2013. szeptember 3. - A BERUHÁZÁS ELŐZMÉNYEI Az Egererdő Zrt. Magyarország legnagyobb összefüggő erdővel borított hegyvidéki tájának, az Északi-középhegységnek három, egymástól eltérő arculatú és egyben a leglátogatottabb területein gazdálkodik. Tájegységei: a Mátra-hegység teljes területe, a Bükk-hegység nyugati része és a Hevesi dombvidék.
Az Egererdő Zrt. közel 74 ezer hektár állami erdőterület kezelője, ahol erdő- és vadgazdálkodási feladatokat, valamint ezekhez kapcsolódó szolgáltatásokat végez. Területén működik a Bükki Nemzeti Park egy része, a Mátrai Tájvédelmi Körzet és a Tarnamenti Tájvédelmi Körzet is.
Az Egererdő Zrt. Szilvásváradi Erdészete üzemelteti a Szalajka-völgyben az erdei kisvasutat. 2002-ben pályafelújítást végeztek, a mozdonyok üzemanyagtartályának korszerűsítése is megtörtént, s ekkor alakították ki a vasúti jegypénztárakat is. 2007-ben K-2-2-s támogatásokból sor került egy dízelmozdony teljes felújítására, és mozgássérültek szállítására is alkalmas kocsi kialakítására vasúti rámpákkal.
A Szilvásváradi Erdészet a Szalajka völgyben üzemelteti a Zilahy Aladár Erdészeti Múzeumot, a Szabadtéri Erdei Múzeumot, az erdei iskolát és a közjóléti berendezéseket. Támogatott forrásból újították fel a múzeumokat, és saját költségvetésükből pedig a szabadtéri padokat, asztalokat, korlátokat, hidakat, földutakat.
Évről évre több család tölti szabadidejét a természetben, sok a kisgyermekes, nyugdíjas, valamint a mozgásában korlátozott látogató.
Ezért fogalmazódott meg az igény az Egererdő Zrt szilvásváradi erdei vasútja szolgáltatásainak – és az ezekhez kapcsolódó kiszolgáló infrastruktúra – fejlesztésére és akadálymentesítésére.
A programban megújult a kisvasút indító és végállomásának épülete, a volt erdészház jelenleg kihasználatlan tömbjében megállóhely, új szolgáltatásként információs pont és elsősegélynyújtó hely létesült.
Valamennyi megállóhelyen akadálymentesített vizesblokk épült. Korszerűsítették és bővítették a vasúti pályát, utakat és járdákat építettek, felújítottak egy mozdonyt, két vasúti kocsit pedig nosztalgia kocsivá alakítottak. Földkábel kiépítésével oldották meg a Gloriette tisztás áramellátását.
A programnak köszönhetően a Szalajka-völgy végig járható kerekesszékkel és babakocsival is.
A fejlesztések célja az öko-centrikus üzemeltetésen keresztül a szemléletformálás is.
Az elsősegélynyújtó helynek és tourinform irodának helyet adó, volt erdészházban ezért egy környezetvédelmi és megújuló energiát használó bemutató teret alakítottak ki, ami a látogatók számára információkkal szolgál a környezet védelméről, az energiatakarékos épület előnyeiről, a megújuló energia felhasználhatóságáról. Itt az épület fűtési igényét egész évben kültéri hőszivattyús kazán biztosítja, a melegvíz igényt napkollektorral állítják elő. Az erdészeti múzeum és szolgáltatóház közötti területen a két épület esővizét kommunális célból gyűjtő berendezés
kapott helyet.
Az ÉMOP-2.1.1/B-09-2009-0012 számú a Szilvásváradi állami erdei vasút fejlesztése elnevezésű projekt célja a turisták igényeinek megfelelő színvonalú kiszolgáltatásán túl az erdei vasút utasforgalmának, valamint a Szalajka-völgy látogatottságának és jövedelemtermelő képességének növelése.
Ez közvetve hozzájárul a régió gazdasági fejlődéséhez, a turizmusban foglalkoztatottak számának bővítéséhez, valamint a jövedelemszerzési lehetőségek bővítéséhez is.
A program tervezett összes költsége 513 010 934 forint.
A vissza nem térítendő támogatás tervezett összege: 432 238 180 Ft.
A BERUHÁZÁS RÉSZLETEI
1. INDÍTÓÁLLOMÁS ÉPÜLETÉNEK FELÚJÍTÁSA
Az épület jelenlegi funkcióját megtartották, de a beruházásnak köszönhetően jobban szolgálja ki a látogatókat. Akadálymentes, pelenkázóval felszerelt vizesblokk, kisvasúti váróterem és jegypénztár épült, és kicserélték a nyílászárókat. A használathoz szükséges melegvizet nyáron a napkollektorok, az év további részében pedig a kültéri levegőkazán és a melegvíztartály biztosítja. Az épület környéke térkő burkolatot kapott, kiépítettek egy járdaszakaszt a kerekes széket használóknak, valamint a babakocsival közlekedő kismamáknak, hogy az akadálymentes szerelvényre könnyen felszállhassanak. Ugyancsak ezt segíti a jegypénztárhoz kapcsolódó peronon egy kültéri emelőlap korlátokkal, amelyet önállóan kezelhetnek a mozgásukban korlátozottak. Az épület előtti környezetben kerti padokat, két ivó kutat, valamint hulladékgyűjtőket helyeztek el. Az akadálymentes megközelíthetőséget szolgálják a kültéri rámpák, ezek teremtenek kapcsolatot az épület és a külső térburkolat, valamint a kisvasúti peron között.
A tetőtérben minden igényt kielégítő szolgálati pihenőt, kiszolgáló helyiségeket alakítottak ki. A meglévő akadálymentes parkolók 100 méteren belül találhatók.
