2012. július 8. - A Parlament tavasszal elfogadta az állattenyésztési törvény módosítását. Jól tette, rég itt volt az ideje. A társadalmi-gazdasági viszonyok változásai megkövetelik a jogszabályok való élethez igazítását – legalábbis egy bizonyos, jogelméletileg jól körülírt határig.
Akkor lehet egy rendezésre váró társadalmi viszonyt jogszabály segítségével rendezni, ha általános jelenségről van szó, és az ezt szabályozó jogi norma mindenkire kötelező erejű magatartási szabállyá válik. Vagyis a szabályozás tárgyát képező társadalmi viszony minden szereplőjére általánosan és egyformán kötelező.
Ha egyedi jelenséget próbálnak jogszabály formájában rendezni, jogpozitivizmusról beszélünk, ami lényegében a jogalkotási gépezet visszaélésszerű felhasználása egy adott érdekellentét pro vagy kontra eldöntésében.
Az állattenyésztési törvény tavaszi módosítása kiállta a demokrácia próbáját, és elnyerte a parlamenti képviselők többségének támogatását.
Egyetlen érintett szervezetnek azonban – a Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületének – sértette az érdekeit. A törvény meghozatala után nagy erőkkel megindult az úgynevezett lobbizás (amelyet sokkal lényegretörőbb kifejezéssel is illethetnénk), a cél a MEOE érdekeltségét sértő passzusok megváltoztatása egy minél kevesebb képviselőnek szemet szúró módosító indítvánnyal. Meg kellett keresni azokat, akik a MEOÉ-hez fűződő esetleges kapcsolatuk és képviselői pozíciójuk révén elvégezhetik a „kiigazítást”.
Tudatosan vagy félrevezetve, teljesen mindegy: a lényeg az, hogy akik ezt a szerepet felvállalják, egy tál lencséért dobják oda a jogállamiságot.
Alig hiszek a szememnek, de igaz: törvénymódosító indítvány kerül a Parlament elé egy konkrét civil szervezet érdekében.
A hab a tortán, hogy ennek a szervezetnek évek óta nincs határidőben jóváhagyott mérlege, a Civil törvény rendelkezéseit áthágja és százötvenmilliós tartozása van, amelynek több mint fele köztartozás, vagyis az adózók pénze lenne, ha valaha is sikerülne behajtani.
Jogászi szemmel nézve elképesztő dolog készül a magyar Parlamentben. Néhány félrevezetett képviselő törvényt módosít egy baráti egyesület érdekében, azért, hogy az legalább még egy évig folytathassa az eddigi módon a törvényellenes működést és zsebre tegye a 2013-ra kitűzött következő buli hasznát.
Így a MEOE – amely, ha a különféle állami szervek és hatóságok komolyan vennék vele szemben a jogszabályok betartatását - már évek óta nem működhetne, továbbra is egérutat kaphat, mindaddig, míg a feledékeny társadalom már nem figyel annyira, és el lehet sikálni a felelősségre vonást. A jogellenes helyzet kialakulásáért felelős szereplők pedig továbbra is megoszthatják egymás közt a jól fizető pozíciókat. A szocializmus évtizedei alatt már megszoktuk, hogy a madarak időnként kénytelenek fölszállni, de újra rendeződve, más sorrendben hamarosan visszaülnek ugyanarra a faágra, ahonnan fölrebbentették őket.
Naiv törvénytisztelő állampolgárként kérdezem: milyen törvénymódosítás az, amelynek már az indoklása is beismeri, hogy időt kíván adni egyetlen egyesületnek, hogy úgymond kibéküljön a becsületes, a jogszabályokat betartó, ám mindeddig semmibe vett többi kutyatenyésztővel???
Remélem, hamarosan felébredünk ebből a rossz álomból, hiszen képtelenség, hogy 2012 Magyarországán hülyének lehet nézni az államot és a képviselők többségét. Le lehet írni hivatalos levélben a képviselőknek, hogy egy szervezet önhibáján kívül (???) nem tudott mérleget készíteni, mert az adóhatóság vizsgálata ebben zavarta??? Le lehet tagadni a szervezet vezetője által aláírt gazdasági adatokat? El lehet hinni, hogy ezek után augusztusra most már aztán „istenbizony”minden a legnagyobb rendben lesz? Ennek reményében felmentést lehet kapni mindarra, ami az elmúlt években jogellenesen történt? És az a MEOE, amelyik 8 éven át minderre az MSZP- SZDSZ kormánytól kapott menlevelet, most ugyanennek a menlevélnek a FIDESZ- KDNP frakció által vezérelt meghosszabbítását szeretné, mégpedig a jelenlegi ellenzék MEOE felé irányuló bosszúhadjáratára hivatkozással??? Íme, a köpönyegforgatás magasiskolája.
