2024. szeptember 20. - Sok piaci szereplő figyelmét elkerülhette az EU erdőirtással kapcsolatos rendeletének hatályba lépése, de akik készülnek rá, azoknak is fejtörést okozhat.
Elsősorban persze azoknak, akik a hét releváns áru uniós forgalmazásában vesznek részt. Ezek: kakaó, kávé, olajpálma, szarvasmarha, szója, gumi és fa.
Ami eddig tudható az is rendkívül bonyolult: a PWC elemzése segít az eligazodásban.
Amennyiben a rendelet hatálya alá tartozó termékek nem igazoltan erdőirtásmentes területről származnak, 2024. december 30-a után nem helyezhetők szabad forgalomba az EU-ban, nem exportálhatók az EU területéről, és az EU-n belüli kereskedelmük sem megengedett.
A közelmúltban az Európai Unió több olyan programcsomagot hirdetett meg, melyek a fenntartható fejlődést és a klímavédelmet célozzák. Az EUDR, vagyis az EU Erdőirtási Rendelete egy ezek közül, mely az erdőirtásból és erdőpusztulásból származó negatív klímahatásokat, valamint az erdők elvesztésének egyéb káros hatásait próbálja csökkenteni.
A rendelet korlátozásokat és kötelezettségeket állapít meg az erdőirtás szempontjából 7 legrelevánsabb áru EU piacára történő behozatala, a piacon belüli kereskedelme, valamint az EU piacáról történő exportja tekintetében. A 2024. december 30-án hatályba lépő rendelet jelentős adminisztrációs terhet, meg nem felelés esetén pedig többletköltséget jelenthet a vállalkozások számára.
Dr. Szalay Rita, a PwC igazgatója, ESG-szakértője kiemelte, hogy a rendelet lévén az EUDR közvetlenül alkalmazandó, azaz nincs szükség annak beültetésére a magyar jogrendbe, emiatt is kerülte el vélhetőleg sok piaci szereplő figyelmét, holott a határidő vészesen közeledik. Bár számos részletszabály még nem ismert, és az alkalmazást illetően sok a nyitott kérdés, bőven komplikált az is, ami eddig tudható.
Melyek a legfontosabb tudnivalók az EUDR-rel kapcsolatban?
1. A rendelet az erdőirtás és az erdőpusztulás visszaszorítása érdekében 3 szigorú követelményt állít fel:
• a termékek nem járulhatnak hozzá erdőirtáshoz vagy erdőpusztuláshoz,
• előállításuk az előállító/gyártó ország jogszabályai szerint történt,
• kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozat vonatkozik rájuk.
2. A rendelet az erdőirtással összefüggő 7 releváns áruból (kakaó, kávé, olajpálma, szarvasmarha, szója, gumi és fa) és a belőlük készült releváns termékek kiterjedt listájára vonatkozik.
3. Azon piaci szereplők (természetes vagy jogi személy) érintettek, akik kereskedelmi tevékenység keretében releváns termékeket hoznak forgalomba vagy visznek ki, valamint azon kereskedők, akik kereskedelmi tevékenység keretében releváns termékeket forgalmaznak.
4. A rendelet szabályai a releváns termékek uniós piacon történő forgalomba hozatalára (import esetén a szabad forgalomba bocsátásra), forgalmazására, valamint az Unióból történő kivitelére (export) vonatkoznak.
5. Az érintett vállalkozásoknak be kell vezetniük és működtetniük kell egy kockázatkezelési rendszert, amely biztosítja, hogy a termékek erdőirtásmentesek, azaz olyan földterületről származnak, ahol nem történt erdőirtás vagy erdőpusztulás 2020. december 31-ét követően. Továbbá a rendelet előírja, hogy a társaságok évente nyilvánosan beszámoljanak átvilágítási rendszerükről, és legalább öt évig megőrizzék az átvilágítással kapcsolatos összes dokumentumot.
6. A rendelet a nagyvállalatokat és a kkv-kat egyaránt érinti, bár míg az előbbiekre 2024. december 30-tól addig az utóbbiakra könnyítéssel vonatkoznak a kötelezettségek, továbbá a kis- és mikrovállalkozásokra halasztással 2025. június 30-tól lépnek hatályba.
7. A beszállítói láncok átvilágítását 2024-től Magyarországon a 2023. évi CVIII. tv., az ún. ESG törvény írja elő, míg uniós szinten majd 2027-től kezdődően az ún. CSDDD / CS3D (Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Az EUDR egy újabb szempontot, erdőirtásmentességet, vezet be az EU-s nagyvállalatokra az ellátási láncok fenntarthatósági szempontú átvilágítását érintő kötelezettségekbe.
8. A releváns áruk vagy releváns termékek EU-ban történő vámjogi szabad forgalomba bocsátása vagy az EU-ból történő kivitele során a nyilatkozattevőnek a vámhatóság rendelkezésére kell bocsátania a kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozat hivatkozási számát.
9. A vámhatóságon kívül egy kijelölt szakhatóság is meghatározásra kerül majd. A hatóság kockázatelemzésen alapuló ellenőrzéseket végez majd a vállalatoknál, ahol ellenőrizheti az átvilágítással kapcsolatos dokumentációt és kockázatkezelési folyamatot.
Akik korábban még nem foglalkoztak áruosztályozással, azaz az egyes termékek EU Kombinált Nómenklatúrájába történő besorolásával, vagy bizonytalannak érzik a termékeik jelenlegi besorolását, azoknak javasoljuk, hogy szakember segítségét vegyék igénybe - hangsúlyozta.
Ugyanis az áru vámtarifaszámának esetleges rossz megállapítása komoly büntetéssel, szankciókkal járhat. Dr. Szalay Rita kiemelte, hogy nem lesz elég a vámnyilvántartást megnézni, hanem pl. a beszerzési nyilvántartások felülvizsgálatára is hangsúlyt kell fektetni, hogy a teljes termékskálát meg tudjuk feleltetni a rendelet szabályainak.