Ábel 1999 óta rója a zalai dombokat (Zalai Hírlap)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2013. május 10. - Csömödér - Valóságos erőgépnek tekinthető a Zalaerdő Zrt. vasútüzemének legfőbb büszkesége, az 1956-ban gyártott gőzmozdony. Ábelt 1998-ban vásárolták meg Erdélyből, azóta rója a zalai dombokat. Nem véletlenül kapta a 22 tonnás gőzmozdony az Ábel nevet, Tamási Áron regényhőse után keresztelték el, hiszen akárcsak a generációk által kedvelt történet főszereplője, a mozdony is a hatalmas erdélyi rengeteget rótta, mielőtt megyénkbe került volna. A gőzmozdonyt Zalában féltett kincsként őrzik, csakis ünnepnapokon és különleges alkalmakkor indítják útnak. Mint azt a Zalaerdő Zrt. bánokszentgyörgyi erdészetéhez tartozó csömödéri vasútüzem műszaki vezetőjétől, Kaliba Mihálytól megtudtuk, évente körülbelül egy-másfél tucatnyi lehetőséget jelent mindez.
A hivatalosan 490-2002 számon nyilván tartott gőzmozdonyt Romániában, egy Resita-i üzemben gyártották még 1956-ban. Magyarországra 1998-ban került, majd a felújítását követően, 1999. április 28-án kapta meg a használatbavételi engedélyt, s azóta vontatja az utasokkal teli kocsikat a Lenti és Kistolmács közötti, mintegy 32 kilométeres szakaszon.
- Ábel egy úgynevezett síktűzszekrényes kazánnal ellátott 120 lóerős gőzmozdony - sorolta a műszaki paramétereket Kaliba Mihály. - Fűthető fával és szénnel is, mi azonban csak tűzifát használunk hozzá. A víztartálya három köbméter, kazánjának fűtőfelülete 36,6 négyzetméter, míg füstcsöveinek száma 112 darab. A kazán acéllemezből készült, a kerekei és hajtórúdjai viszont öntvények.
A mozdony felfűtéséhez körülbelül négy óra szükséges, azaz a tartályában tárolt víz ennyi idő alatt válik gőzzé. Ahhoz, hogy a dugattyúk által kellő mennyiségű mozgási energia jusson a lendítőkerekekhez, minimum nyolc-tíz bar nyomás szükséges. Kaliba Mihály azt is hozzáteszi, a mozdony 35 kilométer/órás tempóra kapott engedélyt. Kellő felfűtéssel képes lenne ennél többre is, ám a biztonságos közlekedés miatt utazósebességét 30 kilométer/órában határozták meg. Ahhoz ugyanis, hogy az általa vontatott szerelvény ilyen sebesség mellett képes legyen megállni, 45 méter hosszú féktávra van szükség.
- A gőzmozdony személyzete két főből áll - árulta el az újabb részleteket a vasútüzem műszaki vezetője. - A mozdonyvezető mellett egy fűtő is állandóan a fedélzeten tartózkodik. Utóbbi nemcsak azért, mert a kellő nyomás folyamatos biztosításának érdekében menet közben is kell fűteni a mozdonyt, biztonsági okból is. A mozdonyvezető a bal oldali ablakon keresztül nézi az utat, a fűtő pedig jobbról tartja szemmel a vágányokat. Erre azért van szükség, mert a mozdony felépítése miatt viszonylag nagy terület van takarásban.
A modern vasúti járművekkel ellentétben Ábel üzemeltetése, valamint karbantartása is jóval több manuális munkát igényel. Tűzterébe kézzel adagolják a fűtőanyagot, mozgó alkatrészeit is részben ily' módon olajozzák, de azt követően is folyamatos felügyeletet igényel, hogy útjának végén beáll a színbe. Egyik legfontosabb előírás ugyanis az, hogy amíg a tűztere ki nem hűl, addig mellette kell maradni. Kaliba Mihály szerint ezért is alakult ki szoros kötődés iránta a vasútüzem munkatársaiban.
Ábel legközelebb e hét végén, szombaton indul útnak. A nyári hónapokban - hacsak a tűzgyújtási tilalmat nem rendelnek el - minden második szombaton közlekedik. Emellett a vasútüzem arra is lehetőséget biztosít, hogy úgynevezett külön rendeletű vagy különjáratok vontatására is igénybe vegyék a kirándulni vágyók. A menetrend szerinti közlekedési szezon április 27-én kezdődött, s kora őszig tart. A csömödéri erdei kisvasút napját június 29-én tartják. Gyuricza Ferenc


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.