Nagy baj még nincs a fa-értékesítésben és a vadásztatásban, de a válság árcsökkentésre kényszerítette a gyulaji erdészetet. A tavaly nyitott vadaspark beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
Az állatsimogató bizonyult á legkedveltebb helynek a húszhektáros vadasparkban. Tavaly májusban nyitotta meg a létesítményt Tamási külterületén a Gyulaj Erdészeti és Vadászati Zrt. Antli István főmérnök tájékoztatása szerint 2009-ben egészen pontosan 2381 látogatójuk volt. Vannak félig a földbe süllyesztett leskunyhók, van kilátó, de a legnépszerűbb az a két emberhez szokott dám tehén, amelyeket meg is simogathatnak a gyerekek. Ezen felbuzdulva az idén egy hasonló, vaddisznós élőhelyet is kialakítanak az egyik sétaút mellett. Oda i§ emberhez szokott példányokat helyeznek, melyek ha nem is simogathatok, de testközelből megfigyelhetők lesznek, csíkos hátú malacaikkal együtt.
A válság persze nem kerülte el az erdőgazdaságot sem. Késik a megrendelés a bútor- és parketta-alapanyagra, s a tűzifáért sem tolonganak. Árat csökkentettek, átlagosan kilenc százalékkal. Tűzifából évi 52 ezer köbmétert, bútor- és burkolat-alapanyagnak alkalmas fát pedig kilenc köbmétert szoktak értékesíteni. Ez tavaly is összejött, csak nyomottabb áron.
A vadásztatás nyereségessége is csökken. Miközben az üzemeltetési költségek nőnek, a vendégek olcsóbban szeretnének vadászni. Erről már Gálos Csaba vadászati ágazatvezető beszél. A társaság négy vadászterületet működtet - a hőgyészit, a gyulajit, a németként és a pincehelyit - összesen közel harmincezer hektáron. Szinten tartó vadásztatást folytatnak. Ami azt jelenti, hogy például a nyolcezer hektáros gyulaji területen, ahol a mintegy 2200 dámvadnak 700 körüli a szaporulata, az éves teríték is körülbelül 700 dám.
Vadetetést egész éven át folytatnak, télen persze intenzívebben, mint nyáron. Vadföldeket is művelnek az erdők közelében, s ott is táplálkozhatnak az állatok.
A vadászvendégek 75 százaléka külföldi. A németek az utóbbi időben el-elmaradoznak. Ennek okát Gálos Csaba abban látja, hogy Nyugat-Európában egyre nagyobb a vadászellenesség. Az idősebb generáció lassan kihal, s a fiatalok nem lépnek a helyükbe. Hatékony marketinggel azonban becserkészhetők, még az óceánon túli vadászok is. E célból mutatkozott be a múlt héten a Gyulaj Erdészeti és Vadászati Zrt. az USA-ban, a Reno-i vadászati kiállításon. Wessely Gábor
2010. FEBRUÁR 2. - GAZDASÁGI VÁLSÁG Árcsökkentésre kényszerült az erdőgazdaság