2011. március - Tudatunkban a március a tavasz szinonimája. Az a hónap, amely a nyomasztó, hosszú, sötét, hideg, halott tél után meghozza a várva várt melengető napfényt és a természet, az élet újratámadását.
Gyermekkorunkban már alig vártuk ilyenkor, hogy ledobhassuk magunkról a
nehéz téli gúnyát és a március 15-i iskolai ünnepség után - ha lehet,
már mezítláb - futhassunk ibolyázni, a napsütötte, melegedő
árokpartokon, erdőszélen az első kis lila virágokat csokorba gyűjteni,
hazavinni.
No, és ki hozta a meleget? Természetesen Sándor, József,
Benedek (a sosem látott zsákjukban). József nap, március 19-e után már
kalapáccsal se lehet a füvet a földbe visszaverni - tartották a régi
öregek, akik bizony már ugyancsak várták, hogy a frissen sarjadó fűre
kihajthassák az istállóban türelmetlenkedő jószágot.
A famunkások védőszentje
Józsefnek
a hazánkban még nemrég is oly népszerű István, János, András, Sándor
név mellett megkülönböztetett jelentősége van a faiparosok naptárában.
Eléggé
köztudott, hogy a szent a Názáreti Jézus nevelőapja volt, foglalkozását
tekintve pedig ács. Ezért az ácsok, azután az asztalosok,
faesztergályosok, favágók, bognárok, és egyáltalán mindenféle famunkások
régi idő óta védőszentjükként tisztelték. Az államosítás előtt például a
herceg Eszterházy hitbizomány lenti fűrészüzemében a bejáratánál elég
nagyméretű, fából faragott Szent József szobor fogadta a munkába
érkezőket.
(Lásd a mellékelt fényképet a hátsó
borítóoldalunkon, Szakács László Bedő-díjas erdésztechnikus felvételét.)
Talán a szent egyik csodája, hogy ez a szobor az üzem mozgalmas
szocialista évtizedei alatt is megmaradt és ma a Zalaerdő ZRt. pompás
kis lenti üzemi múzeumában megtekinthető.
Ki volt Jo(v)szef ?
Felmerül
a kérdés: ki volt valójában ez az egyszerű falusi mesterember, aki
kétezer évvel ezelőtt élt a hatalmas római birodalom egyik eldugott kis
közel-keleti zugában, s akinek a személyét mégis még ma is oly nagy
tisztelet övezi világszerte? (Annak ellenére, hogy a Bibliában soha meg
nem szólal, az írás is fölöttébb szűk-szavúan említi, s ezért is szokták
„hallgatag szentnek" is nevezni.)
Hírnevét, kultuszát természetesen a
keresztények által isten-fiúként imádott neveltjének, Jézusnak
köszönheti, akinek alakját, különösen származását meglehetős homály,
sok-sok kérdőjel övezi.
Ezeknek a kérdőjeleknek az egyike maga a nevelőapa, József.
A
héber eredetű név: Jo(v)szef növekedést, gyarapodást jelent. Felesége,
Jézus anyja neve, Mirjam-Mária pedig úrnőt, Istentől szeretettet (bár ez
a magyarázat vitatottabb).
Az Újszövetségi Szentírás, közelebbről
Máté evangélista, a Názáreti életének és tanításainak egyik megörökítője
családfájának ismertetésével kezdi könyvét. Ez a családfa természetesen
minden zsidó ősatyjánál, Ábrahámnál kezdődik, hangsúlyozandó Jézus - és
vele együtt József - zsidó voltát. Azután Dávid királyon át
folytatódik. Eszerint József atyjának neve Jákob volt, nagy atyja pedig
Máttán.
A valláselemzők az első bökkenőt éppen mindjárt itt, az
elején látják (a háromszor 14 generációs családfa egyéb problémáit nem
is említve). Azt mondják ugyanis: ha József Dávidnak, az egyik
legnagyobb zsidó királynak a családjából származott, akkor ő is és az
övével azonos jogokkal felruházott Jézus is tulajdonképpen zsidó nemes
ember volt. Márpedig ez az előkelő származás ütközik a krisztusi tanok
egyik központi motívumával: a szegénység dicséretével, ajánlásával,
csaknem kötelező előírásával a Krisztus követők számára.
Más elemzők
azt állítják: ezt a királyi származásról szóló kimutatást Máté csak
azért illesztette könyvének élére, mert az ókorban szokás volt
rendkívüli személyiségeket ugyancsak rendkívüli, előkelő vagy éppen
isteni ősöktől leszármaztatni.
(Az ősmagyar mitológiában is láthatunk
hasonló példát: az uralomra jutott Árpád-ház ősanyját, Emesét a törzs
szent totemállata, a turul termékenyítette meg a monda szerint.)
S ki volt a felesége?