Mindezt a honatyák nem fogadják hangos hahotával?
Ha ez parlamenti felhatalmazással keresztülvihető Magyarországon, holnaptól kezdve minden civil és gazdálkodó szervezet föl van mentve a határidőben történő mérlegkészítés és jóváhagyás rendje, az adójogszabályok, a számviteli rendelkezések betartása alól – kivéve azt a nem várt esetet, ha a Parlament megszavazná azt a törvénymódosítást, mely szerint ezek a kiváltságok csak a MEOÉ-t illetik meg.
Megkockáztatom, Európa még nem látott olyan törvénymódosítást „átmeneti időre”, amely a hatályos jogszabályok betartására egy szervezetnek haladékot ad, miközben ugyanezen jogszabályok a többi szervezetre kötelező erejűek. A Civil törvény szerint például a MEOÉ-t szabályszerűen jóváhagyott 2010 - 2011 évi mérlege letétbe helyezésének hiányában törölni kellene a civil szervezetek sorából.
Ha egy-két meggondolatlan képviselőnek sikerül törvényt hozatnia egy, a törvényeket eddig is kijátszó egyesület javára, csődben a jogállamiság, lábbal taposva az Alaptörvény. Egy mikroközösség érdekei pedig jogszabályi felhatalmazással a társadalom és az állam érdekei elé kerülnek. Mi lenne, ha a jogerős határozatokkal kiszabott bírságokat nemcsak a MEOE, hanem a többi jogalany sem fizetné meg? Ha – most már törvényi felhatalmazással - a MEOE továbbra is végezhetné jogszabályba ütköző, ám jelentős anyagi haszonnal járó törzskönyvezési tevékenységét, az az elmúlt 13 év jogellenes tevékenységét visszamenőleg is legitimálná? Nem azonos ez az állami bevételek megkurtításának, a közpénzek lenyelésének legitimálásával?
A MEOE csődhelyzetét a saját elnöke által aláírt 2010 évi mérlege igazolja. A tények részletes tisztázása azonban csakis a hatáskörrel rendelkező állami szerv, az ügyészség törvényességi vizsgálata révén történhet meg. A MEOE-nak nemcsak az állam, de saját félrevezetett tagjai felé is el kell számolnia, hiszen nem véletlenül írják elő a törvények a mérleg közgyűlési jóváhagyásának szükségességét és határidejét. Véletlen lenne, hogy az elmúlt három év mérlegadatait, a 100 millió forint fölötti veszteség okait nem fogadtatták el határidőben a tagsággal? Miért nem történt érdemi állami intézkedés ennek szankcionálására és a további köztartozások növekedésének megakadályozására?
Nekünk, jogkövető civil polgároknak az illetékes állami szervek mutassák meg, hogy igenis van elszámoltatás, még akkor is, ha ez „zavarja” az átvilágítandó szervezet felelős vezetőit.
Apropó – 150 milliós tartozás, 100 milliós veszteség és teljes vagyonvesztés mellett vajon miből finanszírozza egy civil egyesület a vezetők és alkalmazottak járandóságát, utazási költségeit? Miből fogja finanszírozni az érvek Jolly jokerének használt 2013-as kutya világkiállítást? Csak nem állami támogatásra számít? Hiszen törvény szerint ezekkel a gazdasági adatokkal minden pályázati lehetőségből ki van zárva! Vagy zsebből? És kinek a pénzéből?
Végezetül: nem igaz, hogy a nemzetközi kinológiai szövetség, az FCI csak a MEOE-val hajlandó együttműködni, hiszen már kifejezte készségét arra, hogy az államilag elismert ebtenyésztő szervezetekkel is tárgyalásokat folytasson. Utóbbiak pedig már előzetesen, nyilatkozatban jelezték, hogy a 2013-as kutya világkiállítás megszervezésében a MEOE-val együttműködnek.
Az országimázsra történő hivatkozás tehát nem indokolja a törvénymódosítást és nem mentesíti a MEOE vezetőit a jogszabályok betartása és az ezek esetleges megsértéséből eredő felelősség alól. Csizmadia László