erdők állapotának javítása érdekében a gazdátlan területeken az állam elrendelhet és elvégezhet erdőgazdálkodási tevékenységet, az erdő fennmaradása érdekében.  
- Ezzel a lehetőséggel az állam tudja biztosítani az erdőterületek fennmaradását a társadalmi igények szolgálatának érdekében.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.