A Lillafüredi Állami Erdei Vasút ökoturisztikai fejlesztése (ForestPress)
- Főszerkesztő
- Krónika
- Találatok: 1120
2010. december 24. - A Lillafüredi Állami Erdei Vasút ökoturisztikai fejlesztése kapcsán egy építési beruházás és egy eszközbeszerzés valósult meg a december 16-ai avatásra Az építési beruházás magába foglalja a Lillafüredi állomásépület bővítését és felújítását és a garadnai új végállomás épület komplett kivitelezését.
A Lillafüredi állomásépület az 1930-ban átadott Palotaszállóval majdnem egy időben épült. Így a felújításával, átépítésével, valamint a Garadnai végállomáson is kialakított ökoturisztikai központtal színvonalasabb, korszerűbb, akadálymentesített épületekkel gazdagodott Miskolc egyik legkedveltebb turisztikai attrakciója, a Lillafüredi kisvasút.
A Lillafüreden kialakított ökoturisztikai központban helyet kapott a Bükki Nemzet Park térségi központja, így utasaink részére is nyilvánvalóvá vált, hogy az ÉSZAKERDŐ Zrt. által működtetett Lillafüredi Állami Erdei Vasút, mint környezetbarát közlekedési eszköz és a Bükki Nemzeti Park, mint a térség természeti értékének védelmezője szoros kapcsolatban vannak, egymás munkáját segítik.
Az átépített és épített épületek akadálymentesített bemutatótereket, vizesblokkokat, korszerű utastájékoztatási rendszereket, kiszolgáló létesítményeket kaptak. Az építészeti terveket térségünk egyik szakmailag legelismertebb építésze készítette.
A nagy terek elegáns kiállítóteret foglalnak magukba. Itt valósul meg a Bükki Nemzeti Park és az Észak-magyarországi régió természeti értékeinek bemutatása, ezzel segítve a Bükk-hegység turizmusának fenntarthatóság elvű fejlesztését. A cél az aktív öko-, kulturális-, ismeretterjesztő- és szabadidős turisztikai kínálat kialakítása, a régió természeti értékeinek megismerése, a környezettudatosságra, a természet szeretetére, védelmére ösztönzés. Fontos cél a turizmus szezonalitásának csökkentése a Bükkben, az eddigieknél szélesebb rétegek bevonásával a Lillafüredi Állami Erdei Vasút látogatói számának növelésével.
A pályázat keretein belül az építési beruházás mellet egy eszközbeszerzés is megvalósult: Egy MK-48 típusú dízelmozdony felújítása és a hajtáslánc korszerűsítése. A kiválasztott műszaki megoldás jelenleg a legfejlettebb „hybrid” fékezési energia visszatáplálásos dízel-villamos hajtásrendszert jelenti úgy, hogy minden meghajtott kerék kapott egy korszerű elektromotort. Ennek segítségével elhagyható lett a forgóvázak kardánhajtása. Az elkövetkező újabb 35-40 évre a mai legfejlettebb, számítógép által felügyelt és vezérelt hajtásrendszert kapott a győri MÁVAG által 1960-tól gyártott igen kedvelt mozdonytípus. Az általunk kigondolt mozdonykorszerűsítést az EGERERDŐ Zrt. vezérigazgatója és műszaki szakemberei is elfogadták, így a Szilvásváradra tervezett ökoturisztikai fejlesztésükbe a mi elképzelésünkkel azonos műszaki fejlesztést szerepeltetnek. Az ökoturisztikai mozdonykorszerűsítés lehetőségeként az igen sérülékeny bükki karsztrendszer (karsztvízbázis) nagyobb védelmet élvez és a mozdony károsanyag kibocsátása is jelentősen csökkent.
Projekt összköltsége 229.078.394.- Ft volt, melyből a támogatás összege 206.170.555.- Ft.