Budapest, 2016. június 2. - Átadták az erdei vasutat a Márianosztra és Nagyirtás közötti csaknem hét kilométeres szakaszon csütörtökön.
Megújult az összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtás vonalszakaszok között
Újjáépült Magyarország legvadregényesebb hegyvidéki erdei vasútja a Börzsönyben.
Az avató ünnepségen elsőként Kiss László, az Ipoly Erdő Zrt. vezérigazgatója visszatekintését hallhattuk a börzsönyi vasutakról és közelebbről a nagyirtáspusztai erdei vasútról. A vezérigazgató ünnepi köszöntőjében a természeti és kulturális értékek fenntartásának, a közösségi élet fellendítésének fontosságára is felhívta a figyelmet.
A szakember emlékeztetett, hogy eleinte a nehézségi erőt kihasználva végezték a lefelé szállítást, majd megjelentek a gőz- és a dieselmozdonyok. Az ötvenes években még építettek, bővítették a vonalhálózatot, és addig tartott az erdei vasutak fénykora. Ezt követően a gépjárművek vették át a szerepüket, és a vonalak többségét fölszedték. A fennmaradtak közé tartozik a Nagybörzsöny-Nagyirtás közötti szakasz.
Ez egyébként az Esztergomi Érsekség birtokán létesült. A kitermelt fa szállítását ennek a vonalnak a meghosszabbításával tudták megoldani Szob irányába. Egészen 1975-ig üzemelt ez a vonalszakasz, amikor is súlyos balesetek miatt bevonták a működési engedélyét. A szobi szakasz 1992-ig szállította a kőbánya kövét, majd mindkét pályaszakaszt visszafoglalta a természet. A nagybörzsönyi szakasz az önkormányzathoz került, és 2002-től folyik a személyszállítás. A Szob-Márianosztra szakaszt pedig a szobi önkormányzat újította föl 2007-ben. A két szakaszt összekötő rész megépítésének előkészületei akkoriban elkezdődtek, de a kivitelezés feltételeit csak a legutóbbi években sikerült megteremteni.
A Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, csaknem 7 km hosszú pályaszakaszt új állomás- és fogadóépületek, illetve vasúti járművek teszik turisztikai célállomássá.
A beruházás kiemelt uniós pályázati összegből, a Földművelésügyi Minisztérium támogatásából, valamint az Ipoly Erdő Zrt. saját forrásaiból valósult meg.
„A környezet adta lehetőségeket ki kell használni, erre a Börzsönyben rengeteg lehetőség rejlik. A kisvasút-hálózat fejlesztésén túl a közeljövőben tervezzük további kerékpározható utak építését, a pálos kolostor felújítását, valamint a turistaház-hálózat fejlesztését is” – tette hozzá a vezérigazgató.
„A teremtett világ szépségét meg kell őrizni, ugyanakkor tovább is kell gazdagítani azt” – fogalmazott beszédében dr. Harrach Péter, a térség országgyűlési képviselője. A politikus felhívta a figyelmet az ember és a természet elválaszthatatlan kapcsolatára, majd kiemelte az idegenforgalom fejlesztésének szükségességét, ami a helyi lakosok számára a legfőbb megélhetést biztosítja.
Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára hangsúlyozta: a magyarországi kisvasút-hálózat egyedülálló nemzeti örökség. A Szob-Nagybörzsöny vonal összehangolásával hazánk leghosszabb kisvasút-hálózata jött létre, elősegítve a régió környezetbarát közlekedésének fejlesztését.
Az ünnepi beszédeket követően Beer Miklós Váci Megyéspüspök mondott imát és megáldotta az új létesítményt.
Az alkalom befejezéseként került sor az avatásra, és a nemzeti színű szalagot Bity Márton Örs államtitkár, Beer Miklós, Harrach Péter, Nagy István valamint Kiss László vágta át.
Az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában megvalósult, Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, 6477 méter hosszúságú, keskeny nyomtávú erdei vasút felújításával megvalósult az évtizedeken át hiányzó összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta kisvasúti vonalak között.
Az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi
Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság a saját forrásaival egészített ki.
A beruházás során kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok, kitérők épültek a megállóhelyeken.
Zöldmezős kivitelezésben készültek el az állomás- és fogadóépületek Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Az új, célzottan a pályára tervezett gördülőállományt egy személykocsi, egy korszerű diesel motorkocsi, majd később egy zéró helyi kibocsátású elektromos motorkocsi fogja alkotni.
Az új pálya műszaki tartalma, vonalvezetése és tájesztétikai értéke egyaránt különleges. A 203 méter szintemelkedés, a 32 ezrelék átlagos, valamint a 46 ezrelék legnagyobb lejtés igazi kuriózum.
A nyomvonal 108 ívvel illeszkedik a tagolt terephez, melyekből 22 igen szűk – a megengedett legkisebb, 40 méter sugarú.
A már üzemelő két kisvasút (Szob-Márianosztra és Nagybörzsöny-Nagyirtás) összekötésével Szob és Nagybörzsöny között Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasútvonala jött létre, összehangolt menetrenddel.
A fejlesztés attrakció és szolgáltatás egyben: a környezettudatos erdei turizmus valamennyi válfaja számára utat nyit a Börzsöny belső régiójának egyedülálló értékei felé, növelve a térség turisztikai vonzerejét.
Az ünnepség végén három, a vendégsereggel zsúfolásig megtelt személykocsi és három mozdony indult el a márianosztrai állomás felé.
Az újonnan létesített márianosztrai állomáson Kiss László vezérigazgató, Bitay Márton Örs az FM államtitkára, valamint Kiss László, Márianosztra polgármestere mondott pohárköszöntőt. (z)