2012. 02. 24. - Alig egy héttel Friso holland herceg lavinabalesete után
Ausztria legnagyobb részét évtizedek óta nem látott hó borítja. Tirol és Vorarlber magasabban fekvő régióiban a hatméteres hó sem ritka. Ilyenkor megnő a kockázata a lavináknak és a vele járó baleseteknek is. Egyedül az elmúlt héten három ember vesztette életét lavinaomlásban Ausztriában. Az elmúlt síszezonban összesen ennyi haláleset történt, igaz a tavalyi síszezonban szinte alig volt hó az egész Alpokban. Február 16-án egy svéd síelő vesztette életét Ischgl-ben, ráadásul gondozott, kezelt pályán. A jelölt pályákon történt lavinabalesetek száma meglehetősen kicsi, de nagy hómennyiség esetén ezeken a lejtőkön is előfordulhat - írja a The Telegraph.
A holland herceg balesete jelöletlen, szűzhavas pályán történt. Az osztrák hegyi mentők többször is elmondták, hogy nem értik, 4-es fokozatú riasztáskor miért vállalkoznak a síelők a szűzhavas pályákkal. A riasztást egy 130 centiméteres hóesést követően adták ki és a 4-es fokozat azt jelenti, hogy már a síelő által a hóra kifejtett nyomás is elegendő a lavina kialakulásához. A baleset egy meredek szűzhavas pályán történt, amit jelöl a térkép.
A helyszínt nem ellenőrzik minden nap, de minden térképen és a liftállomásokon is felhívják a figyelmet, hogy ilyenkor lehetőleg ne síeljenek jelöletlen pályán.
A lavinatörmelék a hógörgeteg megállása után rendkívül tömör, ezért 15 percen túl megfelelő kutatópálca és lapát nélkül még jeladóval is kicsi az esélye, hogy kimeneküljön az áldozat. Olaszország Piedmont tartományában a jelöletlen pályán kívül csúszó síelők nem indulhatnak el jeladó, lapát és kutatóbot nélkül. A vétkezőket komoly euró-ezrekkel is büntetheti a sípályarendőrség.
A tiroli lavina-előrejelzési intézet szerint az elmúlt napokban hullott hómennyiség miatta következő hét folyamán jelentősen megnő a lavinák kockázata Ausztria és Svájc területén. A kontinensre érkező melegebb levegő és az Alpokban tapasztalt tavaszi időjárás miatt is nő a lavinák kockázata. Az erős napsütés miatt a reggeli órákban csekélyebb, a koradélutáni órákban nagyobb a valószínűsége a lavináknak.
A balesetek elkerülésére a legjobb megoldás, ha sosem megyünk profi helyi vezető nélkül jelöletlen pályára. Szakértők szerint, ha lavinába keveredünk, a legjobb, amit tehetünk, hogy megpróbálunk a hógörgeteg széle felé síelni, amilyen gyorsan csak tudunk. Ha elért bennünket a hó, próbáljunk megszabadulni a sílécektől és a síbotoktól és igyekezzünk a felszín felé "úszni". A hó alatt az arcunk előtt alakítsunk ki nagyobb teret, hogy könnyebben tudjunk lélegezni. A lavinák túlélésének tudományát ma már bárki elsajátíthatja. Magyarországon is létezik egynapos lavinatanfolyam, de az osztrák sítereoeken többnapos elméleti és gyakorlati tanfolyamra is befizethetünk. Vas László