Magaslesek

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
Tisztelettel meghívjuk a Magaslesek című kiállítás megnyitójára  
2011. május 26-án, 19.00 órára. Résztvevő művészek: Walter Ebenhofer, Paul Horn, Sarah Iremonger,  
Bertram Kober, Pettendi Szabó Péter

A kiállítás megtekinthető:
2011. május 26 - július 30.

Knoll Galéria Budapest
1061 Budapest
Liszt Ferenc tér 10. I. em.17.

Kedd – Péntek 14.00 - 18.30
Szombat          11.00 - 14.00


Egy általánosan elterjedt, de különböző funkciókra alkalmas építmény-forma - a magasles (vadászles/őrtorony/szószék)  - kapcsán a kiállítás több, egymást érintő kérdésre  fókuszál. A hagyományos tevékenységként népszerű vadászat  sikerét elősegítő építmények civilizáció és természet  harmóniájának szimbólumai, ugyanakkor a kialakításuknak és  elhelyezésüknek köszönhetően alig észrevehető szerkezetek olykor  mégis a természeti környezetbe markánsan beavatkozó emberi  jelenlét bizonyítékai, így közvetve a környezetvédelem  problémájára is utalnak. A különböző alapanyagokból és –  néha bizarr - berendezési tárgyakból kialakított  
tartózkodóhelyek az egyéni leleményességről és kreativitásról  
is tanúskodnak, sőt a társadalomtól való elvonulás  lehetségességével vagy lehetetlenségével is szembesítenek. Ám  használatuk alternatíváira utalnak az olyan elnevezések is, mint a  „gyóntatószék“,  a „pornó-katedra“ vagy a „whiskey-ülés“. Ugyanakkor a magasles építészeti formaként a  szószékekét  is megidézve vallási dimenzióra is utal, őrtorony  funkcióját betöltve pedig hatalom és egyén közvetlen  konfliktusát is megjelenítheti.

A társadalmi rendszert mint hatalmi szisztémát ironikus formában  
idézi fel Sarah Iremonger ír művész „Magasles Párt“ című  installációja is, amelynek része egy speciálisan erre a  kiállításra készülő, egész falfelületet beborító  falfestmény. Munkája olyan fiktív politikai pártra utal, amelynek  tagjai csak magaslesek lehetnek. A magaslesek jelentését és  
funkcióját tekintve abszurd elméletekre utaló mű egy további,  politikai aspektust is megidéz azáltal, hogy az építmények  „portré“-it a valós választási kampányok megszokott reklám-tárgyain - kerek kitűzőkön - is megjeleníti.

Korábbi, történelmivé vált, mégis máig ható politikai  folyamatok válnak érzékelhetővé Pettendi Szabó Péternek az  egykori osztrák-magyar határvidék – a későbbi „vasfüggöny“  és a páneurópai piknik -  helyszínét, s építményeinek  „sors“-át felidéző fotó-sorozata által. A környéket s a  
határőrtornyokat mai állapotukban, szuvenir-tárgyak formájában  mutatja be, olyan szituációt imitálva, mintha a táj a közösségi  emlékezet részeként turista célpont lenne, mintha a  hűtőmágnesek, s a kis fotó-leporellók kereskedelmi forgalomban  lévő emléktárgyak lehetnének, így a területet és az  építményeket önnön ironikus emlékműveikként határozza meg.

Walter Ebenhofer osztrák művész a 80-as évektől kezdődően dokumentálja és fotó-sorozatában képpár formájában  mutatja be Ausztria magasleseit, a kis építmények dimenzióit  kívülről és belülről egyaránt érzékeltetve. Természet és  technika ellentéte, ám egyúttal együttes működése is megjelenik  múlt és jövő aspektusait is megidéző munkáin.

Környezeti értékek és az energia-felhasználás ill. -továbbítás  
témája villan fel Bertram Kober lipcsei fotós munkája által is,  
amikor kelet-németországi magasleseket ábrázoló sorozatán ezeket  
az építményeket nagyfeszültségű villanyvezetékek hatalmas  oszlopai közelében mutatja be. Munkáiban hangsúlyos az  építmények jelenlétére és hatására, a környezet adta  lehetőségek és felhasználásuk arányait tekintve.

Az vidéki tájat szinte mindenhol jellemző magaslesek környezet-
átalakító hatásán és a vadászat hagyományos létmódján  túlmutatóan a természettel való viszonyunkra, a környezetvédelem  kérdéseire, társadalmi-, politikai-, és kulturális jelentés- szintekre is rávilágít. A kiállításon megjelenő művek kapcsán felmerülhet az a kérdés is, hogy a magaslesként/fai lakként/ őrtoronyként használható építmények maguk nem tekinthetők-e  ugyancsak műtárgynak - a Közép-Kelet-Európában korábban  
mindennapos barkács-esztétika fogalmát felidézve. Konkrét  utalásként értelmezhetjük  erre Paul Horn régi bútordarabokból  és fa maradványokból kialakított (média-)katedra-szószékét,  amelyre a látogató felkapaszkodhat, hogy mondanivalóját ebből a  pozícióból kommunikálja.



© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.