MÁTRA A hegy déli oldalán, Gyöngyössolymos térségében a tervek szerint 2006 és 2008 között három ütemben várható komoly turisztikai fejlesztés. Megvalósítását Pallagi László, az Egererdő Erdészeti Rt. vezérigazgatója ismertette, aki a Mátravasút múltjáról, jelenéről és jövőjéről is adott tájékoztatást.
1906-ban Gyöngyössolymos északi erdőrészeiben a Mátra fakitermelésére alakult részvénytársaság és az Egri Érseki Uradalom nyitotta meg az első keskeny vágányú, lóvontatású vasútvonalat. A Mátravasút fő feladata az erdőkben kitermelt fa és a kőbányák anyagának szállítása volt, de lőtt vadat is vittek rajta. 1916-ban a lovakat gőzmozdonyok váltották fel, majd megépült a Gyöngyös és Mátrafüred közötti vonal. E szakaszon 1926-tól a személyszállítás is elkezdődött. 1960-64 között áttértek a dízelvontatásra, s 1985-től csak személyszállítás folyik. Gyöngyös idegenforgalmi tervében a Mátravasút nemcsak kedves közlekedéstörténeti emlékünk, hanem a turizmus jelentős előmozdítója is. Az 1-es és 2-es vonalának állapotát különféle tényezők befolyásolták: a mátrafüredi vonalét a csaknem hat éve sorozatosan bekövetkező árvizek károsították. A tulajdonos ÁPV Rt. 2005-ben támogatást nyújtott árvízkárok elhárítására. Ez a szakasz részleges felújítására volt elegendő. A pálya biztosítja a kisvasúti közlekedés feltételeit. A lajosházai vonal állapota nem alkalmas erre, ezért 2005. július 10-től ideiglenes üzemszünetet kellett elrendelni. A térségben a történetileg kialakult kulturális-gazdálkodási hagyományokat nem csupán megőrizni, hanem átmenteni és továbbfejleszteni is kell. Úgy, hogy a térség lakosságának életminősége szempontjából folyamatos javulást hozzon. - A Mátra turisztikai fejlesztésében kiemelkedő jelentőségűek a hamarosan megvalósuló tervek - mondta Pallagi László. - A Kékestető déli sípályájának a kiszélesítése, korszerűsítése, felvonók építése, vendégfogadó, melegedők kialakítása, parkolók rendezése, bővítése, az északi pálya korszerűsítése. Mátraszentistvánban a sípálya korszerűsítése, bővítése, felvonó, víztározó építése. Mátrafüred alatt nyári bobpálya építése, a Károly Róbert Főiskolánál gokartpálya kialakítása, a Sástó rendezése. E folyamatba illeszkedik a Mátravasút pályájának fejlesztése. A vezérigazgató szerint az Egererdő Zrt. közjóléti tevékenységeiben meghatározó szerepet tölt be a környezeti nevelés, s a három erdészetben erdei iskola működtetése. A lajosházai vonal fejlesztésénél végállomást jelentő Szalajka-házat erdészeti erdei iskola működtetésére teszik alkalmassá, oktatóbázis kialakításával. A végállomás mellett több irányba kialakítható erdei tanösvény és vadbemutató létrehozása a cél. Így fejleszthető a mátrai vadászturizmus is. A Szalajka-ház jelentős csomópontja a turistautaknak is. A vasúti pálya 3,5 kilométeres, Lajosházától a Szalajka-házig történő bővítésével a kirándulóhely megközelítése egyszerűbbé válik. - Az erdő többcélú hasznosítása egy fejlett országban társadalmi elvárás. Hazánkban az erdőgazdálkodó törvényi kötelezettsége az erdők közjóléti szolgáltatásainak biztosítása. Az erdei vasutak a közjólét "zászlós hajói". Összekötik a városi életmódhoz szokott, a felgyorsult világban élő embereket a természettel - hangsúlyozta Pallagi László.
Gyenes István