Lillafüred, 2013. szeptember 7. - Az Északerdő Zrt. fenntartásában lévő
Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) állomásain rendezte meg szombaton
a Magyar Turizmus (MT) Zrt. valamennyi hazai kisvasút közös ünnepét, a
Kisvasutak napját.
Az MT tavaly indított országos kampányt az erdei kisvasutak népszerűsítésére, elsősorban azért, hogy ráirányítsák a figyelmet ezekre a szerelvényekre.
A szombati rendezvényen több ezren vettek részt, a programok három helyszínen, Lillafüreden, az ómassai Fazola kohónál és Garadnán zajlottak. A turizmussal foglalkozó társaság tablókiállításán minden hazai erdei kisvasút bemutatkozott, a "Zselici Csühögőtől" a legrégebbi kisvasúton, a Zsuzsi vonaton keresztül Viliig, a napelemes kistestvérig.
A látogatók azt is megtudhatták, hogy melyik a legmeredekebb erdei kisvasút, melyik hazánk utolsó, még működő gazdasági vasútja, Bemutatkozott Európa egyetlen, összefüggő ártéri erdejében működő kisvasútja, a Gemenci Erdei Vasút, és megismerkedhettek a világelsőként Lillafüreden kifejlesztett kisvasúti hibrid mozdonnyal is.
A Kisvasutak napját hagyományteremtő céllal tavaly tartották meg első ízben Királyréten. A Magyar Turizmus Zrt. "Kisvasútra Fel!" szlogennel indított kampányának célja Magyarország természeti értékeinek és a hazai kisvasutak világának megismertetése a gyerekekkel és a természetjáró közönséggel.
Az erdei vasutakat korábban erdőgazdálkodási célból építették, ma már azonban jószerivel csak személyforgalomra használják, az országban húsz vonalon, 250 kilométernyi hosszon utazhatnak rajtuk a kirándulók.
A rendezvényen Zay Adorján, az Északerdő Zrt. vezérigazgatója azt mondta: az elmúlt évben - az utasforgalmat tekintve - a lillafüredi vasút bizonyult a legnépszerűbbnek Magyarországon.
Az erdőgazdasági társaság kiterjedt közjóléti és turisztikai tevékenységet folytat, a lillafüredi mellett Pálházán is fenntart egy erdei vasutat, négy erdészeti erdei iskolát és több mint hetven erdei kirándulóhelyet üzemeltet. Ebben az évben 870 millió forintot fordít a cég közjóléti fejlesztésekre.