2016.08.13. - Az erdei utak állagmegőrzése és a karbantartásához szükséges anyagiak előteremtése miatt egyre több csíkszéki önkormányzat dönt az utak használatára vonatkozó szabályzó összeállítása mellett. Míg Csíkmadarason már a regula alkalmazásánál tartanak, addig több településen most körvonalazódnak a szabályok. A megkérdezett polgármesterek abban egyetértettek: a szabályzó mellé szemléletváltásra is szükség lenne.
Csíkmadarason július végén döntöttek az erdei utak használatára vonatkozó szabályzat életbeléptetéséről, jelenleg pedig az abban megfogalmazottak ismertetése zajlik az érintett felekkel – számolt be Bíró László. Csíkmadaras polgármestere kitért arra is, hogy mindaddig nem volt prioritás egy szabályzó alkalmazása, amíg be nem fejeződött az eredi utak felújítása. Most azonban fontosnak és jogosnak tartják, hogy azok a fa- és kőkitermelő cégek is hozzájáruljanak az utak karbantartásához, amelyek nap mint nap azokat használják. „Mivel egyre többen és egyre nagyobb gépekkel használják az utakat, muszáj volt szabályzatba foglalni a feltételeket, habár ez illem kérdése is lehetne. Illene hozzájárulniuk azoknak, akik tudják, hogy több tíz tonnával ráhajtanak az utakra. S akkor most nem beszélek a szándékos károkozókról” – szögezte le az illetékes.
A szabályzatról röviden
A csíkmadarasi erdei utak használatára vonatkozó teljes szabályzat egyaránt megtekinthető a helyi önkormányzat hirdetőtábláján és honlapján. Az internetes felületen elérhető változatot mi is szemügyre vettük, abból szemlézünk: az erdei utakon történő, különböző kitermelői tevékenységekből származó anyagok szállítása díjköteles, és kizárólag engedély alapján történhet. Ezzel szemben a mezőgazdasági szállítások nem díjkötelesek, ahogyan ingyen használhatják az utakat a 3,5 tonnánál könnyebb, valamint a különböző hatósági járművek. A kőbányászati vagy erdészeti kitermelésből származó anyagok szállítására az engedélyt a községházán lehet igényelni. Az útdíj értéke a szállítandó anyagtól, annak mennyiségétől, illetve a szállítást biztosító gépjármű súlyától függ: tonnánként 2-7 lej. Az ebből származó bevételt kizárólag a községi úthálózat karbantartására fordítják. Tilos a közlekedés az erdei utakon szélsőséges időjárási körülmények esetében, ahogyan a különböző anyagok vagy tárgyak vontatással történő szállítása, illetve az egytengelyes pótkocsik szállítása is. A szabályzat be nem tartása kihágásnak minősül: 2–4 ezer lej közötti pénzbírság kiszabásával jár.
Illem kérdése lehetne
Arra a kérdésre, hogy hogyan oldanák meg indokolt esetben az utak lezárását, Bíró László kiemelte, ez is illem, jóérzés kérdése kellene legyen – hiszen hosszabb esőzés, hóolvadás után több tonnával rámenni az utakra, egyértelműen kárt okoz az úton. Korábban erre is volt példa, ezért szabályzatba foglalták, de mint mondta, „nem vagyunk olyan sokan, hogy ne tudnánk meg, hogy kik voltak azok a személyek, akik adott esetben ilyen őrültséget tettek”. Emellett sorompóik is vannak, alkalomadtán pedig azokat is alkalmazzák majd.
Nem tehettek sorompót Csíkszentgyörgyön
Tíz útszakaszon mintegy 24 kilométernyi erdei utat újítottak fel pályázati úton a tavaly Csíkszentgyörgy községben, György József polgármester már a munkálat alatt hangoztatta, gondolkodnak azon, hogy miként lehet majd az utak állapotát megóvni. Szerették volna, ha a helyi közbirtokosságokkal, fakitermelő cégekkel ki tudnak dolgozni egy olyan stratégiát, amely magába foglalja az utak használatának szabályzatát, megóvva ezáltal azok állagát. Érdeklődésünkre azt is elmondta, hogy ő sorompók felállításában – amelyekkel esős idő esetén le lehetett volna zárni az érintett utakat – látta a megoldást, azonban a pályázat feltétele az volt, hogy a forgalom előtt nyitottak maradnak a rendbe hozott utak.
