2011. november 26. - Az életben maradásért küzd a magyarországi bútorgyártó cégek jelentős része, miután az év első felében negyedével esett vissza a belföldi összforgalmuk - írta a Világgazdaság 2009-ben.
A második félévi forgalomerősödés némileg segített ugyan ledolgozni a
lemaradást, ám a hazai árbevétel alapján tavaly még 130 milliárdos piac
ezzel együtt is 100 milliárd alá zsugorodhat az idén. Ez különösen annak
fényében megdöbbentő, hogy a bútoripar az elmúlt öt évben átlagosan évi
10 százalékkal bővült.
A lakossági vásárlások elmaradása mellett a cégek költségvisszafogását
is megsínylette az ágazat. A legsúlyosabb helyzetben azok a kis- és
közepes vállalkozások vannak, amelyek csak a belföldi piacokra
termelnek, és jelentős mértékben kapcsolódnak a hazai építőipari
beruházásokhoz.
"Sokan a korábbi konjunktúra idején hitelből fejlesztették a
gépparkjukat, amely most kihasználatlanul áll, a törlesztést azonban
fizetni kell. Az ily módon bajba jutott vállalkozások száma a több
százat is elérheti" – vázolta lapunknak a további nehézségeket Hidas
Mátyás, a Magyar Bútor és Faipari Szövetség elnöke, aki egyben a piac
egyik szereplője, a Stulwerk Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette,
amennyiben nem rendeződik a gazdasági helyzet, a következő egy évben
ezek a cégek bizonyosan lehúzhatják a rolót, ugyanis a túlélési
stratégia legfontosabb elemén, a költségcsökkentésen már túl vannak, és
több eszközük már nincs.
A székesfehérvári Garzon Bútor Zrt. vezérigazgatója úgy véli, cégük a
jobb helyzetben lévő vállalkozások közé tartozik, ezzel együtt 20
százalékos árbevétel-csökkenést várnak 2009-re. "A legjelentősebb
visszaesést az irodabútorok és a szállodai megrendelések kapcsán
éreztük" – mondta a Világgazdaságnak Nagy Alajos, aki az év legnagyobb
sikerének tartja, hogy senkit sem kellett elbocsátani a százfős cégtől,
igaz, ezt csak jelentős költségcsökkentő intézkedések árán tudták
elérni. A vezérigazgató elmondta: a Garzon 2004-ben a nyugati piacok
gyengélkedése miatt már átélt egy súlyos válságot, és ők ennek
köszönhetik, hogy most viszonylag kedvezőbb a helyzetük, mint a többi
szereplőnek. Abban az évben ugyanis át kellett strukturálniuk a
működésüket, és azóta nagyobb teret kap a vállalat profiljában a
szolgáltatói, kereskedelmi és fővállalkozói funkció.
A szolgáltatói szerep felvállalását kulcsfontosságúnak tartja a válság
elleni védekezésben Pintérné Miglécz Erzsébet, a 134, elsősorban
nyugat-dunántúli tagot számláló PANNON Fa- és Bútoripari Klaszter
menedzsere is. Ez elsősorban belsőépítészeti és egyedi tervezési
szolgáltatásokat foglal magában, amelyeket szerinte szívesen vállalnak
fel a cégek. Ennek ellenére a nagy faipari hagyományokra visszatekintő
térségben is jócskán megszaporodtak a vállalatok gondjai. "Most is
megtapasztaljuk, hogy a bútor rendkívül válságérzékeny termék, hiszen a
kereslet drasztikusan visszaesett tavaly december óta" – ismertette
három megye helyzetét a klasztermenedzser. A fennmaradásért küzdő cégek,
amelyek között komoly referenciákat felmutatók is találhatók, emiatt
egyre nagyobb számban fordulnak a klaszterhez abban a reményben, hogy
megrendelésekhez segíti őket. A menedzser szerint bizonyos védettséget
jelent az, ha egy cég nyugati exportra is termel. Ezeknek a
vállalkozásoknak ugyanis jóval kisebb mértékben esett a forgalmuk.
Az exportorientált kereskedelemnek köszönhetően tudta kompenzálni a
belföldi kereslet csökkenését az Andante bőrbútorokat gyártó Kanizsa
Trend Kft. "A prémium szegmensben először tavaly decemberben éreztük a
válság első szelét, amely öszszességében 20 százalékos viszszaesést
okozott" – mondta Miklós Zsolt, a Nagykanizsán termelő cég ügyvezető
igazgatója. Hozzátette: az utóbbi két hónapban ismét növekedtek az
eladások, ez egyrészt a forgalom szokásos szezonalitásának tudható be,
másrészt arra utal, hogy a gazdagabb réteg most kezdi megvalósítani
elhalasztott vásárlásait. A növekedés tehát csak látszólagos, akár
többévi vegetálás is várhat még a szektorra, amíg a valós fellendülés
megérkezik.
Felmérték a vásárlói szokásokat
A Bútorszövetség országos felmérést készíttetett az idén a
bútorvásárlók, illetve bútort vásárolni szándékozók körében igényeik,
véleményeik, preferenciáik megismerése céljából. E szerint a vásárlók 59
százaléka részesítené előnyben a hazai bútort, a fiatal egyedülállók
körében azonban jóval alacsonyabb ez az arány (41 százalék). A jó
minőség és az ár mellett a hosszú ideig tartó garanciával és a
szervizszolgáltatásokkal lehet a leginkább meggyőzni a fogyasztókat.
Magyarországon a fiatal párok vásárolnak a leggyakrabban, 2-3 évente új
bútort.