Illés Zoltán: Mindenkinek ismerem a trükkjeit (origo)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2010. 11. 08. - Nem érzi úgy, hogy mindent kiszerveztek volna alóla, össze tudja hangolni a környezetvédelem céljait a gazdasági érdekekkel, jól mutatják ezt szerinte az iszappal sújtott területekre tervezett fűzfaültetvények és a minisztérium szelektív hulladékgyűjtése is.  További személyi cseréket tervez, és két dolognak akar megfelelni: a környezet-és a természetvédelemnek, illetve Orbán Viktornak. De ha ütköznek a két fél által diktált érdekek, akkor a miniszterelnököt választja. Interjú Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkárral és "utcai harcossal."
A kormányzat részéről sok szó esik a zöld gazdaságélénkítésről a Széchenyi-tervben, de hulladékgazdálkodásról, természet-vagy környezetvédelemről semmi.  Van egyáltalán súlya a Vidékfejlesztési Minisztérium alá rendelt környezetvédelmi államtitkárságnak a kormányzaton belül?
Én nem így látom, de nem azért, mert a kormányzatot képviselem, és hivatalból ellentmondanék. Csak egy példa. Itt van a vörösiszap-katasztrófa. 1017 hektár szennyezett. Ha leszedjük az MTA kutatói szerint szennyezett felső 10 centiméteres réteget - vagy a barázdák miatt inkább egy 20-30 centiméteres réteget - abban a pillanatban revitalizálni kell azt a területet. Ennek érdekében fűzfaültetvényeket hozunk létre, mert az gyorsan nő, három év alatt kombájnnal lehet aratni a husángokat. (Helyesen: suhángot – Z.Z.)
Emellett felépítünk egy pelletáló üzemet, amiben a learatott fűzfa anyagát pelletté alakítják; valamint egy hőerőművet, ahonnan a termelt hőenergiát ingyen kapná a vörösiszappal sújtott három település. Ez jelentené az egyik segítséget a katasztrófa sújtotta területeknek. De a hőerőmű villamos-energiát is termelne, ami alternatív energiát jelent, mert a biomassza - ami itt a fűzfa - elégetésével nem termelne plusz széndioxidot, hanem amit a növény beépített a saját szervezetébe az felszabadul, majd ismét visszakerül a szervezetébe.
Vagyis egy körforgást állítottunk elő. Tehát megújuló energiát vittünk Kolontár-Devecser térségébe. Ez környezetvédelem, ez munkahelyteremtés, ez megújuló energia-termelés, ez a környezetvédelem gazdasági érdekekkel való összekapcsolása. És ilyenből tudok még mondani huszonötöt.
Mondjon még!
Minden minisztériumban próbáljuk elterjeszteni a szelektív hulladékgyűjtést. Nálunk már működik.
És a többi minisztériumot sikerül rábírni?
Ez egy program, amit éppen most dolgozunk ki.
Ha már pont a vörösiszap-katasztrófával kapcsolatban említi a környezetvédelem és a gazdasági érdekek összesimulását, nem gondolja, hogy ez az ügy a maradék jóhírét is lenullázta az ön kinevezését örömmel fogadó zöld szervezeteknél, amiért nem rendelt el azonnal teljes körű hatósági vizsgálatot, és mert össze-vissza mentek a nyilatkozatok, hogy ki felelt volna a gát műszaki állapotának ellenőrzéséért?
Mindenkinek el kell dönteni, hogy a technológiával katasztrófát okozó cég mellett ál, vagy az elszenvedő emberek mellett. Én az utóbbiak mellett állok. A gátak állékonysága tekintetében pedig Magyarországon nincs törvény arról, hogy ezt ki ellenőrizze az adott cégen kívül. Az építési engedélyt az adott önkormányzat építési hatósága adja ki, de arról nem rendelkezik a törvény, hogy az építés után ki ellenőrizze azt.
Mit tesz a hiányos szabályozás ellen?
Mostanában adtam be három módosító indítványt. Az egyik, hogy a vörösiszapot minősítsék veszélyes hulladékká itthon és az unióban is; a második javaslatom, hogy legyen kötelező a biztosítás minden veszélyes hulladékot kezelő cég számára; a harmadik pedig, hogy vegyék el az építési hatóságtól azt a jogkört, hogy ők adják ki az építési engedélyt ipari létesítményekre. Ezt a jogkört utalják vagy a katasztrófavédelemhez, vagy a környezetvédelemhez, akárcsak a tározók állapotának az ellenőrzését.
Mondjuk a Zay Andrea vezette Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnél ehhez lesz kompetencia?
Zay Andrea a  kezdet-kezdetétől a Fidesz zöld-frakciójának a tagja, jogi végzettséggel bír, az oktatás és a környezetvédelem területén tevékenykedett, irodavezető volt, de kampányfőnökként is dolgozott -  nem személyi titkárként, mint ahogy egyes lapok állították. Vagyis látta a szervezői munkát is. Nem véletlenül került a legnehezebb területet felügyelő hatóság élére, a székesfehérvárihoz, és nem véletlen, hogy nyolc felügyelőségnél leváltottam a vezetőket.
Lesznek még személycserék?
Igen lesznek. A vízügyi és a környezetvédelmi hatóságoknál, és a vízügyi cégeknél is. A környezetvédelmi felügyelőségeknél - ahol a tíz szervezetből nyolc éléről menesztettem a korábbi vezetőt - igazgatócsere már nem lesz, hanem csak más pozícióban várhatók cserék, de a nemzeti parkok élén még biztos lesznek elbocsátások.