Jelenleg táblák figyelmeztetik a felújított utak használóit, hogy legtöbb 3,5 fél tonnás autók, maximum 25 km/h sebességgel közlekedhetnek – ezeknek a felszólításoknak eleget nem tevő sofőrök az önkormányzat által bármikor számon kérhetőek – ismertette a községvezető. Megjegyezte, még nem foglalták írásba, de a következő szigorítás a rönkök sáncokba való tárolásának, az úttesten való vontatásának betiltása lesz. Ezt szabályzatba foglalják, és aláíratják az érintett intézményekkel, fakitermelő cégekkel. Eddigi tapasztalataik alapján az említettek voltak a problémát jelentő tényezők, így bíznak abban, hogy ha ezeket a szabályokat mindenki betartja, akkor az utak állagával nem lesz gond.
A szabályok elsősorban a pályázati úton felújított utakra vonatkoznak majd, mivel ezek a legforgalmasabbak, ahol erőgépekkel fakitermelés is zajlik. „Elég nagy értékű munkálatról van szó, ezért oda kell figyelnünk, hogy az utak megmaradjanak jó állapotban. Természetesen ez nem csak az önkormányzat feladata, hanem mindenkié – a közbirtokosságé, az erdőkitermelő cégé, helyi lakosoké. Arra kell gondolni, hogy holnap is használhatók legyenek az útjaink. Ez a gondolkodásmód kellene az emberekben megerősödjön, hogy gondoljunk a holnapra is” – hangsúlyozta György József.
Díjakat szabnának Kászonban
Szintén uniós pályázati pénzből újítottak fel 14 kilométernyi erdei utat Kászonaltízen a múlt esztendőben. A pályázat feltételei közt a helyi önkormányzat vállalta az útszakasz ötéves karbantartását, így díjakat nem szabhatnak ki azon útszakaszra – tudtuk meg András Zoltántól. Kászonaltíz polgármestere hozzátette, „amennyiben az utak használói nem partnerek, nem vesznek egy lapátot a kezükbe, ha látják, hogy beomlott a sánc, akkor a karbantartás jelentősen nehezebb. Ezért kellene visszatérjen az a közösségi szellem, ami egyre kevésbé van jelen napjainkban”.
Ugyanakkor a további erdei utak esetében szükségessé vált visszavezetni a korábban is alkalmazott köbméter szerinti hozzájárulásos rendszert, a befolyó pénzösszegeket pedig az útszakaszok fenntartására fordítaná az önkormányzat. Az erre vonatkozó szabályzatot az erdészetek közreműködésével, javaslatai által fogalmazzák meg, és önkormányzati döntéssel léptetik majd érvénybe. A tervek szerint a mezőgazdálkodók számára nem lenne megterhelő a befizetendő összeg, inkább a fakitermeléssel foglalkozó, több száz köbmétereket szállító cégek esetében lesz számottevőbb a kiadás, de a köbméterre visszaosztott érték esetükben sem lesz megterhelő – tisztázta az elöljáró. Ez is csak abban az esetben lesz működőképes megoldás, amennyiben partnerek lesznek benne az érintett felek – nyomatékosított.
Szabályzat mezei utakra is Csíkszentdomokoson
Csíkszentdomokoson nemcsak az erdei, hanem a mezei utakon való közlekedés szabályozásának bevezetését is szükségesnek látják. A szabályzó elsősorban a hóolvadás, nagyobb esőzések után lenne fontos, hogy a több tonnás autók ne tehessenek kárt az utak állapotában. Gondolkodtak már azon, hogy tanácsi határozatot fogadjanak el ez ügyben, a részleteket azonban még nem tisztázták, ezt követően ellenőrzik, hogy milyen lehetőségek közül választhat az önkormányzat – avatott be Karda Róbert polgármester. Kömény Kamilla