2016. december 5. - Az erdőpedagógia egyik alapvető problémája, hogy mi módon tegyük érdekessé, izgalmassá az erdei iskolába látogató gyerekeknek a természetben töltött időt, hogyan tudjuk életre szóló élménnyé tenni az erdei kirándulást.
Püspökladányban az erdészek és a pedagógusok közös gondolkodásának az eredményeként egy-egy osztály „örökbe fogad egy léket”, oda rendszeresen kirándul, a kirándulásokon pedig egy-egy aktuális feladatot végez az erdő életével, az erdő felújításával kapcsolatban. Az osztályok kiválasztásánál arra törekedtünk, hogy hosszabb időszakot együtt töltő osztályokkal kezdjük el ezt az erdőpedagógiai kísérletet. Céljaink között nem csak az erdő élővilágának megismerése, de az osztályközösségek összekovácsolása is szerepel, a közösen felvállalt és végzett feladatok segítségével.
Az első két szerencsés osztály a Püspökladányi Kálvint téri Általános egy-egy alsó és felső tagozatos csapata volt.
A Farkasszigetbe kilátogató gyerekek, elsőként a téli madáretetés fontosságával, az etetőre járó madárfajok sokaságával, az etetésre használható magvakkal ismerkedtek meg.
Az ötödikes gyerekek, maguk készítette etetőt helyeztek ki, míg az elsősöknek a Kísérleti Állomás biztosította az etetőt. Az etetés feladatát – tervek szerint – a gyerekek szüleikkel történő kirándulás keretei között felváltva vállalják fel.
Mindkét gyerekcsapatnak a legnehezebb feladat a lékfoglalás során az erdei csend meg nem zavarásának kísérlete volt. De a cserkészés meghozta eredményét, mert az etetőkön perceken belül megjelent az éhes gyereksereg: cinkék, csúszkák, és természetesen verebek serege jelent meg az életmentő eleség hírére.
A terveink között szerepel madárleshely készítése vesszőből, tölgy makk vetése, csemete ültetése az örökbe fogadott lékekbe, a facsemeték növekedésének figyelemmel kísérése az elkövetkező évek során.
A program ötletgazdái bíznak abban, hogy e két gyerekcsapat példáját követve más iskolák is örökbe fogadnak majd egy-egy léket, ezzel egyre több időt töltenek majd az erdőben, és megismerik az erdészek munkáját, hogy felnőtt korukra ne csak a fakitermelés jusson eszükbe, ha az erdőgazdálkodásról esik szó a médiában. Csiha Imre