2015. július 27. – A hatvanas évek vége felé a Budapesti Erdőrendezőségnek két szovjet gyártmányú (Gorkij Automobil Zavod) terepjárója volt, egy parancsnoki és egy raj GAZ.
A kettő között – a fiatalabbak kedvéért – az a különbség, hogy a parancsnoki „komfortosabb”, ötszemélyes katonai terepjáró volt, míg a raj változat hátsó részét úgy képezték ki, hogy az oldalfallal párhuzamos két üléssoron 3-3 személy ülhetett. A gépkocsit vászontető fedte, ami alatt nyáron meleg, télen hideg volt. A maximális sebesség 80-90 km/h volt.
Időnként, ha a munka dandárja megkövetelte, megkaphattuk – sofőrrel – a főmérnöki Warszavát is. A gépkocsik elosztása a havi vezetői értekezleteken dőlt el, a területnagyság, a terepviszonyok és a brigádok száma alapján. A háromsebességes Gazokat később a Nivák váltották, amelyekre a velem korú kollégák esküsznek, megbízhatóságuk és kitűnő terepjáró képességük miatt.
Gépkocsi hiányában pedig maradtak a helyi erők: homokfutó, alkalmasint két kiváló csődörrel. No és természetesen a saját erő, a drótszamár. Ebből a típusból mi a magántulajdonunkat használtuk. Ha jól emlékszem volt kincstári is.
A mai viszonyokat nem vázolom, a mostani gépkocsipark messze fölülmúlja az ötven évvel ezelőttit. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy annak idején sokat írtak az ÁESZ kifürkészhetetlen gépkocsi beszerzéseiről.)
Mindez azért jutott eszembe, mert a Twitteren megpillantottam az USDA Forest Service egy 1925-ös Dodge Truck pickupját. Az amerikai erdészeti szolgálatot mintaként lehet méregetni, de az összehasonlításnak nincs igazán értelme. Mindenesetre a műszaki adottságok fényévnyi különbségét kitűnően érzékelteti a mellékelt fotó. A derék jenki erdőrendezők ilyen furgonokkal furikáztak hegyen-völgyön Amerika szerte már a XX. század húszas éveiben. (zé)
A Dodge egy amerikai gyártmányú autó, az Auburn Hills-i (Michigan) székhelyű cég elsősorban furgonokat és sport haszonjárműveket gyártott, a korábbi nevén Chrysler Group LLC keretében. A Dodge Brothers Companyt a Horace Elgin Dodge és John Francis Dodge testvérpár alapította 1900-ban. A Dodge eredetileg a detroiti székhelyű autógyárak alkatrész és részegység beszállítója volt, és 1915-ben kezdett komplett autókat gyártani, megelőzve a Chrysler Corporationt.