Éjszaka gyakran merészkednek az útra az állatok. Érdemes figyelni, hiszen még egy nyúl is leszakíthatja a futóművet.
Az év nagy részében lehet számítani arra, hogy házi és vadállatokkal találkozik az autós az utakon. A kisebb testű állatok - ugyan nem jelentenek közvetlen veszélyt a testi épségre, viszont az autóban már komoly kárt tehetnek. Már nyolcvan kilométeres sebességnél is leszakíthatja a futóművet egy fácán vagy nyúl, ha az a kereket találja el.
A nagyobb méretű vadak, mint az őz és a szarvas azon túl, hogy a gépjárműben is komoly kárt okoznak, még a sofőr életét is veszélyeztethetik. A hosszú lábuk miatt ugyanis magasan van a súlypontjuk, így a lábaikat elgázolva a szélvédőre zuhannak, ami az autóban ülőkre nézve életveszélyes. Egy több száz kilogrammos szarvas több százezer forint értékben is tönkreteheti a személygépkocsit.
Különösen éjszaka jellemzőek a Vadgázolások. Ekkor az alacsonyabb forgalom és a sötétség adta biztonságérzet miatt az utak mentén legelésznek, vagy akár az útra is tévedhetnek. Amennyiben megpillantjuk az állatot, nem szabad rávilágítani reflektorral. Ilyenkor az állatok az erős fény hatására mozdulatlanná válnak, továbbhaladva az ütközés elkerülhetetlen. Ugyanez vonatkozik a dudálásra, a megriadó állat először a hangforrás helyét keresgéli, szintén mozdulatlanul. Ha már mindenképpen ütközni kell, tanácsos az állat hát só része felé irányítani az autót, hogy csökkentsük a veszélyt.
Ha elgázoljuk az állatot, neki is kijár á segítségnyújtás, értesíteni kell az állatorvost. Nem ajánlott hazavinni az elütött vadat, hiszen előfordulhat az is^ hogy veszett. Mindenképpen értesíteni kell a területet kezelő vadásztársaságot a gázolásról, valamint a rendőrségnek is szórni kell. Jogi útra ritkán terelik az ügyet, ha az autós szabályosan közlekedett és járt el.
Az állatok viselkedését is tudni kell, ha biztonságosan akarunk közlekedni. A nyúl például, miután átfutott az úton, hajlamos visszafordulni, előfordulhat hogy a hátsó kerék gázolja el. Hasonló cselekedetre képes a macska is, de előfordul, hogy a lassító autó mellett szaladva vág be hirtelen a jármű alá. Az őzek és a vaddisznók csapatokban járnak. Ha ezek közül valamelyik átsuhan előttünk az úton, számítani lehet rá, hogy ösztönösen követi őt a többi állat.
Svédországban a jávorszarvasok elriasztására próbálkoznak magas tartományú síp használatával. Ezt a lökhárítóra szerelik, és a menetszél szólaltatja meg, hangját csak az állatok hallják. Magyarországon a vadriasztó prizmával védekeznek az őzek, szarvasok, vaddisznók ellen. Már Tolna megye útjain is lehet találkozni a prizmákkal, melyek az autó fényét az út menti területre villantják, elijesztve ezzel a kiugrani készülő állatot. Egyes helyeken ügyelnek arra is az erdészetek, hogy irtsák az út mellett található fákat. Ekkor az útszélen bóklászó vadat könnyebb észrevenni, nem kell a váratlanul elénk ugró állattól tartani. Kurz Patrik