2. VOLT ERDÉSZHÁZ (HALASTÓ ÉPÜLET) FELÚJÍTÁSA ÉS FUNKCIÓKKAL VALÓ ELLÁTÁSA:
Az épület régebben erdészházként funkcionált, mostantól közösségi célokat kiszolgáló létesítményként működik. Az ide tervezett Tourinform irodában – mely a Szalajka-völgy és környékének bemutatását szolgálja – egy elsősegélyre alkalmas helyiség és akadálymentes vizesblokk is helyet kapott. Az épületet faszerkezetű hídon közelíthetik meg a látogatók, a híd a mozgásukban korlátozottak és babakocsival érkezők részére akadálymentes bejutási lehetőséget teremt. Az épületben létesült egy környezetvédelmi és megújuló energiát használó bemutató tér is, ami a látogatók számára információkkal szolgál a környezet védelméről, az energiatakarékos épület használatról, a megújuló energiák felhasználhatóságáról.
3. VÉGÁLLOMÁS ÉPÜLET ÉS A PERON FEJLESZTÉSE
A kisvasút terheltsége és a megfelelő körülmények biztosítása igényelt egy tájba illő végállomás épületet, illetve szükség volt egy bővített kisvasúti peron létrehozására is a Gloriette tisztáson, a Fátyol-vízesés szomszédságában.
A fejlesztéssel a kisvasúti végállomás peronja alkalmassá vált három szerelvény fogadására, a vendégek kulturált kiszolgálására, közösségi illemhelyet, valamint akadálymentes kapcsolatot biztosít a peron és a természetvédelmi terület között. Jegypénztárt, forgalmi pihenőt, személyzeti és látogatói WC-t alakítottak ki, az épület fedett esőbeállóként is szolgál.
4. GLORIETTE TISZTÁS VIZESBLOKK KIALAKÍTÁSA
A völgy látogatói részére kialakított akadálymentes vizesblokkban férfi és női mosdó, valamint egy pelenkázóval is rendelkező akadálymentes WC kapott helyet.
5. MK-48-AS MOZDONY ÁTALAKÍTÁSA
A program fontos része volt az egyik kisvasúti mozdony teljes átalakítása dízel-elektromos hajtásúra. Új mozdonyok vásárlására nem volt lehetőség, ezért a meglévő, elavultak modernizációja vált szükségessé. A korszerűsítéssel csökkent a karbantartási igény, a mozdony élettartama jelentősen megnőtt, használata pedig környezetkímélőbbé vált. A mozdony teljes átalakítása során új, korszerű, takarékos dízelmotort és villamos hajtást is beépítettek, így megvalósult a hibrid-hajtás. A vezetőfülke hő- és hangszigetelt, a vezetőpultot, a műszereket és a fűtést is korszerűsítették.
6. NOSZTALGIA KOCSIK KIALAKÍTÁSA
A működő gőzmozdonyhoz illő, korhű kocsik szükségesek, ezeket két meglévő kocsi átalakításával teremtették elő: felújították a szerkezetet, átalakították a fékrendszert, fa belsőépítészeti elemeket építettek be, és kicserélték az üvegezést.
7-8. ERDÉSZETI ÚT ASZFALTBURKOLAT MEGERŐSÍTÉSE ÉS FÖLDKÁBEL FEKTETÉSE
Az elmúlt években a kisvasút Fatelepi indító állomásától a Villa Negra Panzióig aszfalt burkolattal kiépült az út, a panziótól a kisvasút Gloriette téri végállomásáig vezető erdészeti utat pedig kohósalak-szórással alakították ki. Ebből egyes szakaszokon jelentős felületek erodálódtak, így biztonsággal csak erdészeti gépjárművek közlekedhettek rajta. Az aszfaltburkolat megerősítést indokolta, hogy ez a szakasz a szerviz-útja a Gloriette-téri végállomásnak, valamint csatlakozik az akadálymentesített területekhez is. A felújított úton a kisgyermekes, babakocsit toló családok, és a mozgáskorlátozottak is biztonságosan közlekedhetnek és élvezhetik a Szalajka-völgy szépségét. Az útfelújítás hossza 1 100 méter, területe 4 400 m2.
A járdát térkő burkolattal újították fel. A kisvasúti végállomás üzemeltetéséhez igényelt összes villamos teljesítmény 25 kVA, ezt a múzeum utáni halastó előtt húzódó útban található földkábelről biztosították.
9. VASÚTI PÁLYA ÁTALAKÍTÁSA, BŐVÍTÉSE
Átépítették a vasútvonal végén, a Gloriette-tisztáson elhelyezkedő Szilvásvárad-Fátyolvízesés végállomást. A két vágány mellé egy új vágánykapcsolatot létesítettek, az úgynevezett mozdony körüljárás biztosítására. Ennek előnye, hogy a peronok a nagy tisztás felőli oldalon
helyezkednek el, a felszálláshoz nem kell átjárni a vágányokon. A felső végállomáson így egyidejűleg három szerelvény fogadására van lehetőség. Ezáltal növekedhet az egységnyi idő alatt szállítható utasok száma. A peronok használható hossza 45, illetve 40 méter.
10. JÁTSZÓTÉR ÉPÍTÉSE A GLORIETTE TISZTÁSON
Itt egy körülbelül 1 000 m2-es 1,10 méter magas, fa elemekből álló, kerítéssel körülvett, a természeti környezetbe illó játszóteret alakítottak ki. A játszótér 12-13 éves korig használható, melynek elemei: drótkötélpálya, négytornyú vár, rönkvonat, lengőhíd, mászóka, rugós játék, rönkhinta. A játszótér burkolata fakéreg.