2023. augusztus 7. - A High Line–Moynihan Connector híd ragasztott anyag felhasználása egyszerre idézi a természetet és a vasúti infrastruktúrát, miközben csökkenti a kibocsátott szén-dioxidot.
A fahíd nem volt a legkézenfekvőbb megoldás, amikor a chicagói Skidmore, Owings & Merrill építészeti céget felkérték, hogy új összeköttetést tervezzen a cég újragondolt Penn Station Moynihan Train Hallja és a New York-i High Line között. A New York-i Közlekedési Minisztérium tulajdonában lévő és üzemeltetett 789 hídból és alagútból mindössze fél tucat készült fából. Ezek mind a Central Parkban találhatók, nagyon rövid fesztávolságúak, és a 19. század közepéből „rusztikusnak” számítanak. Mindazonáltal „az ötlet a fa városi infrastruktúrára való felhasználása megfelelő ehhez a projekthez, mivel ez a High Line meghosszabbítása volt, amely a táj körül húzódik” – mondja Chuck Besjak, a SOM szerkezeti mérnöki igazgatója. „Közel 50%-kal tudtuk csökkenteni a kibocsátott szén mennyiségét.”
A 260 láb hosszú Warren rácsos híd a 9. és 10. Avenue között található, és észak-déli irányban ível át a Dyer Avenue felett – a Manhattant és New Jersey-t összekötő Lincoln-alagút elsődleges jármű megközelítése. A híd befejez egy 600 láb hosszú gyalogos folyosót, amely a korábban elkészült, fákkal szegélyezett Woodland hídra épül, amely összeköti a Midtown Westet a High Line-nal. A folyosót és annak összes fennmaradt részét a SOM New York-i irodája tervezte és kivitelezte James Corner Field Operations tájépítésszel együttműködve. A tervezők sokféle hídszerkezetet megvizsgáltak, mielőtt az egyenlő oldalú háromszögekkel rendelkező, 1848-ban szabadalmaztatott Warren rácsos konstrukciót választották. „A Warren rács a vasúti mentalitást idézi elő” – mondja Besjak, metaforikus kapcsolatot biztosítva a High Line eredetével, mint városi infrastruktúrával a híd egyik végén, a másikon pedig a még mindig működő vasútállomás. A Warren rácsos egyszerűség vonzotta a tervezőket – minden egyes ragasztott szerkezeti elem azonos méretű, és pusztán nyomó vagy feszítő hatású. „A híd egy hatoldalú doboz, amelyet sokféleképpen érzékelnek” – mondja Besjak. A gyalogosok számára a nyitott keret meleg védelmet nyújt, amely ösztönzi a környező városkép megtekintését. De az alatta lévő utcáról és a körülötte lévő sok magaslatról is szobortárgynak tekinthetjük. A megrendelő számára fontos volt a könnyű karbantartás. Ennek megfelelően a SOM úgy döntött, hogy az illesztéseket késes csatlakozásokkal rejti el, amelyeket CNC gépekkel vágtak bele a ragasztott gerendákba. „A végszemcsék védelme kritikus volt” – mondja Besjak. Maga a ragasztott anyag alaszkai sárga cédrusból készült, amelyet a tartóssága miatt választottak a tervezők. Egyedi acél csatlakozások és szabványos csavarok tartják össze a hidat. Ezeket az elemeket, a perforált, csúszásmentes Corten-burkolatot és a bronz kapaszkodókat a helyszínen szerelték össze, és az építési folyamat során két komplett alkatrészt a helyükre emeltek, és két Cor-ten acél Y-oszlop tetején összeillesztve biztosították a híd megfelelő állapotát. Már hat óra szerelés után készen állt a gyalogosok számára. „Az, hogy New Yorkban legyen faanyag a városban, friss és új, de szerintem ez egy nagyszerű ötlet” – mondja Besjak.