Erdei vasútra fel! (ForestPress)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
Image
2012. július 30. - Új szolgáltatások, megvalósuló fejlesztések, javuló eredmények az elmúlt másfél évben az erdészeti erdei vasutakon Az állami tulajdonban lévő erdészeti társaságok 11 erdei kisvasutat működtetnek szerte az országban, többségüket az Északi-középhegységben és a Dél-Dunántúlon.
Image
E kisvasutak közül a legismertebbek: a lillafüredi, a szilvásváradi, a gyöngyösi és a királyréti, de az ország gyönyörű tájaira visznek el kisvonatok Felsőtárkányban a Bükkben, Pálháza és Kőkapu között a Zempléni-hegységben, a Gemenci-erdőben, a Zselicben Almamelléken, a somogyi dombok között Mesztegnyőn és Kaszón, és a legnagyobb, 109 kilométeres hálózaton a dél-zalai dombok között.
Image
Az elmúlt másfél évben az erdészeti fenntartású erdei vasutak életében számos pozitív változás történt. Ahol ésszerű volt, bevezették az ütemes menetrendet, illetve a menetrendet a csatlakozó MÁV- és Volán-járatokhoz hangolták.
Image
Sok utas kedvence a gőzmozdonyos közlekedés, amelyre előre meghirdetett időpontokban Királyréten, Gyöngyösön, Gemencen és Csömödéren van jelenleg lehetőség. Ezek mellett azonban felújítását, kazánvizsgáját várja a szilvásváradi, a lillafüredi és a kaszói gőzös is, remélhetőleg mielőbb elegendő forrást is sikerül erre találni.
Image
A menetrendi vonatokkal való utazásokat egyre több helyen egészítik ki különböző színes programok: szinte mindenhol jár már Mikulás-vonat, minden erdei vasút színes programokkal várja a természet- és vasútbarátokat a saját kisvasúti napján, és egyre több helyen igazi élményutazásban lehet részünk (például éjszakai holdfénytúra és szarvasbőgés Gemencen, madárles Mesztegnyőn és Kaszón, mesevonat Királyréten, zenélő kisvasút Kaszón, erdei koncert Gyöngyösön).
Image
A kisvasutak fennmaradása érdekében kiemelkedő jelentőségük van a megvalósuló fejlesztéseknek. Ezek keretében 2010-ben elkészült Magyarország első hibrid mozdonya Lillafüreden, amelyet idén már a második fog követni Szilvásváradon. A Szalajka-völgy komplett ökoturisztikai fejlesztés keretében újul meg: új végállomás épül és akadálymentesen bejárható lesz az egész völgy. Új mozdony állt forgalomba Gemencen, új motorkocsi pedig a Királyréti Erdei Vasúton. A közlekedési hatóság engedélyének kézhezvételét követően remélhetőleg a nagyon közeli jövőben megindul a menetrend szerinti közlekedés a Mátrában a Lajosháza-Szalajkaház közötti vonalszakaszon.
Image
Annak érdekében, hogy az erdei vasutakat minél többen megismerjék, felkeressék és megszeressék, az erdészeti társaságok feletti tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Fejlesztési Bank kezdeményezésére a Magyar Turizmus Zrt. szakmai segítségével és az ország majdnem összes kisvasútjának közreműködésével megkezdődött Kisvasútra fel! program, amelynek keretében az iskolások kvízjáték, a nagyobbak pedig fotópályázat keretében kerülhetnek közelebb a kisvonatok világához. A program rendkívül sikeres az iskolai kvízjátékban mintegy 800 osztály (kb. 20 ezer gyermek) vett részt az egész országból, a fotópályázat résztvevőinek száma is az 1500-at közelíti már (a fotópályázat 2012. augusztus 15-én zárul). A Kisvasútra fel! program keretében 2012. szeptember 8-án országos kisvasúti nap lesz, amelynek központi rendezvényét a Királyréti Erdei Vasúton tartják.
Az intézkedések kisvasútjaink forgalmán is éreztetik kedvező hatásukat. Az erdészeti kisvasutak 2010-hez képest 2011-ben 32 százalékkal több utast szállítottak, árbevételük pedig 49 százalékkal (!) nőtt, és e növekedés 2012 első félévében is folytatódott, az utasszám 4,5 százalékkal az árbevétel pedig 5,5 százalékkal bővült tovább.
Image
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az erdei vasútüzemek pénzügyi helyzete stabil volna. Bár a veszteséget sikerült csökkenteni az elmúlt évben, egyelőre csak a szilvásváradi vasútüzem bevételei fedezik teljes egészében a szükséges ráfordításokat. A többi esetben szükséges a fenntartói finanszírozás. Komoly probléma, hogy az Észak-magyarországi Régió kivételével az erdészetek jelenleg kisvasútfejlesztésre EU-s forrásokhoz hozzá sem tudnak jutni.



© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.