London – A BBC World News és a Synovate, nyilvánosságra hozta a második világméretű kutatásának főbb tanulságait, melyet a nemzetközi piackutató cég és a nemzetközi hírcsatorna közösen készített. A 2008-as kutatás, 6 kontinens 22 országában mérte fel a globális attitűdöket a klímaváltozással kapcsolatban.
Az érintett területek: mit tesznek az emberek a klímaváltozás ellen, mennyire érzik magukat érintettnek, és kit tartanak felelősnek? A 2008-as eredmények kimutatták, hogy a válaszadók attitűdjei a klímaváltozást illetően megváltoztak az egy évvel ezelőtti azonos témájú kutatáshoz képest. Ez különlegesen az Egyesült Államokban tűnik ki, ahol 57 százalékról 80 százalékra emelkedett azok száma, akiket foglalkoztat a kérdés.
Jeremy Nye, a BBC World News Viewer Insight vezetője szerint, ezek az eredmények, a nézőink véleményét tükrözik a globális felmelegedést illetően. Csaknem az összes ország lakosai úgy vélik, hogy az átlagembereken múlik, hogy változtassanak a szokásaikon. Az, ahogy a globális problémák és a személyes szokások átszövik egymást, rámutat arra, hogy a nemzetközi hírek fontossága egyre nő. BBC World News számos műsort indított, mint például a What a Waste and Nature Inc. címűt, ami arra hivatott, hogy kielégítse a nézők érdeklődését és kíváncsiságát.
Steve Garton, a Synovate média kutatásokért felelős igazgatója elmondta: "2007-ben végeztük először ezt a kutatást, ami kimutatta, hogy világszerte magas a klímaváltozással kapcsolatos aggályok aránya. Az is kitűnt, hogy még mindig szükség van oktatásra ezekben az országokban. Az egyéves, példanélküli médiafigyelem után, úgy tűnik, hogy a több figyelemnek kimutatható hatásai vannak. Többen érzik magukat érintettnek és aggódnak a klímaváltozás miatt, továbbá több ember tesz is érte valamit, mint eddig bármikor. A megnövekedett figyelem cselekvéssé vált, és az emberek elkezdtek hinni abban, hogy az egyéni erőfeszítéseik változásokat hozhatnak. Kialakult egy valós “Ez rajtam múlik” típusú felelősségvállalás.
A kutatás kulcsfontosságú megállapításai:
Érzékelhető változás következett be a klímaváltozással kapcsolatos attitűdökben, mely megmutatkozik a fogyasztói magatartásban is.
Míg 2007-ben a válaszadók 68 százaléka aggódott a klímaváltozás miatt, ez az idei évben 72 százalékra emelkedett. Brazília és Spanyolország lakóit foglalkoztatja legjobban a kérdés. Ezekben az országokban 86 százalék és 88 százalék ez az arány. Ez valószínűleg annak tudható be, hogy a száraz klíma és az erdők kiirtásának következményei a fent említett országokban halmozottan jelentkeznek. Annak ellenére, hogy összességében a növekedés nem volt hatalmas, egyes országokban kimutatható változások következtek be.
Azok az országok, melyekben a legnagyobb kimutatható változások következtek be elmúlt évhez képest, Dánia (67 százalékot mértek 2007-ben és 79 százalékot 2008-ban), Franciaország (72 százalékról, 85 százalékra), Lengyelország (47 százalékról, 58 százalékra), India (59 százalékról, 72 százalékra), Oroszország (43-ról, 57 százalékra), Egyesült Királyság (74-ról, 85 százalékra) és az Egyesült Államok a legnagyobb növekedéssel (57-ról, 80 százalékra).
Azok közül az országok közül, amelyeket felelősnek tartanak a klímaváltozásért a válaszadók az Egyesült Államokat jelölték meg (ennek aránya 61 százalékra esett a 2007-es 66 százalékról) és Kínát (18-ra, 14 százalékról). Érdekes módon a válaszadók többsége az Egyesült Államokban még mindig saját országát tette leginkább felelőssé a klímaváltozás miatt. Ez az arány a 2007-es 82-ről csökkent 74 százalékra.
Összességében 47 százalék hiszi, hogy a klímaváltozás fő okai az emberi tevékenységek és a környezetszennyezés. Ráébredtek arra, hogy csak magunkat hibáztathatjuk, és el kell fogadnunk a felelősségünket.
Az elmúlt évben, azzal a célzattal, hogy csökkentsék a klímaváltozás hatásait, a kutatásban résztvevők energiát takarítottak meg, (81 százalékuk tett így míg 2007-ben 76 százalékuk), hulladékot hasznosítottak újra (70 százalék, 65 százalékról), csökkentették a vízfelhasználásukat (69 százalékra, 65-ről), Csökkentették a csomagoló anyagok, és műanyag zacskók számát (68 százalékra, 56-ról), zöld termékeket vásároltak (61 százalékra, 53-ról), energiatakarékos készülékeket vettek (59 százalékra, 53-ról) és informálódtak a klímaváltozásról (58 százalékra, 46-ról).
Világszerte a válaszadók 26 százaléka hiszi, hogy a klímaváltozás fő veszélye a kiszámíthatatlan időjárás (a 2007-es 21 százalékhoz képest), habár emellett sok más veszélyt is megemlítettek, jelezve azt, hogy, megértették, milyen széleskörű következményekkel kell számolnunk.
Arra a kérdésre, hogy az egyes országokban hogyan lehetne csökkenteni a klímaváltozás hatásait a válaszadók 45 százaléka az állampolgárok hozzáállásának megváltoztatását; 20 százalékuk technikai újításokat; 29 százalékuk állami szankciókat és kedvezményeket említette meg. 6 százalékuk pedig nem tudta megnevezni. Ez megmutatja, hogy míg a technikai újításokat és az eszközölt szankciókat a válaszadók fele támogatja, egyre többen tartják fontosnak a fogyasztói felelősségvállalást.
A feltett kérdések:
Milyen érzései vannak a klímaváltozással kapcsolatban?
Mit gondol, mi a FŐ oka a klímaváltozásnak?
Ön, személyesen mit tett azért az elmúlt évben, hogy csökkentse a klímaváltozás hatásait?
Mit gondol, mi a fő veszélye a klímaváltozásnak?
Gondolja, hogy egy ország tehető felelőssé a klímaváltozás miatt?
Ha igen, melyik ország tehető felelőssé a Föld klímájának megváltozásáért?
Ami az Ön országát illeti, gondolja, hogy a klímaváltozás hatásai csökkenthetők a hétköznapi állampolgárok hozzáállásának megváltozásával, technikai újításokkal, és állami intézkedésekkel?