2011. április 23. - Feljelentést tett Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos a mezőgazdásági szakszolgálat autóinak ügyében Hűtlen kezelés gyanújával tett feljelentést a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal korábbi elnöke ellen Budai Gyula. Az elszámoltatási és korrupcióellenes kormánybiztos szerint az ügyben felvetődhet Gráf József korábbi agrárminiszter felelőssége is.
Kötelezettségvállalásával súlyosan megsértette a gondos gazdálkodás alapelvét és ezzel különösen jelentős kárt okozott az általa vezetett Mezőgazdasági és Szakigazgatási Hivatalnak (MGSZH) Lukács László, a szervezet elnöke, akinek magatartása felveti a hűtlen kezelés gyanúját - fogalmazott az országos rendőrfőkapitánynak tegnap elküldött feljelentésében Budai Gyula. Az elszámoltatási és korrupcióellenes kormánybiztos szerint az MGSZH autóparkjának eladásakor, illetve az új gépkocsik bérléséről szóló, 2009-ben kötött szerződéssel minimum 500 millió forintos kárt okoztak az államnak, de a hatéves bérleti futamidő végére a megállapítható veszteség akár a hárommilliárd forintot is elérheti. A 838 jármű bérlete és flottakezelése a hatéves futamidőt figyelembe véve az államnak bruttó hatmilliárd-kétszázmillió forintjába fog kerülni. A futamidő végén ráadásul a gépkocsik nem kerülnek a hivatal tulajdonába, hanem a bérbeadónál maradnak. Budai Gyula szerint amennyiben ezen gépkocsik lízingelése mellett döntenek, úgy a konstrukció jóval olcsóbb lett volna, ráadásul az autók végül állami tulajdonba is kerülhettek volna. A kormánybiztos emellett felhívta a figyelmet arra is, hogy a közbeszerzési eljárás előkészítése, a lebonyolítás nem volt átlátható. Ráadásul az eljárás végén az azonos műszaki feltételeket teljesítő, de a futamidő hat évét tekintve több mint félmilliárd forinttal drágább ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlatot hozták ki nyertesnek.
A rendőrségnek megküldött feljelentésben a kormánybiztos arra is rámutat: amennyiben a mezőgazdasági szakszolgálat betért volna egy gépjármű-kereskedőhöz és bérlés helyett egyszerűen kiskereskedelmi áron megvásárolja a 838 autót, akkor mindössze 3,1 milliárd forintot kellett volna fizetnie. Ha ebből indulunk ki, úgy a hárommilliárdos többlet abból adódik, hogy az új kocsik hatévi karbantartásáért ugyanannyit fizessenek, mint amennyibe maguk az autók kerülnek - mindezt úgy, hogy végül a gépkocsipark nem is kerül a szervezet birtokába.
A feljelentésben foglaltak szerint, a „szükségtelenül vállalt többletteher" megfizetése miatt egyértelműen megáll az MGSZH korábbi elnökének felelőssége, de felvetődik Gráf József volt agrárminiszteré is, mivel a szervezet az ő irányítása alá tartozott.
Lukács Lászlót, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal korábbi elnökét az ügyben az idén március közepén meghallgatták az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának az előző nyolc év kormányzati visszaéléseit vizsgáló albizottságában. A volt elnök kiállt amellett, hogy a folyamat teljesen szabályos volt, az államot nem érte kár. Az akkor felolvasott nyilatkozatában a régi autók eladását és újak bérlését így indokolta: „Ezen gépjárművek változatlan formában történő működtetése és az új állomány évi tízszázalékos cseréje éves szinten 850 millió forint költségvetési többlettel járt volna." Ehhez képest az MGSZH által 2009-ben végül megkötött autóflotta bérleti és üzemeltetési szerződés eredményeként éves szinten egymilliárd-negyvennégymillió forint többletkiadással jár. Dénes Zoltán