Szakmai okok miatt, vagy a miatt, amit a Népszabadságnak nyilatkozott, hogy "aki ellenáll, azt eltávolítja."
Nincs ellenséges apparátus. Akivel nem kívánok együtt dolgozni, annak megmondom. Én huszonöt éve dolgozom ezen e területen, és mindenkit ismerek. Mindenkinek a cégét, a hátterét, a trükkjeit, minden fajta visszásságait. Mindent. Mivel teljesen ismerem azt a területet, amin mozgok, ezért teljesen be is töltöm azt. És hála istennek a törvény úgy szól, hogy nem kell indokolni semmit sem. De nem véletlenül történtek ezek az elbocsátások. Már régen nem kellett volna ott lenni azoknak az embereknek. Mindenféle visszásságai voltak.
Milyen visszásságok? Miért nem fedték fel?
Mert nem kell azzal vesződni. A törvényben az áll, hogy nem kell indokolni a menesztést.
Akkor a humánerőforrás-menedzsment területén kifejtett aktív tevékenységével kompenzálja esetleg, hogy kevés ráhatása van a megújuló energia-vagy a klíma-ügyekre, hiszen a klímaügyeket az NGM viszi, a szén-dioxid kvóták ügye az NFM-nél van, akárcsak mindenféle, a nemzeti parkokkal vagy az erdőgazdálkodással kapcsolatos vagyongazdálkodás. Önnek ezek után milyen ráhatása van ezekre az ügyekre?
Abszolút van ráhatásom ezekre a területekre. Igen, a stratégia kidolgozása valóban az NGM feladata, viszont ahhoz az kell, hogy az összes többi tárca bedolgozzon a szakmai kérdésekben. Ha vagyonról van szó, akkor pedig valóban az NFM az illetékes, de ez nem azt jelenti, hogy működtetés tekintetében nincs nálunk a terület. Tehát a nemzeti parkok vagyongazdálkodása a Fellegi-minisztériumhoz tartozik, de működtetésileg, szakmai felügyeletileg mi vagyunk az illetékesek. Lehetne létjogosultsága annak is, hogy minden egyes tárca rendelkezik vagyonnal és gondoskodik a működtetésről is, de itt az a döntés született, hogy a koncentráció ne tárca-, hanem kormányzati szinten valósuljon meg. De attól még minden, a környezetvédelmet érintő ügyre van ráhatásom.