Bár
a teológiai és vallástörténeti irodalom sokkal több figyelmet szentelt
mindig József feleségének, Máriának, valójában az ő alakja is eléggé
problematikus.
Atyjáról, Joachimról azt tartja a hagyomány, hogy
Jeruzsálemben a salamoni szent templom több száz fős személyzetének
egyik tagja volt, egyik alárendeltebb templomi elöljáró és leánya
segédkezett neki. Erre abból a szentírási szövegből következtetnek, ami
szerint amikor az Úr angyala üdvözölte őt és tudomására hozta áldott
állapotba kerülését, Mirjam „az Úr szolgálóleányaként" reagált
válaszában. Templomi szolgálónak írja le őt Jakab apokrif evangéliuma
is.
Ellentmondani látszik ennek az a tény, hogy Mária a szüleivel,
Joachimmal és Annával Názáretben élt, s ott látható egyszerű lakásuk is,
ami fölé nemrég az óriási - méretét és stílusát tekintve a környezethez
viszonyítottan vitatható -Angyali üdvözlet templomát építették. Ettől
kb. 80 méterre mutatják meg az idegenvezetők azt a barlanglakást, ami
fölött a hagyomány szerint József háza, vagyis egyben Mária és az ott
felnevelt Jézus otthona állt.
Fiát is ácsnak nevelte
A
felnövekvő Jézus a korabeli szokás szerint atyja mesterségét követte.
Az ácsmesterséget valószínűleg tágabban kell értelmeznünk, mint
napjainkban. A mártírhalált halt Justinus elbeszéléséből úgy tudják a
zsidó szerzők, hogy József és fia igákat és ekéket is készített, amit a
mezővárosi környezet valószínűsíthet. Lehetséges, hogy ennek emléke
rezonál Jézusnak „az én terhem édes, az én igám könnyű" közismert
mondásában.
A munkához az alapanyagot, vagyis a fát beszerezni akkor
sem lehetett nagyon egyszerű feladat a kopár, száraz mediterrán vidéken.
Mindazonáltal olajfa, Ficus-félék, Tabor-hegyi tölgy, továbbá többféle
fenyő-faj, valamint rezgőnyár az idősb és az ifjú ácsmester
rendelkezésére állhatott.
Mi lett a sorsuk?
Fejtegethetnénk
még József életének további részleteit, pl. azt, hogy Máriával kötött
házasságából születtek-e más gyermekei is, vagyis voltak-e Jézusnak
(fél)testvérei, de ez már jóval túlmutatna egy szakszervezeti híradó
profilján.
Mikor, hogyan, hány éves korában halt meg József, s hol
temették el: nem tudjuk. Azt valószínűsítik, hogy mivel Jézus első
nyilvános szereplése, a kánai menyegző alkalmával már legalább harminc
éves volt és csak anyjával vett részt a házasságkötési ünnepségen, atyja
ekkor már nem élt. Tehát kb. 50 éves kora táján halhatott meg, ami
megfelel a Közel-Keleten akkoriban szokásos átlagos férfi életkornak
(sőt annál magasabb).
Felesége, Mária jóval túlélte őt. Az újabb
kutatások azt valószínűsítik, hogy Jézus legkedvesebb tanítványa, az
ifjú János apostol gondoskodott róla mesterének utolsó, már a keresztről
adott intenciójának megfelelően. Jeruzsálemből, illetve Betániából a
Krisztus-követőket sújtó üldözés elöl a kisázsiai Efezusba menekítette
egy kis keresztény kolóniára, amelyet ugyancsak menekültekből
létesített. Mária itt halt meg kb. 64 éves korában. A Panaya-Kapuht nevű
hely ma Törökország területén fekszik. Itt tart ma a vallástörténet, de
nem tudni, hogy ez már vége-e a históriának?
Mai megítélése
A
kereszténység megerősödése és a szentek kultuszának kialakulása után
József tisztelete is magasra szökött. A családjáért önfeláldozóan élő,
fogadott fiát nehéz lelki vívódások után is magáénak valló, s
gonddal-szeretettel felnevelő egyszerű munkásembert tisztelték benne, s
ezek olyan erények, amelyeket ma is tisztelni - lehetne. De sajnos,
amint lapunk 2006. évi 2. számának 3. oldalán egy munkásvezető rádióban
elhangzott véleményét idéztük: „ ... a mai szekularizálódott,
kettészakadt, pénzközpontú, hamis ideáloktól telített világunkban aligha
lehetne a fiatalabb nemzedékek elé példaképül állítani a közösségért, a
családért önzetlenül, szorgalmasan dolgozó, becsületes kétkezi
famunkást, Józsefet, az ácsot".
Tegyük ehhez hozzá: tisztelet mindig a
kivételnek! S március 19-én T. Olvasóink gondoljanak egy pillanatra a
názáreti ácsmesterre is. Dr. K. P. Fotó: Szakács László