2015. március 23. - A soproni és térségbeli turisztikai vállalkozások, önkormányzatok, programszervezők és más érintett szervezetek együttműködésére, illetve az erre az együttműködésre alapozott változásra van szükség - összegezhető annak a pénteki konferenciának a közös gondolata, amit a Fagus Hotel kezdeményezésére és rendezésében tartottak.
A konferencia megrendezésében együttműködő partner volt a helyi TDM szervezet és a Sopron Turizmusáért Egyesület.
A változás persze nem öncélú lenne, azt szeretnék elérni, hogy Sopron újra egy olyan világítótorony - tűztorony - legyen a magyar turisztikai piacon, amilyen néhány évtizeddel ezelőtt még volt. Ennek eredményeként a turisztikai szezont 12 hónaposra szeretnék növelni, a tavalyi 382 ezres vendégéjszakaszámot pedig legalább 25-30 százalékkal megemelnék. Így a jelenlegi országos 16. helyről akár az első tízbe is bekerülhetnének, a vidéki versenytársak közül pedig beelőzhetnék a jelenleg 15-20 százalékkal jobban teljesítő Zalakarost, Sárvárt.
A konferencián a városban működő mintegy 150 turisztikai vállalkozás ötöde képviseltette magát, a nagyobb szálláshelyektől ott volt mindenki.
Még több külföldi vendégre van szükség
A résztvevőket köszöntő főszervező, Kovács Miklós, a Fagus Hotel értékesítési és marketingigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a szállodák között korábban már elindult együttműködés után lendíteni kell a többi turisztikai szolgáltató összefogásán, hogy a célokat, tennivalókat közösen tisztázhassák, és az ezekből adódó feladatokat elvégezhessék.
A bevezető előadást tartó Tama István, a Magyar Turizmus Zrt. regionális marketing igazgatóságának vezetője Sopron és a nagyobb térség helyét mutatta be az ország idegenforgalmában. A nyugat-dunántúli régió Budapest és a Balaton után továbbra is a harmadik helyen áll az országos rangsorban. Sopron a vendégéjszakák száma szerint a vidéki települések közül a 9., csak gyógyfürdővárosok és balatoni települések előzik meg.
Ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy kevés a külföldi vendég, akik ráadásul rendkívül rövid időt töltenek a városban, és hasonlóan rendkívül rövid ideig maradnak a belföldi vendégek is. Növelni kell és lehet a belföldi vendégéjszakák számát is, de szerinte akkor lesz előrelépés a város turizmusában, ha több külföldi vendéget tudnak idecsábítani és ők tovább is maradnak. Városlátogatás erősítése, a kerékpáros és más, az aktívturizmushoz tartozó termékek erősítése a környékkel, sőt az európai útvonalakkal összekapcsolva - sorolta az erősítendő területeket.
Folyamatban van a támogatott projekt megvalósulása
Héjj Boglárka, a Soproni Régiós Turisztikai Központ Nonprofit Kft., a helyi TDM szervezet vezetője az elmúlt két évben végzett munkájukat mutatta be. A Kft.-t az önkormányzat és több, a turizmushoz, szabadidős programokhoz kapcsolódó szervezet alapította. Információs irodákat működtetnek és 2013-ban egy 49,4 milliós uniós támogatású projekt megvalósításába kezdtek a vendégfogadás feltételeinek javítása, a vendégelégedettség növelése, a desztináció versenyképességeinek erősítése érdekében. A vállalt feladatok egy részét már megvalósították. Szolgáltatói felmérést, vendégelégedettségi kutatást végeztek, desztináció-fejlesztési stratégiát, marketingstratégiát, új arculatot alakítottak ki, szakmai és nyílt napot tartottak.