De ha a pénzeket nem önök kezelik, előfordulhat, hogy a gazdasági szempontok alá szorulnak a környezetvédelmi és egyéb zöld szempontok?
Fellegi Tamás tárcája megmondta, hogy nem akarnak szakmai dolgokba beleszólni: például, hogy mire legyen kiírva pályázat. Ezt mi mondjuk meg. Úgyhogy nem.
Ha van ráhatása mindenre, biztos tudja miért állította le a kormány a szélerőmű-tendert. Piaci pletykák szerint azért, mert túl szakmaian ítélt a pályázatokat elbíráló bizottság, így olyan cégek, amelyek a Fidesz holdudvarához tartoznak, nem tudtak nyerni.
Ennek pont az ellenkezője az igaz. Éppen hogy nem szakmai szempontok alapján ítéltek. Erről nekem vannak alá nem támasztott információim. Az előző kormányzat a saját klientúrájának akarta kiosztani a kvótákat. Nem az volt a cél, hogy megépüljenek a szélerőművek, hanem hogy bizonyos cégek megkapjanak bizonyos kvótákat, amiket aztán tovább értékesíthetnek. Vagyis pénzügyi befektetőknek osztották a kvótákat, nem szakmaiaknak. A pénzügyi befektetők csak a kvótát szerették volna megszerezni, hogy üzletelhessenek a teljesítményekkel, nem azért, hogy ők építsék meg az erőműveket.
Önre mennyire koncentrált erők hatnak? Azt mondják a Fideszbe nincs túlságosan beágyazva, Orbán Viktoron múlik a sorsa. Ez nem jelenti azt, hogy nagyon kézi vezérlésen van?
Nincs is annál jobb dolog egy kormányban, mintha a miniszterelnök támogatja az embert. De egyébként teljes egyetértés van a kormányzaton belül a környezetvédelem fontosságáról, Hende Csabától kezdve Völner Pálon át Szőcs Gézáig mindenki teljesen elkötelezett a környezetvédelem felé, mindent meg tudok csinálni, amit szeretnék, nem érzem, hogy bármit is kivettek volna a kezemből. Én két dolognak szeretnék megfelelni: a környezet-és természetvédelem, illetve a vízügyek területei által megkövetelt elvárásoknak, illetve a miniszterelnök úr elvárásainak.
És mi van, ha a környezetvédelem érdekei mást diktálnának, mint Orbán Viktor? Akkor melyiket választja?
Akkor a miniszterelnök úrnak akarok megfelelni. De őszintén remélem, hogy a miniszterelnök úr, ahogyan eddig sem, a jövőben sem fog szembekerülni a környezetvédelmi érdekekkel. Kincsei Éva

Fontos a környezetvédelem?
A kormány zöld-témában előadott diskurzusában a hulladékgazdálkodás csak a termékdíj vonatkozásában jött eddgi szóba - hogy abból 100 milliárdforintot szednek be jövőre;  Matolcsy György is azt mondta az MGYOSZ-konferencián, hogy a zöld gazdaságélénkítés csak olyan szempontból fontos, hogy munkahelyeket teremtsenek vele. A júliusban elfogadott pénzügyi salátatörvény  pedig még egyszerűbbé teszi a beruházásoknál a környezetvédelmi engedélyezést is.

Illés Zoltán politikus és "utcai harcos"
Illés Zoltán, aki magát egyszer egy interjúban "utcai harcosként" definiálta, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetvédelmi államtitkára, országgyűlési képviselő, vegyészmérnök és biológus, 1986-ban a Budapesti Műszaki Egyetem Vegyészmérnöki Karán végzett környezetvédelem szakon, majd analitikai kémia területen doktori fokozatot szerzett. Másfél évig tudományos kutatóként dolgozott az Egyesült Államokban, a Yale Egyetemen. Ezt követően a Világbanknál dolgozott egy rövid ideig, ahol Kelet-Európa környezetvédelmi gondjairól készített tanulmányokat. 1989-től a Környezetgazdálkodási Intézetben főtanácsosi pozíciót tölt be, majd a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumban helyettes államtitkár volt.
Részt vett az Európai Unió budapesti nagykövetségének munkájában, mint főtanácsos. Alapító tagja a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Zöld Körének, tagja a Duna-körnek és számos környezet-, természet-, és állatvédelmi szervezetnek. Több magyarországi egyetemen környezetvédelemmel kapcsolatos tárgyakat tanít. 1994-óta tagja a Fidesznek. 2003-ig a párt alelnöki posztját töltötte be. A Fidesz Zöld Tagozatának megalakulása óta alelnöke. Képviselősége mellett elnöke, majd alelnöke volt az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottságnak.











© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.