- Nagyon durva a pálya - mondja a mátészalkai felkészítő tanár várakozó tanítványainak, míg a csapat két tagja karót karóra dönt a csörlős traktorral brutális kanyarokkal meg egy híddal súlyosbított akadálypályán. - Figyeljetek oda! Na, tessék, az meg közben kidöntötte a garázsoldalt!
Tényleg, a versenyző közben visszaállt a kiindulópontra, de a traktor kereke kilóg a karókkal jelzett parkolóhelyről. Az ásotthalmi erdészeti szakközépiskola négyszáz hektáros tangazdaságában vagyunk, az erdészeti szakmunkástanulók országos versenye zajlik. A megfelelő pontszámot elérők már most, társaiknál két hónappal korábban megkapják a szakmunkásbizonyítványt. Elméleti és gyakorlati feladatokat kell megoldania a csapatoknak: mi a verseny utóbbi részét követtük figyelemmel. Döntés, gallyazás, aprítás, közelítés a négy feladat, az utóbbi három hatméteres fatörzs csörlős traktorral való szállítását jelenti. Úgy tűnik, ez a legnehezebb próba. Az ormótlan munkagép nehezen fordul, a fatörzs sem veszi könnyen a kanyart, és a bírák árgus szemmel figyelik azt is, hogy a tanuló minden manőver kezdetét dudálással jelezze. Fő a munkabiztonság.
- Az erdészeti szakmunkás nem csak favágó - magyaráz az iskola igazgatónője, Andrésiné Ambrus Ildikó. - Erdőt ültet, ápol, tárcsáz, ül tetőgépet és csörlős traktort kezel. Szakmunkásiskolába nem a legjobb tanulók jelentkeznek. A mi diákjaink is jobban szeretnek dolgozni, mint a padban ülni.
- Az erdők szépsége, meg a gépkezelés - summázza Cserti Kristóf, mit is szeret a munkájában. A fiú a Somogy megyei Szőcsény csapatát erősíti, és meglepően kevés hibával döcögött keresztül az akadályokon. Arra a kérdésre, hogyan képzeli a jövőjét, Kristóf úgy válaszol, hogy szeretne érettségit tenni, azután továbbtanulni, de még az is lehet, hogy amint megkapja a szakmunkás-bizonyítványt, munkába áll - esetleg külföldön. Hogy tanulás vagy munka lesz-e a folytatás, azt elsősorban az anyagiak határozzák meg.
- Sok értelme nem volt eljönnöm - dühöng az a mátészalkai fiú, aki sorba döntögette az oszlopokat. Azok az iskolák, ahol nemrég indult meg a képzés, még nem rendelkeznek minden géppel. A mátészalkai csapat kölcsöntraktoron gyakorolt a versenyre, ezért nem sikerült olyan jól az előző kör.
Mindkét elméleti feladatnál benne voltál az első háromban - vigasztalja a tanára.
De nem az elméletből kell megélnem - közli a srác mérgesen.
Ha minden összejön, a gyerekeknek ez óriási sikerélmény - mondja Andrésiné Ambrus Ildikó.
- Ők sosem voltak a legjobbak: most azok lehetnek. Az is motiválja őket, hogy hamarabb megkaphatják a szakmunkás-bizonyítványt, és a Stihl minden évben egy motoros fűrészt is felajánl tárgyi nyereményként.
Példának itt van mindjárt Fodor Kálmán, aki ezen a versenyen volt győztes két éve. A zsombói fiatalember azóta már nemzetközi megmérettetésen is részt vett: most csak segít a rendezvény lebonyolításában, egyébként az érettségire készül. Gépészmérnök szeretne lenni. - Nem voltam jó tanuló -mondja -, azért jöttem erdészeti szakmunkásnak.
De hogy van az, hogy először idejöttél, mert rossz tanuló voltál, most meg úgy tűnik, meg sem állsz az egyetemig?
Azelőtt egy lusta dög voltam - közli egyszerűen a srác.
Minden diákunk el tud helyezkedni - ismertet meg a végzősök helyzetével Andrésiné Ambrus Ildikó. - Ha nem is erdőgazdaságban dolgoznak majd, de az itt megszerzett gépkezelői ismeretek biztosan jövedelemhez segítik őket – más kérdés, hogy mennyihez. De mi nem képezünk munkanélkülieket. Tanács Gábor
2009. április 30.- BIZONYÍTVÁNY, dicsőség és motoros fűrész - ezekért versenyeztek Ásotthalmon az erdészeti szakmunkástanulók.