Javuló energiamutatók mellett alacsonyabb káros kibocsátást jeleznek a teszteredmények
Versenyképessé teszi a bioüzemanyagok forgalmazását, hogy a motorbenzinnél 2007. júniusától, a gázolajnál pedig 2008 januárjától, literenként nyolc forinttal több jövedéki adót kell fizetni azoknak a forgalmazóknak, amelyek üzemanyagában a biorészarány nem éri el a 4,4 százalékot.
Emellett a 85 százalékban bio-etanolból, 15 százalékban hagyományos benzinből álló E85-ös üzemanyag vásárlása esetén csak az utóbbi rész után kell a jövedéki adót megfizetni. Azonban a gépjárműgyártók és a végfelhasználók szempontjából az árelőny mellett legalább, ilyen fontos, hogy a bioüzemanyag alkalmazása esetén változik-e az autó menetteljesítménye, illetve károsanyag-kibocsátása. Az eddigi teszteredmények szerint bioetanol esetén 5-20 százalékos keverési aránynál nincs észrevehető változás a gépjárművek futásteljesítményében. Ezzel szemben magasabb keverési arány esetén - például az E85-ös üzemanyag felhasználásakor - negyedével magasabb fogyasztással kell számolni. Igaz, az egyre jobb motorok kifejlesztésével párhuzamosan a többletfogyasztás aránya folyamatosan csökken - derül ki az EBP European Bio Power LLC lapunkhoz eljuttatott felméréséből. Wagner Rudolf, a cég műszaki igazgatója kérdésünkre elmondta: az etanol energiatartalma alacsonyabb, mint a benziné, ám nyomástűrése lényegesen jobb. Éppen ezért a kifejezetten bioetanolos üzemeltetésre kifejlesztett motorok hatékonysága jobb lehet a hagyományos benzinmotorokénál, s ezzel az alacsonyabb energiatartalomból adódó többletfogyasztás kompenzálható. A szakértő szerint tévhit-az is, hogy a bioetanol előállításához összességében több energiára van szükség, mint amennyi a bioüzem-anyag elégetésével visszanyerhető. Ugyanis a negatív energiamérleget kimutató tanulmányokban rendre figyelmen kívül hagyják a gyártás során keletkező melléktermékek energiatartalmát, noha biomasszaként az is felhasználható energiatermelésre.
A bioetanol szén-dioxid-kibocsátási egyenlege nulla vagyis az alapanyagként felhasznált növény által a vegetációs időszakban megkötött és az égés során felszabaduló szén-dioxid mennyisége megegyezik. Emellett a motorbenzin bioetanollal történő kiváltása a szén-monoxid-kibocsátást 27, a nitrogén-oxid emissziót pedig öt százalékkal csökkenti. A bioetanol felhasználás a kén-dioxid-kibocsátást is mintegy húsz százalékkal mérsékli, igaz, ezt az előnyt lényegében semmissé teszi, hogy az üzem anyag-forgalmazó vállalatok többsége Magyarországon ma már kénmentes benzint és gázolajat értékesít.