Öt tárca ötletel azon, hogyan lehet felvenni a harcot a tilosban járó terepmotorok és quadok ellen: a kár milliárdokban mérhető. A hatóságok akciófilmeket megszégyenítő fedőnevekkel dolgoznak, és mint megtudtuk, a négykerekű motorozást kulturált formában is lehet űzni.
Az illegálisan használt terepmotorok, terepjáró autók, az egyre terjedő quadok (olyan négykerekű járművek, amelyekkel szinte minden terepen lehet közlekedni, és nem sorolhatók sem az autók, sem a motorok közé) súlyosan károsítják a természeti értékeket, a talajt, egyben zavaró hatással vannak az élőhelyekre, a vadon élő állatvilágra, sőt a gyalogos turizmusra is – közölte a FigyelőNettel a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM). Különösen sérülékenyek a fokozottan védett természeti területek és a fokozottan védett természeti értékek, amelyek károsítása bűncselekmény.
A terepmotorosok, quadosok az erdők, a kopár, füves területeket kedvelik, a leggyakrabban látogatott helyszín pedig a főváros környéke: a budaörsi kopárok, a Hármashatár-hegy térsége, Nagykovácsi, Solymár – mondta el megkeresésünkre Lomniczi Gergely, a Pilisi Parkerdő Zrt. sajtófőnöke. A lebukás csekély kockázata nyugat-európai quadosokat is hazánkba csábít, főleg Ausztriából jönnek sokan – szervezett, sokszor illegális túrákra - Magyarországra.
Hangos kisebbség
A Magyar Quadszövetség elnöke is megerősítette, hogy több osztrák csoport érkezik Magyarországra illegális „vendégségbe” quaddal vagy terepmotorral. Bajnóczi Csaba elmondta: a fokozódó ellenőrzések miatt a magyarok is egyre inkább „keletre húzódnak”, olyanról is van tudomása, hogy kimondottan quadtúrák számára vásárolnak erdős, dimbes-dombos területet Romániában. A quadszövetség tagjai nem túráznak, ők az úgynevezett sportquadot használják, amellyel kiépített autocrosspályákon versenyeznek – tette hozzá.
Egy neve mellőzését kérő quados, az ATV (All Terrian Vehicle) – ami egy minden terepen használható négykerekű motor, leginkább „túraquadnak” lehetne leírni – megszállottja, a négykerekű motortúrák „kultúrált formáját” gyakorolja. A tulajdonostól bérelt területen, útvonalengedéllyel, kijelölt úton haladva túráznak, itt rendeznek versenyeket is. Véleménye szerint a quadosok 5-10 százaléka az, aki rombolja a sportág renoméját: számukra a lényeg, hogy minél hangosabbak, minél feltűnőbbek legyenek.
Szerteágazó károk
A természetben űzött műszaki sportok kedvelői a legritkább esetben tájékozottak az általuk okozott természeti károkról, holott igen összetett hatásmechanizmust indítanak el – tudtuk meg a Magyar Természetvédők Szövetségétől (MTVSZ). A talaj a járművek kerekeire tapadva elkerül eredeti helyéről, porként felverve száll a levegőben, a növényzet elpusztulása után sebezhetőbbé válik a széllel és a vízzel szemben, és élettelen állapotban tömörödik. Komoly eróziós hatások jelenhetnek meg.
A talajfelszín és vegetáció megbontása felborítja a hidrológiai egyensúlyt, a terepjárók lepusztítják a patakpartokat. A járművekből olaj, dízelolaj és egyéb vegyi anyagok kerülhetnek a vízbe, ami káros lehet a karsztvizekre épp úgy, mint a felszíni vizek ökológiai állapotára. A növényzet a járművekkel való közvetlen érintkezés által pusztul, de ezen felül hozzájárul pusztulásához a felborult vízháztartás, illetve a talajerózió vagy tömörödés miatt terméketlenné vált élőhely.
Sérülékeny területeken - tőzegmoha, alpesi vegetáció, homokbuckák, szikesek, lápok - már egyetlen jármű áthaladása helyre nem álló kárt okozhat a növényvilágban. Az állatvilágot is zavarja a zaj, megbomlanak az élőhelyek, zavarja a szaporodást, az utódnevelést. A környezetvédelmi minisztérium szerint ha a fizikai pusztítás mellé a turizmus visszaesését is számoljuk, milliárdokban mérhető az illegális terepmotorosok által okozott kár.
Mecsek, sikló és küllő
A motoros természetkárosítók elleni első nagyszabású akciót, a Mecsek I-et február 24-én szervezték 12 természetvédelmi őr, 17 határőr, 4 rendőr és 2 közterület-felügyelő részvételével. Évente mintegy 20-30 motort, quadot, terepmotort foglalnak le a szabálysértési eljárás idejére. Idén csak a haragos sikló fedőnevű rajtaütés során a fokozottan védett Budaörsi Kopároknál tucatnyi szabálysértési eljárás indult. A következő, zöld küllő rajtaütés helyszínét a tárca nem árulta el.
A tájékozatlanságra jellemző, hogy egyes televíziós csatornák fokozottan védett természeti területen folyó, káros és törvénysértő terepmotorozást, terepautózást népszerűsítik – közölte a tárca. Alapvető probléma az az elterjedt vélekedés, hogy ahol tábla nem tiltja, ott akár terepmotorozni, quadozni is lehet. Minden természeti területnek van azonban tulajdonosa, akinek a hozzájárulása nélkül minden tevékenység eleve jogellenes. A tulajdonos hozzájárulása mellett ugyanolyan feltétel az előírt hatósági engedély is, a jogszerűséghez pedig mindkét feltétel együttes teljesítése szükséges.
A természetvédelmi őrszolgálat 2007-ben a folyamatos ellenőrzések mellett összesen 10 összevont ellenőrző akciót tervez a terepmotorosok „kedvelt területein”. 2006 decemberében tárcaközi szakértői munkacsoport alakult a terepmotorozás által okozott károk megelőzésére, mérséklésére. A munkacsoportban a kezdeményező környezetvédelmi tárca mellett részt vesz még négy érintett tárca.
Az elfogás a megoldás
A különböző megelőző intézkedések mellett a jogsértők feltartóztatása, elfogása és a szankcionálás az egyedüli hatékony megoldás. Az elfogás azonban nem okozhat balesetet, ezért ahhoz nagy létszám szükséges, ami a természetvédelmi őrszolgálat, a rendőrség és a határőrség közös fellépésével oldható meg – fogalmazott a zöldtárca. A quadokon eleve nincs rendszám, és a terepen használt motorokat is csak a legritkább esetben lehet azonosítani, a motoros arcát pedig bukósisak takarja. A felelősségre vonás így csak fizikai elfogás után lehetséges. Az intézkedést nehezíti, hogy a természetvédelmi őr nem alkalmazhat hasonló terepjáró járművet az elfogáshoz, mert szintén természeti károkat okozna.
Felmerült, hogy regisztrálják a quadokat, így könnyebb lenne a tilosban járó tulajdonos azonosítása. A környezetvédelmi tárca szerint azonban a forgalmi rendszám általánossá tétele sem oldaná meg a problémát az üzembentartó - jogszabályokból hiányzó - felelőssége nélkül. Bajnóczi Csaba szerint a quadok rendszámmal már részt vehetnének a forgalomban, ahol erős hangjukkal, egyes motorosoktól ismert „parádézással” ugyancsak nem lennének népszerűek. Természetesen a tiltás sem lehet megoldás, elég messze vagyunk még attól, hogy megfelelő minőségű quadpályák épüljenek az országban. Bihari Dániel