A kormány vidékfejlesztési politikája ellen tiltakoznak a zöld szervezetek, mert tudomásuk szerint az agrártárca újra megpróbálja az erre a célra juttatható forrásokat csökkenteni. Az FVM már márciusban és júniusban is kísérletet tett a vidék fejlesztését szolgáló EU támogatások átcsoportosítására a nagy méretű gazdaságok környezetromboló termelését ösztönző közvetlen kifizetések javára.
Még ki sem írták a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) támogatásaira szóló pályázatokat, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) vezetése már tudni vélte, hogy ezekre túl kevés támogatási kérelem fog beérkezni. Ezért kezdeményezték az NVT forrásai 20%-ának átcsoportosítását a kiegészítő nemzeti közvetlen kifizetések társfinanszírozására. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják: tévedtek. Ez a tévedés a magyar gazdáknak és az állami költségvetésnek súlyos veszteségeket okozhat.
A Levegő Munkacsoport, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Magyar Természetvédők Szövetsége, Védegylet, a WWF Magyarország és 18 más civil szervezet felszólítja az FVM-et a kezdeményezés leállítására és az NVT terv szerinti végrehajtására.
A neve alapján a vidékfejlesztésért is „felelős” tárca 2004-ben két ízben – márciusban és júniusban – már megpróbálkozott a vidékfejlesztési források csökkentésével és átcsoportosításával, de visszakozni kényszerült. A honlapon olvasható tervezet „átfutási idejét” figyelembe véve a csökkentés ötlete már akkor megszülethetett, amikor az NVT-t elfogadták Brüsszelben. Erről azonban a nyilvánosság előtt hallgattak.
Tegnap sajtótájékoztatón ismertette véleményét Ángyán József, a Szent István Egyetem tanára, Schmuck
A tervezett átcsoportosítás azt jelentené, hogy 2004-ben 25%-kal, 2005-ben 20%-kal, 2006-ban 15%-kal csökkennének a vidékfejlesztés keretei. Agrár-környezetgazdálkodásra 2004-ben pl. 8 milliárd forinttal jutna kevesebb az eredetileg tervezett 19,8 milliárdhoz képest, de csökkenne többek között a kedvezőtlen adottságú területek vagy a félig önellátó gazdaságok támogatása is. Az NVT összes intézkedését érintő, tervezett kurtítás többezer gazdálkodótól jelenthet közvetlen jövedelem-elvonást. A kormány a 2005 évi költségvetés tervezetében is ezeket a megszorító intézkedéseket akarja érvényesíteni. A tervezett intézkedés azért is elfogadhatatlan, mert ellentétes az EU közös agrárpolitikájának reformtörekvéseivel, vagyis a vidékfejlesztéstől, a környezetbarát, minőségi agrárfejlődéstől valamint a kis és közepes méretű egyéni (családi) gazdaságoktól csoportosít át forrásokat a tömegtermelés direkt támogatására. Az FVM indokolása szerint (igaz, az átcsoportosítás kezdeményezésekor még meg sem jelentek a pályázatok) – az NVT intézkedései túl bonyolultak, illetve nem eléggé ismertek a gazdák előtt, ezért túl kevesen fogják ezeket igénybe venni, és ezért a pénz egy része felhasználatlan maradna. A valóság azt mutatja, hogy a rosszhiszemű látnokok tévedtek: az agrár-környezetgazdálkodási támogatások esetében a tapasztalatok alapján a rendelkezésre álló forrásoknál jelentősen magasabb támogatási igény érkezik be. A tavalyi hétezerrel szemben az idén 27.000 pályázat érkezett. A vidékfejlesztés kereteit tehát nem csökkenteni, hanem növelni kellene.
A civil szervezetek hálózata az egész országra kiterjedő tanácsadási, felvilágosítási munkája során azt látta, hogy a korábbi tájékozatlanság ellenére óriási érdeklődés kíséri az új támogatási lehetőségeket. Az FVM „félelmei” tehát nyilvánvalóan alaptalanok: a vidékfejlesztési keretek messzemenőkig kihasználhatók lennének – ha meghagynák őket. Az újabb és újabb próbálkozások az NVT forrásainak csökkentésére, illetve azok indoklása az FVM vidékfejlesztési politikájának színvonaláról állít ki szegénységi bizonyítványt. A gazdák „tájékozatlansága” és „felkészületlensége” ugyanis annak köszönhető, hogy a tárca 2000 óta elmulasztotta egy széleskörű tájékoztatási és oktatási kampány beindítását az agrár-környezetvédelem, illetve vidékfejlesztés lehetőségeit érintően. Lényegében a magyar gazdákat felkészületlenül érte az uniós csalatkozás, amit a minisztérium rajtuk kér számon, illetve ezért „büntetésből” újabb elvonásokkal sújtaná őket.
Míg a civil szervezetek országszerte, önerőből indítottak kampányokat a gazdák tájékoztatására, a minisztérium agrár-információs hálózata és az NVT végrehajtásáért felelős intézményrendszere jelentős késéssel és akadozva indult be. Ezért a gazdasági ügyekért, a tagállami működésért és a vidékfejlesztésért „felelős” helyettes államtitkároknak vállalniuk kell a személyes felelősséget. Az NVT forrásai elleni rendszeresen vissza-visszatérő támadások azért is kivitelezhetők többek között, mert a végrehajtás és ellenőrzés intézményrendszere kiépületlen. Az NVT Monitoring Bizottságba meghívott tagok és a működési szabályzat ad-hoc jellegű, nem ad módot rendszeres szakmai és társadalmi ellenőrzésre – melegágya a vidékfejlesztést érintő átgondolatlan és rövid távú érdekeket szolgáló döntések jóváhagyásának.