2015. április 25. - Hamburger-felelősség
Részben talán munkajogi és élelmiszerminőségi botrányai miatt érezte szükségét a gyorsétteremhálózat menedzsmentje, hogy egy politikailag korrekt üzenettel álljon elő. A McDonalds vállalta, hogy teljes ellátási láncát megtisztítja olyan alapanyagoktól, melyek gyártása erdőirtást okoz.
Az “olcsó kalória” zászlóvivője, a globalizáció szimbóluma éppúgy alkalmaz pálmaolajat termékeikben, mint sok más tejfölt, vajat, testápolót, csokoládét gyártó világmárka, melyekben szintén megtalálható a pálmaolaj.
A nyugati világ pálmaolaj igénye hatalmas. Az olajpálmából kinyert olaj kozmetikai termékekben, fogkrémekben, testápolókban és csokoládékban kerül felhasználásra – de a “környezetbarátnak” nevezett bioüzemanyagokban is. A kereslet kielégítésére esőerdőket tüntetnek el és helyette országnyi területeket ültessenek be monokultúrás állománnyal: olajpálmafákkal. Eközben megfosztják élőhelyüktől a veszélyeztetett fajokat, például az orangutánt.
A vállalat vezetői kijelentették, hogy ezentúl nem vásárolnak olyan beszállítótól, mely közreműködik az őserdők és a tőzeglápok kiirtásában. A menedzsment konkrét határidőket tűz ki minden egyes nyersanyag tekintetében, hogy rövid időn belül végbemenjen a beszállítói hálózat ráncba szedése.
A McDonalds azt is kijelentette, hogy ezentúl odafigyel az emberi jogok tisztességben tartására és védelmére olyan helyzetekben, ahol az ellátási láncba bevont termőföld használatát vita övezi. Ezzel tehát többet vállalt be a McDonalds, mint a pálmaolaj-beszerzésüket megtisztító vetélytársak.
A World Wildlife Fund (WWF) reményének adott hangot, hogy a döntés új sztenderdet állít az élelmiszeriparban és más cégek is követni fogják a McDonalds példáját.
Az Aggódó Tudósok Szervezete (UCS) egyik összesítésében már jelezte, hogy a gyorsétterem-szektor jócskán lemaradt más ágazatoktól abbéli törekvésében, hogy termékeiben csakis erdőirtás-mentes pálmaolajat használjon, jelentette a Reuters.
Mint ismeretes, korábban a Nestlé KitKat csokijának renoméja is besározódott azzal a Greenpeace-kampánnyal, mely arra hívta fel a figyelmet, hogy az édességhez szükséges pálmaolajat olyan óriási olajpálma-ültetvényekről szerzik be, melyek telepítéséért esőerdőket irtanak ki, s ez az őshonos gorillák életterének szűkülését, számuk csökkenését vonja maga után.
Meki-botrányok és változások
2014 nyarán egy tévéstáb felfedezte, hogy a McDonalds egyik fő beszállítója lejárt szavatosságú húst csomagolt újra. A botrány hatására a szóban forgó üzem bezárt, s számos McDonalds-egység hús nélkül maradt!
2015. januárjában a McDonalds céges politikája került össztűz alá: egy virginiai étterem ex-alkalmazottai beperelték a vállalatot, azzal vádolva, hogy rasszista alapon bocsátotta el őket, mondván túl sok a színes bőrű az adott étteremben.
A 2000-es évek végén botrány lett abból is, hogy a marhahúspogácsában úgynevezett rózsaszín nyálat (pink slime) fedeztek fel a fogyasztók. 2011-ben a McDonalds kijelentette, hogy beszüntette az említett anyag használatát, s ezentúl színtiszta marhahúst kínál.
A 15 dolláros óradíjak elleni sztrájkok is kikezdték a márka renoméját. Az USA-ban azzal is megvádolták az éttermeket, hogy 25-órás műszakokra osztják be alkalmazottaikat túlórabér fizetése nélkül.
2002-ben a McDonalds 10 millió dolláros kártérítést volt kénytelen fizetni, amikor egy perben elmarasztalták, amiért félrevezette a vásárlókat, amikor a sült krumpliját “vegetáriánus” termékként reklámozta. A McDonalds ugyanis elfelejtette említeni, hogy a sült krumpliban “marhaízesítést” (beef flavoring) is használnak. A kártérítést hindu és kóser étkeztetési csoportoknak fizette a McD, jelentette a BBC.
Amerikában is gyengült a Mikidi -ahogy utcai szlengben nevezni szokták- piaci pozíciója. Feljövőben a Chipotle, mely azzal különbözteti magát a konkurenciától, hogy minőségi hozzávalókkal dolgozik, írta honlapján a CNBC. A McDonalds viszont olcsó.
A botrányok élét csökkentendő, a cég tavaly kampányt indított a közösségi oldalakon, hogy a vásárlók közvetlenül is érdeklődhessenek a McDonalds áruinak titkairól. A gyanakvó kérdésekből egyből lejött, hogy rendkívül rossz híre van az étteremhálózatnak.
2015. januárjában a cég végre nyilvánosságra hozta a hozzávalókat, melyeket a sült krumpli készítésekor felhasznál: krumpli, repceolaj, szójaolaj, hidrogénezett szójaolaj, természetes marhaízesítés, citromsav, szódiumsav-pirofoszfát, TBHQ (antioxidáns), hidrolizált búza, hidrolizált tej, szőlőcukor, dimetilpolisziloxán (olajhabzásgátló), búzaolaj.
Globális jelenlét
A McDonalds naponta 68 millió fogyasztót szolgál ki.
119 országban közel 36 000 egységet üzemeltet.
2013-ban 440 000 alkalmazottat foglalkoztatott.