2000. július 31. - Szombat délelőtt ismét útnak indulhatott a korábban leselejtezett muzeális szerelvény
Nyolcvankét évig tartó szolgálat és nyolcévi kényszerszünet után feltámadt a már leselejtezett kemencéi kisvasút: szombat délelőtt elindult az MD 40-es dízelmozdony vontatta szerelvény csaknem két kilométeres útján a fatelep és a strand között.
A Wolfner-Sancer fakitermelő cég által, a Börzsöny északnyugati csücskében, 1910-ben építtetett erdei kisvasúthálózat 1992-ig működött, aztán az 1995-ös árvíz alámosta töltéseit, megrongálta a pálya hét fahídját. Egy tavaly júniusi felhőszakadás tovább pusztította a pályát, elmosva a vashidakat. Nem sokkal később mégis létrejött egy bérleti szerződés az Ipoly Erdő Rt. és a Kisvasutak Baráti Köre (KBK) egyesület között, így utóbbi megszervezhette a vasútépítő táborokat. A KBK elnöke, Szűcs Zoltán József azt a célt tűzte ki, hogy a július 29-i kemencei kisvasúti napra sínre kerüljön a Kemencei Erdei Múzeumvasút.
A sok önkéntes segítő munkájának eredményeképpen az ezernyolcszáz méter hosszon helyreállított síneken valóban elindult a hajdan fafuvarozásra szolgáló erdei vasút, fél évszázados mozdonyával és hasonló korú - az erdei munkások munkába szállítására átalakított - nyitott, fapados kocsijaival. Megnyílt az egykori kovácsműhelyben kialakított múzeum is, ahol a fakitermelésben és a szállításban használt eszközöket mutatják be. B. J. G.