2010. október 13. - Iskolapélda lett a vörösiszap-ömlésből, az átszakadt
falú zagytározó gazdája, a Mai Zrt. minden kommunikációs hibát
elkövetett, amit egy válságban el lehet követni. Szántó Balázs, a Noguchi Porter Novelli magyarországi ügyvezető igazgatója szerint nyomon követhető volt, hogy a cég vezetője a tragédia első napjaiban igyekezett minimalizálni a károkat, ám rossz oldalról közelítette meg a helyzetet, aminek a vége az elhíresült mondat lett: fürödjön meg benne. Úgy véli, komoly probléma volt, hogy a Mai hivatalosan csak egy nappal később szólalt meg, de még így sem volt hivatalos szóvivő. (Ráadásul a Mai csak a tragédia után egy héttel kért bocsánatot.) Szántó szerint egy ilyen ipari katasztrófában, ahol pontosan lehet tudni, hogy első körben kit okolnak, minél előbb ki kell állnia a vélt vagy valós felelősnek a közvélemény elé. Olyan személynek kell beszélnie, aki a későbbiekben is koordinálja a kommunikációt, tájékoztatja a sajtón keresztül a közvéleményt és „hidat" teremt a lakosság (a katasztrófát elszenvedett közösség), illetve a kárelhárítást végzők között. Feladata többek között, hogy nyugtasson és az okok szakmai hátterébe mindenkit beavasson.
A lapunk által megkérdezett kommunikációs szakemberek szerint senkit sem mentesít a jó kommunikáció alól, hogy ilyen ipari katasztrófa még nem történt Magyarországon. Szántó Balázs szerint a válságkommunikációban megvannak a hagyományos lépések - mit kell kommunikálni és kinek. Balaton Anita, a Café PR ügyvezető igazgatója szerint sajnos nem elég egy kommunikációs tervet összeállítani és azt betenni a fiókba - főleg nem úgy, hogy senki nem tudja, melyik fiókba került. Személy szerint felháborítónak tartotta a Mai kommunikációját, amely oda vezetett, hogy a közvélemény szívfájdalom nélkül venné tudomásul, ha a Mai eltűnne a magyar gazdaságból. Pedig szerepe a sajnálatos káresemény után sem lesz kisebb a térségben, hiszen több ezer munkavállalónak biztosít munkát. A válságkommunikációt pedig ezen munkahelyek megóvására kellett volna kifuttatni. Egy cég vezetőjének a felelőssége pedig az ilyen esetekre is kiterjed. A rendkívül rossz kommunikáció miatt pedig ma mindenki a Malt tartja felelősnek. HÓNYI GYULA