2013. szeptember 15. - Vadátjárók hiánya miatt halasztódnak a Déva–Lugos autópálya építési munkálatai.
Victor Ponta miniszterelnök csütörtök este egy televíziós interjú során jelentette be, hogy a kormány nem tudja megkötni a 85 százalékban uniós finanszírozású pályaszakasz kivitelezési szerződését, mivel az építési terv nem kapott környezetvédelmi engedélyt. Ennek egyetlen oka az, hogy a terven nem szerepelnek a vadak (medve, hiúz, őzek stb.) számára kialakítandó átjárók, melyek biztosítanák az állatok zavartalan átkelését az autópálya alatt/fölött.
A miniszterelnök tragikomikusnak nevezte a helyzetet, miszerint a medvék zavartalan közlekedésének biztosítása hátráltatja a hazai közúti forgalom oldását ígérő autópályák megépítését. Mindazáltal a későbbiekben felszólította a tervező és építő cégeket, hogy a határidők tartása érdekében mielőbb alkalmazkodjanak a környezetvédelmi előírásokhoz. A Nyugati-Kárpátokat átszelő pályaszakasz építése kapcsán, a WWF romániai aktivistái hívták fel a figyelmet a vidék vadállományának veszélyeztetettségére.
Ezt követően idén tavasszal az Európai Bizottság által felkért szakemberek vizsgálták az ügyet, legalább öt vadátkelő kiépítését szorgalmazva az említett pályaszakaszon. A környezetvédelmi felügyelőség szerint, tekintettel a vidék jellegére, a tervezőknek eleve számolniuk kellett volna a vadátkelőkkel. A tervek kései korrigálása valószínűleg újabb alibit szolgál majd a határidők és költségvetési keretek átlépéséhez.
A közel száz kilométeres Déva–Lugos autópályának amúgy egyelőre csupán az első, 27,5 km-es szakaszán dolgoznak. Ezt a tervek szerint idén októberben adják át a forgalomnak. A további három szakasz megépítésére, fellebbezésekkel megspékelt versenytárgyalás után, kilenc hónapos csúszással jelölték meg a kivitelezőket. A medve-átkelők ügye pedig várhatóan további halogatást eredményez. Gáspár-Barra Réka