2015. szeptember 01. - A Canon nemzetközi fotópályázattal ünnepli az EOS 5D sorozat tizedik születésnapját.
Ebből az alkalomból a Getty Images-zel közösen kedden bemutattak 10 olyan ikonikus fotót az elmúlt 10 évből, amelyek 5D-vel készültek.
Az EOS 5D sorozat tizedik születésnapjára a Canon Europe európai fotóversenyt hirdet korlátozott kiadású EOS 5D díjakért. A versenyben olyan kép megosztását várja amatőr és profi fotósokat, amely megítélésük szerint találóan mutatja be egy változás történetét. A győzteseket fotósokból álló zsűri választja ki, amelynek tagjai között Brent Stirton, a Canon nagykövete és Toby Smith, a Getty Images fotósa is szerepel.
A Canon Iconic Images verseny tizenkilenc európai országban, köztük Magyarországon zajlik szeptember 1. és október 2. között. További tudnivalók az „Iconic Images” verseny oldalán, a Canon „Come and See” Galériájában találhatók.
A verseny apropóján összeszedett és nyilvánosan elérhetővé tett 10 képet és a hozzájuk fűződő történetet most mi is bemutatjuk olvasóinknak. Anthony Holland-Parkin, a Getty Images kreatívigazgatója osztja meg az egyes képek mögötti történeteket a képek alkotóitól származó idézetekkel.
4. Toby Smith
Masoala Nemzeti Park, Madagaszkár, 2009. augusztus 21.
Toby veszélyeztetett madagaszkári fafajok illegális fakitermelését ábrázoló fényképe a Global Witness és az Environmental Investigation Agency (EIA) szervezetekkel való kapcsolatából született. Toby a vezető nyomozók beépített embereként készítette ezt a felvételt egy madagaszkári munkásról, aki épp fejszével vág bele egy értékes rózsafába, melynek pirosas rostjai szerteszét hullnak a fejsze nyomán. A projekt utolsó fejezetét a németországi GEO magazin rendelte meg, mely egy cikket készített az EIA munkájáról és ebben a lapszámban, valamint később a nemzetközi kiadványaiban is publikálta a bizonyítékokat. A történet számos más kiadványban, többek között a New York Times, a Fortune, a Bloomberg Businessweek és a National Geographic magazinokban is címlapra került, amikor az Amerikában elsőként lefolytatott, veszélyeztetett fafajtákat használó nemzetközi kereskedők elleni eljárás részévé vált. Toby így mesél a fényképről:
2009 augusztusában részt vettem egy NGO expedíción Madagaszkáron, melynek célja a nemzeti parkok területén végzett illegális fakitermeléssel kapcsolatos bizonyítékok gyűjtése volt. A fő csoporttól elszakadva két héten keresztül barangoltam Masoala esőerdejében, az értékes rózsafa nyomait követve.
A könyörtelenséget és a munkások kétségbeejtő munkakörülményeit dokumentáló képek vezető nyomtatott és elektronikus médián keresztül hívták fel a világ figyelmét a problémára. A fakitermelő munkások szívesen fogadtak, és képtelen voltam rossz szemmel nézni rájuk, mivel családfőként csak a szeretteikről próbáltak valahogy gondoskodni egy gazdasági válságban lévő, instabil országban. A fénykép ezért számomra nem az érintett férfiak kritikáját, hanem a teljes probléma erőteljes vizuális dokumentációját jelenti, mely az ellátási lánc másik végén álló embereket, valamint az üzletből profitáló személyeket szembesíti a probléma lényegével.
Az utazásból származó GPS-naplók és dokumentumok, valamint a vizuális tartalmak az amerikai szövetségi hatóságok segítségére voltak az illegális kereskedelemben érintett nemzetközi vállalatok elleni eljárásokban, és a fabeszerzések elszámoltathatóságának és átláthatóságának növelésében. Az expedíción készült felvételekből pedig egy díjnyertes BBC dokumentumfilm is született.
8. Brent Stirton
Ol Pejeta Conservancy, Kenya, 2011. július 13.
A képen a folyamatosan négy fegyveres őr által védett, utolsó fehér orrszarvúk egyike látható. A National Geographic magazin megbízásából Brent egy szélesebb körű nyomozás részeként készítette ezt a fényképet, mely az állatok gyógyszer-feketepiacon való felhasználását kutatta. Miután a munka a globális olvasóközönség számára is megjelent, a történetet sok másik nemzetközi magazin is publikálta, többek között a The Sunday Times, a The Guardian, a GEO magazin, a Paris Match, a Newsweek, a VIEW magazin, a BBC, a The New York Times, a Der Spiegel és az XL Semanal. A 2012-es World Press Photo győzelem pedig még több nyomtatott és közösségimédia-megjelenést hozott a kép számára. Az orrszarvúk létének törékeny mivoltát kiemelő, érzelmekkel teli és megható történet világszerte több millió emberhez juttatta el a problémát. Brent így mesél:
2011-ben készítettem ezt a képet, amikor a rinocéroszszarv kereskedelmének problémája kezdett előtérbe kerülni. Rengeteg fényképet készítettem tetemekről és szörnyű kínokat átélő állatokról, melyeknek az orvvadászok kegyetlen módon levágták a szarvát, majd az állatot otthagyták elpusztulni.
Ez volt az első alkalom, hogy szemtől szemben találkoztam a rinocéroszok felé tanúsított könyörülettel, és megindító volt látni az afrikai férfiak és az orrszarvúk kapcsolatát. Kenyában, egy Ol Pejeta nevű helyen készítettem a felvételt, ahol a hat utolsó északi fehér orrszarvú közül hármat őriznek. Ez az öregfiú a faj utolsó hím példánya. Nehéz elképzelni, hogy valamiből az utolsó vagy a bolygón… ez a valódi magányosság.
A világ egy nagy kihalási hullám előtt áll, és olyan csodálatos állatok, mint ez orrszarvú csupán azért fogják a dodó útját követni, mert az emberiség túl önző és arrogáns ahhoz, hogy megértse azt, hogy a világon mindennek egyensúlyban kell lennie. Vannak még olyan nagyszerű emberek, akik a vadállatoknak szentelik az életüket, és ezen a képen pontosan az látható, hogy mi minden lehetséges ember és állat között, ha a kapcsolat a kölcsönös tiszteleten alapul. A fénykép futótűzként terjedt el a világban, és megmutatta, hogy több millió ember még mindig törődik a természettel. A jelen pillanatban az idő a legfontosabb tényező.