2020. január 16. - Bizonyos rovarok, többek között a gyászcincér életterének védelme miatt függesztheti fel az erdélyi Nagyszebent a havasalföldi Pitestivel összekötő romániai autópálya építésének finanszírozását az Európai Bizottság.
Ez áll abban a levélben, amelyet a brüsszeli testület regionális politikai főigazgatósága küldött Bukarestbe. A dokumentumot Razvan Cuc volt román szállításügyi miniszter ismertette, arra emlékeztetve, hogy erre a sztrádaszakaszra már 2018-ban megkapták a környezetvédelmi engedélyeket.
Lucian Bode, az érintett tárca jelenlegi vezetője szerint ugyanakkor nem áll fenn a finanszírozás felfüggesztésének veszélye. – Nem Románia az egyetlen ország, amelyet megkerestek bizonyos részletek tisztázása érdekében a nagy infrastrukturális projektek ügyében. Érvekkel fogunk válaszolni minden kérdésre. Amikor kiadták a környezetvédelmi engedélyt, elődeink úgy gondolták, minden feltétel teljesül. Ez a bogaras dolog álprobléma, amit valaki kreált – idézte az erdélyi Krónika című napilap a jobbközép kormány szállításügyi miniszterét. Mint mondta, a tárcának három hónapja van a válaszadásra. Leszögezte: a Pitesti–Nagyszeben autópálya a kormány prioritásai között szerepel, és mindenképp meg fog épülni.
Romániában az utóbbi harminc év egyik állandósult problémája a sztrádaépítés, illetve annak meghiúsulása vagy lassú üteme. Idén is ez jellemző: az út- és vasútépítéseket követő romániai Pró Infrastruktúra Egyesület elemzése szerint reálisan 23 kilométer, különösen szerencsés helyzetben pedig 64 kilométer újonnan épült autópálya nyílhat meg 2020-ban. A korábbi, szociáldemokrata kormány ígéretei értelmében tavaly 180 kilométer autópályát kellett volna átadni a forgalomnak, de ebből mindössze 44 kilométernyi valósult meg.
Romániában még mindig nincsenek sztrádák az ország három nagy történelmi tartománya, Havasalföld, Moldova és Erdély között. A Nagyszeben és Pitesti közötti, 123 kilométeres autópálya nyomvonala áthalad a Kárpátokon, a Nagyszebent Bojcával összekötő szakaszon már tavaly megkezdték a munkát. Romániában valamivel több mint nyolcszáz kilométer autópálya van, ebből 2017 és 2019 között 115 kilométer épült. Az optimista megközelítés alapján 2022-re valószínűsíthető, hogy autópályán lehet közlekedni Marosvásárhelytől a borsi határátkelőhelyig az észak-erdélyi sztrádán.