Mint a fórum későbbi részén is kiderült, nem igazán van közvetlen és élő kapcsolatuk a szolgáltatókkal. Most egyfajta tagtoborzást végeznek a városban és a Fertő-tájon, azaz a "Sopron Régióban" a szolgáltatók közvetlen bekapcsolódására. Mivel a Kft. bővítését nem látják járható útnak, az egyik tagjukhoz, a turisztikai egyesülethez kell csatlakozni azoknak, akik a partneri lehetőségekkel élni szeretnének, például fenn akarnak maradni a TDM által létrehozott új turisztikai honlapon, be akarnak kerülni a kiadványokba, el akarják juttatni anyagaikat a kiállításokra és szerepelni akarnak az érintőképernyős terminálokon, információs táblákon és a közös foglalási rendszerben. A térségi gondolkodást nagyon fontosnak tartják, mert így lehet igazán több napossá tenni az ide érkezők tartózkodását.
Európai Örökség címke a Páneurópai Piknik Emlékpark weboldalán
Barcza Attila, a TDM szakmai menedzsere és egyben az önkormányzat ifjúsági és turisztikai bizottságának elnöke a fórumon jelentette be, hogy a soproni Páneurópai Piknik Emlékpark honlapja Magyarországon elsőként Európai Örökség címkét kapott március 12-én Brüsszelben, 15 másik európai turisztikai helyszínnel együtt az Európai Tanácstól. A hivatalos díjátadó ünnepség április 15-én lesz Brüsszelben. Ezzel Sopron az első település Magyarországon, amelynek régiójában világörökségi helyszín (Fertő-tó) és Európai Örökség címkével ellátott honlappal rendelkező turisztikai attrakció is található.
Városmárkázás, tudatos fejlesztés
A konferencián több általános jellegű előadás is elhangzott. Bódis Gábor, a Next Consulting Kft. munkatársa a régió- és városmárka, brandépítés lehetőségeiről beszélt. Glázer Tamás, IHG TQM RC partner a hollandiai Amsterdam és a belgiumi Mechelen példáján mutatta be, hogyan működik a városmarketing Európa más területein. Baranyai György, a Magyar Szállodaszövetség wellness szekciójának vezetője a területen tapasztalható európai és hazai trendekről adott áttekintést, és arról beszélt, hogy a soproni adottságok és lehetőségek - a fogászati turizmus, szépségturizmus, életmódturizmus, wellness, selfness - hogyan integrálhatók.
A soproni turisztikai attrakciókról, a meglevő turisztikai termékekről és ezek fejlesztési lehetőségeiről Taschner Tamás turisztikai szakértő, a Fertő-táj Világörökség Egyesület titkára beszélt. Mint előadásából kiderült, több olyan attrakció van, amit igazán csak mi gondolunk annak, vagy legfeljebb határainkon belüli az érvényessége, ugyanakkor a valóban meglévőket sem tudjuk eladni igazán, miközben például a szomszédos osztrákok szinte a semmit is eladják.
Fejlesztésre szorul a kerékpáros turizmus is
Csak tudatos fejlesztéssel számíthatunk igazi eredményre. A fejlesztésnél alapvető szempont a fenntarthatóság, a hosszú távú gondolkodás, a magán- és közszféra feladatainak precíz meghatározása.
Több konkrét tennivalóról is beszélt. A kerékpáros turizmus kapcsán például elmondta, hogy a meglévő úthálózat nem összefüggő, a városban helyenként balesetveszélyes, helyenként gyenge minőségű az út.
Hiányzik a kerékpárbarát szolgáltatói hálózat, a határon átnyúló kerékpárkölcsönzés lehetősége. Alapvető marketingkommunikációs gondok vannak, nincsenek például ingyenes térképek. A vízi turizmusnál jók az adottságok a földrajzi fekvés, szél miatt, de szűk a Fertőhöz való hozzáférés lehetősége, a strandok gyenge színvonalúak, sokan ezért Ausztriába hordják a pénzüket. Itt is gyenge a marketing. Optimizmusra ad okot, hogy a Fertőn a vízitelep komoly fejlesztés előtt áll.
Jó adottságaik vannak a túrázás, sífutás területén is, hisz országosan kiemelkedő hagyományos túraúthálózat, de hiányzik a Nordic walking túraút. Itt is gyenge a marketingkommunikáció, nincs vezértermék, miközben kiöregednek a túrázók.
