Egyre több a panasz a mátrai sportversenyekre. Az autók, a motorok és az útlezárások sokszor ellehetetlenítik a mátrai települések mindennapjait. Főként hétvégéit.
A Bükki Nemzeti Park Igazgatóságának (BNPI) kezdeményezésére az érintett mátrai települések polgármesterei, az erdőgazdaságok, a rendőrség és a Magyar Közút Kht. képviselői tartottak fórumot arról, hogy miként tudnák korlátok között tartani a Mátrában már eddig is sok problémát okozó, döntően üzleti alapokon zajló különféle versenyeket. A résztvevők többsége leginkább az autó- és motorsportokra panaszkodott.
– Bár sokszor nem rajtunk múlik, hogy egy versenyt meg lehet-e rendezni vagy sem a Mátrában, mégis a legtöbbször bennünket érnek vádak a hegyi versenyek miatt. Ezért úgy éreztük, hogy fel kell vennünk a kesztyűt – nyitotta meg a Mátrafüreden megrendezett fórumot Duska József, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság igazgatója. – Úgy gondoltuk, ha sikerül közösen megvitatni a problémákat és állást foglalni, talán hatékonyabban érvényesíthetjük érdekeinket a versenyszervezőkkel szemben. Fel kell mérnünk, hogy mekkora is valójában a Mátra terhelhetősége, mennyi autó-, motor- és kerékpárversenyt, mennyi teljesítménytúrát bír el a hegy.
Ráadásul ezek a rendezvények sokszor nem egyeznek azoknak a helybelieknek vagy szállodatulajdonosoknak illetve -vendégeknek az igényeivel, akik épp a csend, a nyugalom és a pihenés miatt választják a Mátrát. Úgy véljük, hogy az érdekérvényesítés szempontjából az önkormányzatok tehetik a legtöbbet, hiszen ők tudják, mi az a tűréshatár, amit a lakosság még elvisel - vélekedett az igazgató.
A fórumon Duska József bemutatta azt a versenynaptárt, amely az előrejelzés alapján már most kilenc autóversenyt, valamint számos kerékpárversenyt, teljesítménytúrát és tájfutóversenyt tartalmaz az idei évre. Ám ez a lista még tovább bővülhet, igaz, már így se nagyon akad olyan hétvége, amikor ne lenne valamilyen esemény a Mátrában.
.
A találkozón a legtöbb panaszt a polgármesterek sorolták, akik a nagy zaj, a forgalomkorlátozás és a versenyek után hátrahagyott szeméthegyek miatt elégelték meg a rendezvényeket. A településvezetők végül abban állapodtak meg, hogy még ebben a hónapban elküldik a BNPI-nek a képviselő-testületi állásfoglalásokat, amelyben rendelkeznek arról, hogy az adott községben milyen feltételek mellett járulnak hozzá egy-egy sportverseny megrendezéséhez.
A nemzeti park igazgatója azt ígérte, ennek figyelembevételével adják majd ki ők is a szervezőknek az engedélyeket. Ez a közös együttműködés talán meggátolhatja azt a trükközést is, amivel a programszervezőknek eddig néha-néha sikerült kijátszani egymás ellen a területekért felelős engedélyezőket.
Szuromi László, a Mátrai Tájvédelmi Körzet vezetője a sportversenyek által okozott környezetszennyezésre és -károsításra hívta fel a figyelmet. Mint mondta, van olyan teljesítménytúra a Mátrában, amin több ezer gyalogos vesz részt. Ők igaz, hogy a kijelölt túraútvonalakat használják, de egy hatezres csoport jelentős károkat tud okozni a területen. Éppen ezt elkerülendő a Mátrai Tájvédelmi Körzetben már több olyan területet, útszakaszt jelöltek ki, ahonnan kitiltották a sportolókat és a versenyzőket.
Az egyeztető fórumon részt vett a Nógrád megyei Szuha polgármestere, Kun Tiborné is, aki arról számolt be, hogy a településükön a képviselő-testület döntése szerint már csak egyedi elbírálás alapján lehet sport-, legfőképpen autóversenyt szervezni. Azért határoztak így, mert a résztvevők zavarták a helybeliek nyugalmát, és sokszor nem tartották be a feltételként szabott elvárásokat. A polgármester hangsúlyozta, ha döntésüket valaki nem veszi tudomásul, akkor készek a polgári engedetlenségre is, lezárják a falu határait, hogy a verseny semmiképpen ne érintse a településüket. Más lehetőségük, eszközük ugyanis nincs arra, hogy megakadályozzák a falun keresztül történő száguldozást, ráadásul nincs is olyan elkerülő út, ami mentesíthetné az üdülők által is kedvelt községet a megnövekedett forgalomtól. Juhász Marianna
Nem csak versenyek, tesztek is
A Mátra közkedvelt az autótesztelők körében is, sport és utcai kocsikat is előszeretettel próbálnak ki a hegyi utakon gyártók, forgalmazók egyaránt. Ezek az akciók - bár bevételt hoznak - szintén korlátozzák a Mátrában élők és közlekedők mindennapjait