A hidat 2010-ig szeretnék felépíteni, teherbírása a magyar műszaki előírásoknak megfelelően 80 tonna lesz
Az elképzelések szerint 2010-ig mindkét hídnak és a Visk-Tésa közti útszakasznak is el kellene készülnie.
Mészáros Ottó, Ipolypásztó polgármestere a projekt kapcsán elmondta: az Ipolypásztó–Vámosmikola közti híd 1945-ben pusztult el, amikor a németek lebombázták. A hídon a trianoni egyezményig kisvasút is működött, amely a túloldalon a Börzsöny településeit kötötte össze Ipolypásztóval. Épp ezért szeretnék, ha az új közúti hídon nem csak autókkal, gyalogosan és kerékpárral lehetne átkelni, de kisvasúttal is – a tervekben ezzel is számolnak. „A kisvasutat már csak turisztikai szempontból is érdemes átvezetni a leendő hídon, a magyarországi oldalon ugyanis Szob szintén megnyert egy pályázatot, melynek eredményeként ott már az új síneket fektetik le. Ipolypásztó a szlovákiai végállomása lehetne a Szob–Nagybörzsöny–Kóspallag vonalnak” – fejtette ki a polgármester. Az új pásztói közúti híd teherbírása a magyar műszaki előírásoknak megfelelően 80 tonna lesz. A kivitelezési tervek idén július végéig készülnek el, Mészáros Ottó a napokban egyeztet az ügyben a budapesti UTIGER Kft-vel – ez a cég nyerte meg a tervpályázatot. Ezek után kerül sor az engedélyeztetésre, majd a kivitelezési tenderre. Ugyanakkor még nem tisztázott, hogy a két ország a hidak és a hozzájuk vezető bekötő és elvezető utak tulajdonviszonyát és karbantartását illetően miben állapodik meg. Mészáros Ottó arról tájékoztatta lapunkat: az egykori ipolypásztói hídra vezető út ma is állami tulajdonban van, a jelenleg hatályos törvény szerint pedig minden határon átívelő híd az állam tulajdonát képezi, következésképp a fenntartását és a karbantartási költségeket is az állam fedezi. Kérdés, változik-e majd ez a jogszabály Schengen után. Az Ister-Granum Eurorégió képviselői arra törekednek, hogy a határok megszűnésével ne kelljen minden egyes Ipoly-híd megépítéséhez kormányközi megállapodást kötni. (buch)