A programok közül csak a VOLT és az Aréna vonzza a turistákat
A turisztikai jelentőségű események kapcsán úgy vélte, hogy többségük turizmusra gyakorolt hatása csekély, aminek oka több más mellett a rövid távú tervezés, a gyenge kommunikáció. Csak a VOLT Fesztivál és az Aréna programjai vonzerők, mert ezeket profik szervezik, üzleti céllal. A tradicionális események megkoptak, hiányzik a termékfejlesztés, hiányzik a kooperáció a játszóhelyszínek között. Ezeket a megállapításait nem cáfolták a délutáni panelbeszélgetésen elhangzottak sem, amikor a résztvevők tájékoztatást kaptak a felújított fertőrákosi kőfejtős és barlangszínház júniusban induló első évadjáról.
A szakértő beszélt még az egészségturizmus helyzetéről, Sopronról, mint a fog városáról, ahol 250 fogorvos naponta átlagosan négy beteget kezel. Ez a terület bővül, egy professzionálisabb a kínálat, jó termékek alakulnak ki, miközben erős a feketegazdaság, és a többi ágazatban nincs kihasználva ez a kereslet.
A vallási turizmusban jók az adottságok, a piac is fejlődik, erősödik a spirituális éhség, miközben hiányzik a megfelelő szolgáltatói háttér, kevés a szakember, a zarándokkísérő, spontán fejlődés zajlik csak ezen a területen. Az előadó szerint hasonlóan felemás a helyzet a konferencia-, a kulturális és a rendezvényturizmus területén is. A hallgatóságot Darwin megállapításával intette más hozzáállásra: "Nem a legerősebb faj lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leggyorsabban képes változni".
Turisztikai újrapozicionálás kell
A délutáni panelbeszélgetésen sok más izgalmas téma is elhangzott. Bánáti László a Tanulmányi Erdőgazdaság által tervezett fejlesztési lehetőségekről - lombkorona tanösvény és állatsimogató - beszélt.
Kovács Miklós szerint dinamikus termékfejlesztésre, turisztikai újrapozicionálásra van szükség. Az aktívturizmust kiemelten kell kezelni, amiben klimatikus gyógyhely nyújtotta lehetőségek, a kerékpáros turizmus, a botturizmus (Nordic walking és más túrák), a vízi turizmus és gyakorlatilag új területként a síturizmus egyaránt fontos helyet kaphat.
Műanyagpálya a síturizmusért
A síturizmusnál egy műanyag borítású lesiklópálya kiépítése hozhatnak ugrásszerű fejlődést, az eddigi hagyományos pályához képest, amin például az idén csak egyhetes volt a szezon. A műanyag borítású pálya egész éven át hozhatná a vendégeket, rátámaszkodva Sopron a hazai aktívturizmus egyik hazai központjává válhatna. Az elvi támogatás mind a városvezetés, mind a terület gazdája, a TAEG Zrt., mind a Magyar és Európai Síszövetség részéről megvan az elvi támogatás, sőt az utóbbiak anyagi támogatást is ígértek. Pályázati forrásokra is lehet számítani. Jelenleg készül a projekt üzleti terve, a komolyabb egyeztetéseket ennek elkészültével lehet majd elindítani.
Kisgyőri Magdolna, a hét éve alapított Sopron Turizmusáért Egyesület elnökhelyettese a korábbi állapotokhoz képest nagy eredménynek tartja, hogy a turisztikai területen működő vállalkozások képviselői ilyen nagy számban közvetlenül is véleményt cserélhettek az önkormányzati oldallal a TDM-en, illetve az érintett önkormányzati bizottság elnökén keresztül. Ugyanakkor úgy látja, hogy egyes intézményeknél, szervezeteknél jelentős változásokra, más gondolkodásra, rugalmasabb működésre lenne szükség ahhoz, hogy a hatékony napi együttműködés kialakulhasson.
Hasonlóan fogalmaztak mások is. Az aranycsinálás receptjét még nem tudták megalkotni, de jelentős előrelépést tettek egymás és egymás elképzeléseinek megismerésében. A résztvevők szerint már ez is jelentős lépés volt. Győrffy Árpád