2010. október 26. - Így történ et az iszapkatasztrófa – A Blikkhez
került iratok bizonyítják: szakértői vélemény volt arról, hogy hiba
kétféle talaj találkozásánál építkezni. KOLONTÁR - Elkészültek az elsődleges szakértői vélemények az iszapkatasztrófa okairól, amelyeket a Mai Zrt. által felkért talajmechanikai szakemberek készítettek - tudta meg elsőként a Blikk. Ezekben két szakértő állítja: talajtörés okozhatta a tragédiát.
- Valóban született két előzetes vélemény, amelyekben a talaj mozgását és összetételét vizsgálták. Ezek még nem véglegesek, hiszen ahhoz több fúrást és elemzéseket kell elvégezni - magyarázta dr. Ruttner György ügyvéd, a Mai Zrt. tulajdonosainak jogi képviselője.
A véleményekben szerepel, hogy az 1990 és 1994 között épített 4 kilométer hosszú, majd 2001-ben átadott további 3,3 kilométer hosszú tízes számú tározót körülvevő résfal, amelynek fel kellett volna fognia a szivárgást, „beterelte" a csapadékvizet a gátfal alá. Ez átáztatta az agyagos talajt, és a talajrétegek egymáson elcsúsztak, így talajtörés jött létre. Ez gyakorlatilag magával rántotta a gátat.
„Ötven méter hosszan az alapokról induló elcsúszással kezdődött..., ...látha-tó, hogy a gátkoronától középmagasságig mentes a vörösiszap-szennyeződéstől a fal" - szól az elsődleges vélemény, ami szerint a gát kifelé mozdult, és megsüllyedt.
- A résfal megépítését, illetve befejezését az 1997-es privatizációs szerződés írta elő, amely végül PHARE-támogatással készült el - tette hozzá Ruttner.
A szakértői vélemény talajösszetételére vonatkozó részei összecsengenek azzal a szakvéleménnyel, amelyet 1979 és 1980 között többek között dr. Winkler Gusztáv fizikus, a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusa végzett.
- A Magyar Alumíniumipari Tröszt kért fel minket a munkára az építkezés, előtt. A vizsgálat után átadtuk a dokumentumot – mondta Winkler Gusztáv.
Az akkori szakvéleményben is szerepelt, hogy a terület talaját javarészt a Torna-patak mocsaras ártere alkotja, amelybe éppen a X. tározó északi falánál beékelődik egy agyagos tömb. Ez a talaj, ha vízzel telítődik mozog, de az eltérő összetételű földdarabok különböző mértékben mozdulhatnak el. Arra senki nem tudott válaszolni, hogy az 1980-as szakvélemény ismeretében mégis hogyan épülhetett meg a tízes kazetta. Cs. K.
Bontják a kolontári hidat
Még tart a Torna-patak egykori hídjának bontása Kolontáron, negyven katona dolgozik a két településrészt összekötő 15 méter hosszú, 6 méter széles új híd építésén. A szakemberek és a katonák vasárnap reggel már építeni érkeztek a területre, ám kiderült, hogy még nem tisztították meg a patak partoldalát, és a leszakadt vasúti pálya síndarabjai a régi híd vasbeton elemeivel együtt még a vízben vannak.