2012. június 1. - Hátrányai valóságosak, előnyei kétségesek, még a
gazdasági előnyök is vegyesek: röviden ez a Dél-Amerikán keresztül
vezető autópálya tanulsága. A Florida Egyetem kutatói vizsgálták a 4200 mérföld hosszú Interoceanic Highway - Amazonas-vidéken keresztül vezető szakaszánál élő közösségeket. (Az út tengerparttól tengerpartig, brazíliai kikötőktől perui kikötőkig fog vezetni.)
Ötéves kutatásuk eredménye:
Az útépítéssel járó 'népvándorlás' és a közösségek megnövekvő népessége erdőirtáshoz, természeti erőforrások feletti összeütközésekhez fog vezetni.
Az út megépítése a megmaradt esőerdőt a tűzvészre sebezhetőbbé teszi.
A piacokhoz való könnyű hozzáférés fejleszti a gazdaságot, de a pénzügyi biztonság a különböző nyersanyagokhoz való hozzáféréstől függ, amelyek már ma is csökkennek sok helyen.
"Az útépítések tanulmányozását nagyrészt csak egy szempontból végzik" - mondja Stephen Perz, az egyetem szociológusa. "Pedig azt kell fontolóra venni, mit nyerünk és mit veszítünk az út megépítésével."
Az Amazonas dél-nyugati részét, Bolívia, Brazília és Peru határán, különlegesen fajgazdagnak, 'hot-spot'-nak tartják, rendkívüli gazdagságot mutat növény- és állatvilágban.
Hogyan hat az erdők kivágására az Interoceanic Highway?
A kutatók egy modellt készítettek erre vonatkozóan: az erdőkivágások, az erdei élőhelyek lepusztulása megnöveli az erdőtüzek veszélyét - a tüzek széndioxidot juttatnak a légkörbe, ami hozzájárul a klímaváltozáshoz. Ugyanakkor az Amazonas-medence szárazsága, amely szintén összefügg a klímaváltozással, az erdőtüzeket még veszedelmesebbekké teszi. Az emberek gyakran nincsenek jól felszerelve ahhoz, hogy maguk oltsák el a tüzeket, és olyan helyeken laknak, hova a tűzoltók nem tudnak eljutni.
Az Interoceanic Highway több évtizedes álom volt, a kormányok fejleszteni akarták az Amazonas-medencét, és végül 2010-ben megépült, bár több mellék-útvonalat még csatlakoztatni kell.
Jeffrey Hoelle, antropológus brazil családokat interjúvolt meg. "Romantikus helyzetben látjuk azokat az embereket, akik fenntarthatóan élnek. De mindenkinek megvannak az alapvető szükségletei, és ha van út, az emberek jobban hozzáférnek az oktatáshoz, az egészségügyhöz, és élni akarnak az előnyökkel."
"Jó-e az út vagy rossz? Attól függ, kit kérdez az ember és mit akar tanulmányozni" - mondja Perz. "Szélesebb tervezési megközelítésre van szükség, nyílt, társadalmi folyamatra és részt kell venniük benne a közösségeknek.