Karácsonyi megbékélés erdei iskolás berkekben (ForestPress)
- Főszerkesztő
- Rendezvények
- Találatok: 1540
2011. december 22. - Erdei óvoda, iskola műhely Budapesten 2011. december 15-én a Vidékfejlesztési Minisztérium kezdeményezésére, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásával szakmai együttgondolkodásra gyűltek össze az erdei óvoda-iskola programok gondozásában, szervezésében, megvalósításában, finanszírozásában részt vevő magyarországi szervezetek és szereplők képviselői az Országos Mezőgazdasági Könyvtárban Budapesten. Az alkalmon az Országos Erdészeti Egyesület is képviseltette magát.
A műhely egy már megkezdődött hosszabb, az Erdei Óvoda-Iskola Programot megújító, aktualizáló folyamatba illeszkedik, amelynek célja az erdei óvoda, erdei iskola programok megvalósításának komplex segítése és szakmai fejlesztése.
A mostani műhely célja, hogy a szereplők és érintettek bevonásával áttekintsék az erdei óvoda- és iskola programok körül kialakult gyakorlatok jelenlegi helyzetét, közösen átgondolják az Erdei Óvoda-Iskola Program céljait,
ebben tisztázzák az egyes szereplők és érintettek szempontjait és helyzetét,
és megteremtsék a további tematikus együttgondolkodás és munka feltételeit.
Az együttgondolkodás tapasztalatai
Az utóbbi években nemcsak a támogatások és az erdei iskolázási kedv csökkent országos szinten, hanem megingott a kölcsönös bizalom az országos erdei iskola program szereplői között.
Még a megjelent 24 szakember is szkeptikusan állt az összejövetelhez.
Mégis, a rendezvény végére megváltozott a hangulat.
Úgy látszik, hogy az állóháborúk kialakulásakor érdemes visszamenni a gyökerekhez, az alapértékekhez. Érdemes átgondolni, honnan indultunk el, hová jutottunk, melyek voltak az eredeti céljaink, milyen szinten értük el ezeket a kitűzött célokat. Érdemes értékelni a jelen helyzetet, és akár újrafogalmazni alapoktól kezdve az országos programot.
Nem egyszerű feladat ez.
Egy biztos, hogy a megjelent szakemberek alapcélokra, alapértékekre vonatkozó megfogalmazásai nagyon közel állnak egymáshoz, szinte megegyeznek. Ezek nemes célok, ma aktuálisabbak, mint valaha. Ez bizakodásra ad okot.
Az viszont kérdőjeleket állít, hogy az oktatási tárcától mégsem jelent meg felelős vezető, pedig az erdei iskolázás közoktatási hátterében komoly hiányosságok fedezhetők föl.
Az is dilemmát okoz, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben lehet-e komoly anyagi támogatásra számítani az erdei iskolázás terén.
Azt leszögezhetjük, hogy a gyerekek környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelése a földi élet, az emberi társadalom fennmaradása szempontjából alapfeladat, és ebben az erdei iskolázásnak a jövőben is kiemelt szerepe kell legyen.
A megvalósítás folyamatában a hatalom és az érintett szakterületek képviselőinek folyamatosan szem előtt kell tartani az együttgondolkodást, közös értékeket, toleranciát.
A rendezvény végén Takács Eszter gyertyagyújtása ezt is szimbolizálhatta a karácsonyi megbékéléssel együtt. Érdemes a jó példát követni! Szabó Lajos, OEE Erdei Iskola Szakosztály titkár