Érdemes rögtön két kategóriába sorolni ezeket a négykerekű járműveket. Egyrészt vannak az úgynevezett ATV-k (All-Terrain Vehicle), melyek angol neve is arra utal, hogy ezek a járművek bármilyen tereppel megbirkóznak. Így kiválóan megfelelnek a mezőgazdasági munkákhoz, sokkal inkább egyfajta munkagépek, melyeket a tulajdonosaik saját földjeiken, magánterületükön használnak. Ezekre tehát nem szükséges a rendszám, hacsak közúton nem szeretne vele közlekedni a tulajdonos.
Somogybabodon 24 éve rendeztek először off-road találkozót, ez volt Közép-Európa első, Európa harmadik ilyen rendezvénye. Azóta ez a Somogy megyei kistelepülés számít a sportág hazai fellegvárának: a minden évben pünkösd környékén megrendezett off-road találkozó mellett körülbelül tíz kisebb versenyt is szerveznek itt.
A sportquadokkal többnyire zárt pályán versenyeznek – már ha tényleg versenyzők használják! De ezek a versenygépek kikerülnek az erdőbe, és rendkívül hangosak, gyorsak, a problémák is ezek kapcsán jelentkeznek.
– Mi ATV-kkel túrázunk, és van hatósági jelzésünk, rendszámosok vagyunk. Szervezetten jövünk-megyünk, tudjuk, hová hajthatunk be és hova nem – mondta el lapunknak Klausmann Viktor. A Polaris Quad Egyesület elnökségi tagja azt is hozzátette: azokat a quadosokat, akik egy túrán letérnek a kijelölt útról, akik semmibe veszik a természet értékeit, azokat kizárják maguk
közül.
A quadok és krosszmotorok 2000 utáni tömeges megjelenésére talán nem voltak felkészülve a hazai erdőgazdálkodók: a négykerekűek, de főképp a krosszmotorok, endurók rengeteg problémát okoztak például a budai hegyek, a Mecsek vagy a Mátra erdőiben. Ma már a tilosban járó tulajdonosok jelentős bírságra számíthatnak, ha megfogják őket.
– Egyrészt 150 ezer forintig terjedő szabálysértési bírságot, másrészt 150 és 300 ezer forintig terjedő közigazgatási bírságot kell kifizetniük – tudtuk meg Herczeg Zoltántól. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium munkatársa azt is kiemelte, hogy az okozott kár függvényében akár el is kobozhatják a járművet a szabálytalankodó tulajdonosoktól. Visszatartó erő tehát van, hiszen a hatóságoknak számtalan eszköz áll rendelkezésükre, Herczeg Zoltán szerint azonban a tettenérés nehézkes.
Hazánkban ma körülbelül 15–20 ezer quad és ATV van, ezek közül körülbelül 10 ezret használnak aktívan. A tulajdonosoknak azonban csekély részét képezik azok a motorosok, akik semmibe veszik a jogszabályokat. – Miattuk kellett egyértelművé tenni, szigorítani a jogszabályokat – vélekedik Klausmann Viktor, aki szerint ez a változás a quadosok érdeke is volt, hiszen ők is nyugodtan szeretnének közlekedni. Ezért szinte mintaszerűnek nevezhetnénk a KVVM, a civilszervezetek és a sportszövetségek közötti együttműködést az új erdőtörvény megalkotásánál.
A nyáron életbe lépett szabályozás szerint, ha a quad megfelel a vonatkozó előírásoknak – van európai típusbizonyítványa, féklámpája, indexlámpája – rendszámot kaphat. Aki hatósági jelzést hordoz magán, az tudja, hogy tetteiért bármikor felelősségre vonhatják. Akár a turisták fényképei alapján is.
Az erdők kezelőinek is lehetőségük van kezdeményezni bizonyos utak megnyitását a forgalom előtt, ezeket pedig a quadosok is használhatják. Persze a tulajdonosok le is zárhatják az átvezető utakat sorompóval, táblával. Ilyenkor pedig világos a helyzet: ha valaki behajt, tilosban jár.
Vannak persze olyan területek, ahol megvannak a szükséges engedélyek a sportolásra, és sok magántulajdonos is szívesen látja a quadosokat. Klausmann szerint ezért a legjobb, ha előre egyeztetnek a környék tulajdonosaival, illetve, ha kerülik az erdőket, és inkább a forgalom elől el nem zárt mezőgazdasági utakat választják. Kiss András