2024.október 5. - Az Európai Bizottság a tagállamok, a kereskedelmi partnerek és az érdekelt felek több hónapos nyomására egy évvel meghosszabbította az erdőirtás elleni uniós rendelet (EUDR) végrehajtására vonatkozó átmeneti időszakot.
A jogszabály az EU-n belül és kívül termelt szójára, pálmaolajra, kávéra, kakaóra, gumira és fára, valamint állattenyésztésre egyaránt vonatkozik.
Hetek óta tartó találgatások után a Bizottság október 2-án hivatalos javaslatot tett az átmeneti időszak 12 hónappal történő meghosszabbítására, hogy „a megfelelő és hatékony végrehajtás biztosítása érdekében fokozatos bevezetési időszakként szolgáljon”
„Amennyiben az Európai Parlament és a Tanács jóváhagyja, a jogszabály a nagyvállalatokra 2025. december 30-tól, a mikro- és kisvállalkozásokra pedig 2026. június 30-tól lenne alkalmazandó” – hivatkozik az Euractiv a Bizottság sajtóközleményére.
A jelenlegi szabályok szerint a vállalatoknak idén december 30-ig, míg a kisebb vállalatoknak 2025. június 30-ig kell megfelelniük az új átvilágítási követelményeknek.
A Bizottság a késedelmet azzal indokolta, hogy a nemzetközi partnerek „visszajelzést” adtak a végrehajtásra való felkészültségükről, illetve felkészületlenségükről. A Bizottság azt is megjegyezte, hogy az uniós érdekeltek felkészültségi szintje eltérő: egyesek jól felkészültek, mások pedig aggodalmukat fejezték ki az eredeti határidők betartásával kapcsolatban.
Az erdőirtás elleni uniós rendelet végrehajtásának elhalasztására vonatkozó javaslat mellett a Bizottság egy régóta várt iránymutatást is közzétett, amely a rendelet hatályára vonatkozó kulcsfontosságú pontosításokat, frissített GYIK-eket és az erdőirtási kockázat értékelésére szolgáló referenciaérték kidolgozásához használt módszertant tartalmazza.
A következő lépések
Az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak most kevesebb mint három hónapja van arra, hogy lezárja az intézményközi tárgyalásokat.
„Mindent megteszünk azért, hogy a lehető leghamarabb elfogadjuk” – mondta az Euractivnak egy magyar elnökségi forrás.
A bejelentés azonnali reakciókat váltott ki olyan tagállamokból, mint Csehország és Ausztria, amelyek hangosan követelték a halasztást.
„Hosszú ideje kampányolok az erdőirtási rendelet elhalasztásáért” – kommentálta a döntést Marek Výborný cseh mezőgazdasági miniszter az Euractivnak, hozzátéve, hogy a szabályok bizonyos vállalkozásokat „bizonytalan helyzetbe” hoznának.
„Egyetértek az erdőirtási rendelet alapgondolatával (…) Ez azonban nem probléma Csehországban vagy a legtöbb európai országban” – mondta. A 2023. áprilisi tanácsi ülésen legalább 12 uniós mezőgazdasági miniszter támogatta a meghosszabbítást.
A rendelet módosítására azonban mind a Tanács, mind az Európai Parlament képviselői jogosultak. Sokan attól tartanak, hogy az ügy újbóli megnyitása a rendelet egyes rendelkezéseinek gyengítését eredményezheti.
Manfred Weber, az Európai Néppárt (EPP) elnöke úgy nyilatkozott, hogy támogatja a halasztást. Mások, köztük Delara Burkhardt szocialista képviselő, környezetvédelmi törvényhozó és az EUDR egyik tárgyalója, elítélték azt.
„Mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy a CDU és CSU körüli konzervatív néppárti frakció ne használja ki az újonnan megnyitott jogalkotási eljárást a rendelet zsugorítására”
– mondta Burkhard.
Az utolsó hosszabbítás?
Thomas Waitz, az Európai Parlament mezőgazdasági bizottságában a Zöldek/EFA képviselőcsoport koordinátora szerint a hosszabbításnak lehetővé kell tennie, hogy a vállalatok jövőre végre tudják hajtani a szabályokat:
„Az erdőirtásról szóló uniós rendelet meghosszabbított határidejével minden vállalatnak jövőre végre kell tudnia hajtani azt. Nincs több kifogás. A rendeletet nem szabad felhígítani a halasztással” – tette hozzá.
A kakaógyártó vállalatok – köztük a Nestlé, a Ferrero, a Mondel?z, a Mars, a Tony’s Chocolonely – és az olyan nem kormányzati szervezetek, mint az Esőerdő Szövetség és a Solidaridad „határozottan ellenzik” az EUDR tartalmának a közelgő tárgyalások során történő újbóli megnyitására irányuló felhívásokat.
A folyamat felgyorsítása érdekében az Európai Parlament sürgősségi eljárást alkalmazhat, ahogyan azt az év elején a közös agrárpolitika (KAP) egyes szabályainak kiigazításához tette.
A javaslatot közvetlenül plenáris szavazásra küldheti, megkerülve az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottságának (ENVI) jelentését.
A vonatkozó szabályok szerint a sürgősségi eljárásra irányuló kérelmet egy bizottság, egy képviselőcsoport, bizonyos számú európai parlamenti képviselő, az Európai Parlament elnöke, a Tanács vagy a Bizottság nyújthat be.
A Bizottság nem tudta megerősíteni az Euractivnak, hogy ilyen kérelmet nyújtottak volna be.
Halmos B. Ágnes