„A magánerdők növekvő szerepe a vidékfejlesztésben” - II. (ForestPress)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
Image
2011. szeptember 12. - A Magán Erdőtulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége 2011. évi nagyrendezvénye Szentgálon, a tiszafák árnyékában; 2012-ben nyílik meg a közjóléti létesítmények támogatása A MEGOSZ a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH) pénzügyi, valamint a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM), a Vidékfejlesztési Képzési és Szaktanácsadási Intézet (VM VKSZI), a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) és a Mezőgazdasági és Szakigazgatási Hivatal (MgSzH) szakmai támogatásával 2011. szeptemberében országos konferencia sorozatot szervez. A sorozat első állomása volt a szentgáli összejövetel.
Image
Román Gellért, a VM erdészeti referense az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program II. tengelyének erdészeti jogcímeiről és a módosításainak notifikációs kötelezettségeiből adódó új eljárásrendről beszélt.
Ezek sorában említésre került többek között az agrár-erdészeti rendszerek létrehozása, az erdő-környezetvédelmi intézkedések kilencféle célprogramja, továbbá az erdészeti potenciál helyreállítása alintézkedés. Szó esett a nem termelő beruházások erdőterületen intézkedések között a szerkezet-átalakításokról is.
A előadó beszélt a kidolgozás alatt álló jogcímekről is. Megemlítette a Natura 2000 területi besorolásból adódó kötelezettségeket is, és elmondta, hogy a kieső jövedelmek pótlására 35,8 millió € áll rendelkezésre.
Arról is tájékoztatta a hallgatóságot, hogy a nem termelő beruházások erdőterületen intézkedésen belül várhatóan 2012-ben nyílik meg a közjóléti létesítmények támogatásának a lehetősége.
Az előadó szerint ezt egyféle szemlélet- és tudatformálásként is kell tekinteni.
Az erdőkárok megelőzésére, az erdők gazdasági értékének növelésére állományápolási és -nevelési feladatokra is nyílik forrás.
Image
Ezek megnyitása a tárcán belüli egyeztetésektől, a javaslatok elfogadásától függ.
A programmódosítás új eljárásrendje feltételezi az 1698/2005/EK rendelet módosítását. Mindenekelőtt meg kell határozni a tagállamoknak az állami támogatási rész jogállását. Támogatási összeghatár viszont nincs.
A notifikációra többek között azért van szükség, hogy megőrizhessék a tagállamok közötti esélyegyenlőséget – mutatott rá a szakértő.
Egyébként az erdőgazdálkodásra, mint nagyon versenyképes ágazatra tekint az EU.
Emlékeztetett, hogy korábban valamennyi erdészeti jogcímet a de-minimis kategóriába sorolták.

Elmondta, hogy eddig három erdészeti jogcím programmódosítása fejeződött be: a mezőgazdasági területek előerdősítése, az erdő-környezetvédelmi intézkedések, valamint az agrár-erdészeti rendszerek létrehozása. Hamarosan várható az erdő-szerkezet átalakítás módosításának befejezése is.
Image
Lapos Tamás, a VM erdészeti osztály vezetője az ÚMVP erdészeti jogcímeinek jövőjéről adott tájékoztatást.
Elöljáróban ismételten felhívta a figyelmet arra, hogy az uniós erdészeti támogatások esetében kétszeres engedélyezési eljárást kell lefolytatni. Ennek oka, hogy az erdőgazdálkodásra vonatkozóan nincs közösségi politika, így az ÚMVP módosításán túl a nemzeti támogatási rendeletnek az állami támogatásokra vonatkozó uniós iránymutatásoknak való megfelelését külön vizsgálja az EU Bizottság.
A 7. ÚMVP módosító csomag kapcsán arról tájékoztatott, hogy a mezőgazdasági területek erdősítése tekintetében már a 2010-ben beadott kérelmeket is az új egységárak alapján bírálják el.
A 8. ÚMVP módosító csomag még a Bizottság előtt van, amelynek lényeges eleme a Natura 2000 területeken folyó gazdálkodás kompenzációjára vonatkozó új intézkedés bevezetése. Jó hír, hogy várhatóan egyszerűek lesznek a jogosultsági feltételek, és évenként, de folyamatosan adható majd a támogatás. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy hazánk a körzeti erdőtervek készítése során megfelel a Natura 2000 irányelvnek, így az erdőtervi előírások alapján folytatott erdőgazdálkodás uniós támogatásban részesülhet.
A jövőben készülő erdőtervekben a Natura érintettséget feltüntetik, ezzel is könnyítve az igénylők támogatási jogosultsági helyzetét.
Image
További fontos módosítások lesznek, hogy az erdőszerkezet átalakítást az erdőgazdálkodónak csak a támogatási döntés ismeretében kell megkezdenie, valamint az erdészeti potenciál és az erdő-környezetvédelmi intézkedések esetében is az egységárak jelentős emelésére lehet számítani.

 (z)


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.